kľúčovú úlohu majú aj dva ďalšie orgány – vládny úrad pre podniky a výbor, ktorý kontroluje a schvaľuje kvalifikačné kritéria, ktoré musia spĺňať nominanti. Veľká Británia má otvorený proces výberu kandidátov, ktorý podlieha výboru pre nábor a výber pre verejnú správu.Nový Zéland má komplexný prístup k nomináciám do štátnych podnikov od požiadaviek a kontroly až po školenia. Špeciálny výbor najskôr vyberie vhodných kandidátov a zaradí ich na zoznam. Súčasťou preverenia každého kandidáta je posúdenie, či kandidát nie je v konflikte záujmov, preverenie jeho skúseností a vzdelania. Prvé kroky a predvýber má na starosti personálna agentúra, ktorá je poradcom pri výberovom konaní.
Fínsko je z hľadiska modernizácie výberových konaní výrazne popredu pred ostatnými krajinami. Úrad, ktorý má na starosti štátne podniky, deleguje vytvorenie databázy a predvýber kandidátov špecializovanej personálnej agentúre, ktorú vyberá vo verejnom obstarávaní každé štyri roky. Personálna agentúra hľadá vhodných kandidátov v rozsiahlej sieti kