NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2196/2018
1238a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén Sárközy a Petra Antala na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1238)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén Sárközy a Petra Antala na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1238) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1629 zo 7. februára 2019 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén Sárközy a Petra Antala na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1238) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 581 z 19. marca 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 391 z 25. marca 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č.150 z 26. marca 2019.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 13 ods. 2 písm. a) sa vypúšťa piaty bod.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2020, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s vypustením právnej úpravy vyrovnávacieho príplatku a zavedením právnej úpravy určovania sumy starobného, predčasného alebo invalidného dôchodku dotknutej skupiny poistencov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I sa za bod 1 vkladajú body 2 až 17, ktoré znejú:
„2. V § 60 ods. 9 prvej vete sa slová „nároku na vyrovnávací príplatok“ nahrádzajú slovami „určenia sumy starobného dôchodku podľa § 66a, predčasného starobného dôchodku podľa § 68a alebo invalidného dôchodku podľa § 73a“ a v druhej vete sa slová „dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok“ nahrádzajú slovami „dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok“.
3. Nad § 66 sa vkladá nadpis, ktorý znie: „Určenie sumy starobného dôchodku“.
4. Nadpis § 66 sa vypúšťa.
5. Za § 66 sa vkladá § 66a, ktorý znie:
㤠66a
(1) Suma starobného dôchodku sa určí ako rozdiel fiktívnej sumy starobného dôchodku podľa odseku 2 a sumy starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného podľa predpisov Českej republiky, ak ide o poistenca, ktorý získal
a)pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré mu bol priznaný starobný dôchodok podľa predpisov Českej republiky alebo priznaný invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky, a
b)po 31. decembri 1992 najmenej jeden rok dôchodkového poistenia podľa predpisov Slovenskej republiky.
(2) Fiktívna suma starobného dôchodku sa určí ako suma starobného dôchodku podľa tohto zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak starobný dôchodok bol priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, so zohľadnením obdobia dôchodkového poistenia získaného po 31. decembri 1992 podľa predpisov Slovenskej republiky a československého obdobia dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9.
(3) Ak starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov Českej republiky je upravený z dôvodu súbehu s inou dávkou, z dôvodu súbehu s príjmom zo zárobkovej činnosti alebo z iného dôvodu ustanoveného predpismi Českej republiky, použije sa na určenie sumy starobného dôchodku podľa odseku 1 suma starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku podľa predpisov Českej republiky, ktorá by patrila, ak by k úprave sumy tohto dôchodku z tohto dôvodu nedošlo.
(4) Starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov Českej republiky sa na účely určenia sumy starobného dôchodku podľa odseku 1 prepočíta na eurá podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou,55a) ktorý je platný ku dňu, ku ktorému sa určuje suma starobného dôchodku podľa odseku 1.
(5) Suma starobného dôchodku podľa odseku 1 nesmie byť nižšia ako suma starobného dôchodku, ktorá je v súlade s osobitným predpisom55b) určená podľa tohto zákona alebo
4
podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak starobný dôchodok bol priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 55a a 55b znejú:
55a) Čl. 219 ods. 1 3 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení.
Čl. 12 ods. 12.1 Protokolu o Štatúte Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016).
55b) Čl. 52 ods. 1 písm. a) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5; Ú. v. EÚ L 200, 7.6.2004) v platnom znení.“.
6. Nad § 68 sa vkladá nadpis, ktorý znie: „Určenie sumy predčasného starobného dôchodku“.
7. Nadpis § 68 sa vypúšťa.
8. Za § 68 sa vkladá § 68a, ktorý znie:
㤠68a
Suma predčasného starobného dôchodku sa určí ako rozdiel fiktívnej sumy predčasného starobného dôchodku a sumy starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného podľa predpisov Českej republiky, ak ide o poistenca podľa § 66a ods. 1; § 66a ods. 2 až 5 platí rovnako.“.
9. V prvej časti tretej hlave sa vypúšťa štvrtý diel.
Doterajší piaty diel až ôsmy diel sa označujú ako štvrtý diel až siedmy diel.
Poznámky pod čiarou k odkazom 56aa a 56ab sa vypúšťajú.
10. Nad § 73 sa vkladá nadpis, ktorý znie: „Určenie sumy invalidného dôchodku“.
11. Nadpis § 73 sa vypúšťa.
12. Za § 73 sa vkladá § 73a, ktorý znie:
㤠73a
(1) Suma invalidného dôchodku sa určí ako rozdiel fiktívnej sumy invalidného dôchodku podľa odseku 2 a sumy invalidného dôchodku alebo starobného dôchodku vyplácaného podľa predpisov Českej republiky, ak ide o poistenca podľa § 66a ods. 1.
(2) Fiktívna suma invalidného dôchodku sa určí ako suma invalidného dôchodku podľa tohto zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak invalidný
5
dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok je priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, so zohľadnením obdobia dôchodkového poistenia získaného po 31. decembri 1992 podľa predpisov Slovenskej republiky a československého obdobia dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9. Podmienka poklesu zárobku na nárok na výplatu čiastočného invalidného dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 sa považuje za splnenú.
(3) Na určenie sumy invalidného dôchodku podľa odseku 1 sa na
a)starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok upravený podľa predpisov Českej republiky vzťahuje § 66a ods. 3 rovnako,
b)prepočítanie starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku podľa predpisov Českej republiky vzťahuje § 66a ods. 4 rovnako.
(4) Suma invalidného dôchodku podľa odseku 1 nesmie byť nižšia ako suma invalidného dôchodku, ktorá je v súlade s osobitným predpisom55c) určená podľa tohto zákona alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok je priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 55c znie:
55c) Čl. 46 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5; Ú. v. EÚ L 200, 7.6.2004) v platnom znení.“.
13. V § 81 ods. 7 sa vypúšťa písmeno b).
Súčasne sa zrušuje označenie písmena a).
14. V § 82 ods. 1 celom texte sa slová „dávka, okrem vyrovnávacieho príplatku,“ nahrádzajú slovom „dávka“.
15. V § 82b ods. 3 písm. b) sa nad slovami „suma podľa osobitného predpisu,“ odkaz „56aa)“ nahrádza odkazom „56c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 56c znie:
56c) § 45 ods. 6 zákona č. 43/2004 Z. z. v znení zákona č. 183/2014 Z. z.“.
16. V § 117 sa vypúšťa odsek 9.
17. V § 168a ods. 1 sa za slovami „poberateľovi invalidného dôchodku podľa § 70 ods. 2“ čiarka nahrádza slovami „a na“ a vypúšťajú sa slová „a na vyrovnávací príplatok“.“.
V súvislosti s navrhovanými zmenami sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich bodov.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2020, čo sa premietne do článku o účinnosti.
6
K bodom 2 až 4, 6, 7, 10, 11, 13 až 17
Navrhujú sa legislatívno-technické úpravy, ktoré súvisia s vypustením právnej úpravy vyrovnávacieho príplatku a zavedením právnej úpravy určovania sumy starobného, predčasného alebo invalidného dôchodku dotknutej skupiny poistencov.
K bodom 5 a 8 (§ 66a, 68a)
Navrhuje sa právna úprava určenia sumy starobného dôchodku poistencov, ktorí ku dňu rozdelenia ČSFR získali československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré im bol priznaný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky a po rozdelení ČSFR získali najmenej jeden rok dôchodkového poistenia podľa právnych predpisov Slovenskej republiky. Podmienka získania aspoň jedného roka dôchodkového poistenia podľa predpisov Slovenskej republiky sa navrhuje z dôvodu, že získaním tohto obdobia v minimálnom rozsahu sa preukazuje, v zásade v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia, príslušnosť dotknutých poistencov k systému dôchodkového poistenia Slovenskej republike. Na určenie sumy starobného dôchodku zostáva aj naďalej zachovaná podmienka priznania starobného dôchodku resp. invalidného dôchodku za československé obdobia dôchodkového poistenia Českou republikou. Táto podmienka je v súlade s judikatúrou súdov, podľa ktorej „starobný dôchodok je potrebné priznať v takej výške, aby súčet starobných dôchodkov z Českej republiky a Slovenskej republiky nebol nižší ako dôchodok poistenca, ktorý počas svojho produktívneho života získal rovnakú dobu poistenia a rovnaké príjmy len u zamestnávateľov, ktorí mali sídlo na území Slovenskej republiky“. Ustanovením tejto podmienky Slovenská republika dobrovoľne preberá na seba väčšie finančné záväzky než aké jej vyplývajú zo Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o sociálnom zabezpečení. Dotknutým poistencom sa v zmysle návrhu určí suma starobného dôchodku zodpovedajúca rozdielu medzi fiktívnou sumou starobného dôchodku určenou podľa predpisov Slovenskej republiky a sumou starobného alebo invalidného dôchodku vyplácaného podľa predpisov Českej republiky, pričom fiktívna suma starobného dôchodku sa bude určovať podľa právneho predpisu, podľa ktorého bol priznaný starobný dôchodok zo Slovenskej republiky (zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, resp. zákona č. 100/1988 Sb. o sociálnom zabezpečení), a to aj s prihliadnutím na dobu poistenia/zamestnania a vymeriavacie základy získané pred rozdelením ČSFR. Pri určení sumy starobného dôchodku sa navrhuje neprihliadať na úpravu českého starobného alebo invalidného dôchodku z dôvodu súbehu s inou dávkou alebo z dôvodu súbehu s príjmom zo zárobkovej činnosti. To znamená, že sa navrhuje, aby sa český dôchodok prepočítaný na eurá podľa
7
referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou, ktorý je platný ku dňu, ku ktorému sa určuje starobný dôchodok, podľa navrhovanej úpravy zohľadnil v neupravenej výške.
Súčasne sa navrhuje uplatňovať ochranný prvok spočívajúci v tom, že suma starobného dôchodku určená podľa novej právnej úpravy nesmie byť nižšia ako suma starobného dôchodku, ktorá je v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia určená podľa § 66.
Pri určení sumy predčasného starobného dôchodku dotknutej skupiny poistencov sa navrhuje uplatňovanie rovnakých pravidiel, ako pri určení sumy starobného dôchodku dotknutej skupiny poistencov.
K bodu 9 (§ 69b až 69d)
Vzhľadom na novú právnu úpravu určovania sumy starobného, predčasného a invalidného dôchodku dotknutej skupiny poistencov sa navrhuje vypustenie právnej úpravy vyrovnávacieho príplatku.
K bodu 12 (§ 73a)
Navrhuje sa právna úprava spôsobu výpočtu sumy invalidného dôchodku poistencov, ktorí ku dňu rozdelenia ČSFR získali československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré sa im vypláca starobný alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky a po rozdelení ČSFR získali najmenej jeden rok obdobia dôchodkového poistenia podľa právnych predpisov Slovenskej republiky. Suma invalidného dôchodku sa určí podľa rovnakých pravidiel ako sa určuje suma starobného dôchodku. Podmienka poklesu zárobku na nárok na výplatu čiastočného invalidného dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 sa pre tieto účely považuje za splnenú. Navrhuje sa ochranný prvok spočívajúci v tom, že suma invalidného dôchodku určená podľa novej právnej úpravy nesmie byť nižšia ako suma invalidného dôchodku, ktorá je v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia určená podľa § 73.
Súčasne sa navrhuje sa, aby vzhľadom na potrebu zabezpečenia dostatočne dlhej legisvakačnej lehoty na účely prípravy Sociálnej poisťovne na implementáciu novej právnej úpravy (vrátane prípravy technického zabezpečenia) navrhované zmeny nadobudli účinnosť 1. januára 2020.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
3.V čl. I bode 2 doterajší text znie:
㤠293ej
Prechodné ustanovenia k úprave účinnej od 1. januára 2020
(1) Ak nárok na vyrovnávací príplatok vznikol pred 1. januárom 2020, podmienky nároku na vyrovnávací príplatok a na jeho výplatu sa posudzujú podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019.
(2) Ak poistencovi uvedenému v § 66a ods. 1, § 68a a § 73a ods. 1 vznikol nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok pred 1. januárom 2020, Sociálna poisťovňa určí sumu dôchodku podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. januára 2020 na jeho žiadosť len raz ku dňu prvého nároku na výplatu dôchodku po 31. decembri 2019.
(3) Suma starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku určená podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. januára 2020 nesmie byť nižšia ako úhrn sumy starobného dôchodku podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019 alebo podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, ak starobný dôchodok bol priznaný podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, alebo sumy predčasného starobného dôchodku podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019 a sumy vyrovnávacieho príplatku.
(4) Ak poistenec podľa odsekov 2 a 3 nárok na výplatu starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku za obdobie, za ktoré sa mu vyplatil vyrovnávací príplatok, odo dňa určenia sumy starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. januára 2020 zaniká nárok na vyrovnávací príplatok.
(5) O určení sumy dôchodku podľa odseku 2 Sociálna poisťovňa rozhodne do šiestich mesiacov od začatia konania.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2020, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V súvislosti s navrhovanou zmenou sa primerane upraví úvodná veta.
V § 293ej sa navrhuje, aby sa podmienky nároku na vyrovnávací príplatok a podmienky nároku na jeho výplatu poistencom, ktorým vznikne nárok na vyrovnávací príplatok pred nadobudnutím účinnosti tejto právnej úpravy, posudzovali podľa právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2019. Ďalej sa navrhuje, aby dotknutým poistencom, ktorým vznikol nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok pred 1. januárom 2020, Sociálna poisťovňa určila sumu dôchodku podľa novej právnej úpravy len na ich
9
žiadosť a len raz, a to ku dňu prvého vzniku nároku na výplatu dôchodku po 31. decembri 2019. Sociálna poisťovňa rozhodne o sume takéhoto starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku na základe žiadosti do šiestich mesiacov odo dňa začatia konania. Dĺžka lehoty je navrhovaná s prihliadnutím na administratívnu náročnosť. Priznaním dôchodku v sume podľa navrhovanej právnej úpravy nárok na vyrovnávací príplatok zo zákona zaniká, pričom ak sa prizná dôchodok určený podľa novej právnej úpravy aj za obdobie, v ktorom sa poistencovi vyplácal vyrovnávací príplatok, Sociálna poisťovňa zúčtuje za toto obdobie priznaný dôchodok s vyrovnávacím príplatkom.
Suma starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku určená podľa novej právnej úpravy pritom nesmie byť nižšia ako úhrn sumy starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku a sumy vyrovnávacieho príplatku. To znamená, že pri určení sumy starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku podľa novej právnej úpravy sa v záujme nezhoršenia postavenia poistenca navrhuje, aby suma starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku podľa novej právnej úpravy zodpovedala minimálne sume úhrnu starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku a vyrovnávacieho príplatku, na ktoré mal poistenec nárok ku dňu určenia sumy dôchodku podľa navrhovanej právnej úpravy.
Súčasne sa navrhuje sa, aby vzhľadom na potrebu zabezpečenia dostatočne dlhej legisvakačnej lehoty na účely prípravy Sociálnej poisťovne na implementáciu novej právnej úpravy (vrátane prípravy technického zabezpečenia) navrhované zmeny nadobudli účinnosť 1. januára 2020.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén Sárközy a Petra Antala na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1238) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
10
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 3 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 151 z 26. marca 2019.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Magdalénu Kuciaňovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 26. marec 2019
Alena B a š i s t o v á v. r.
predsedníčka výboru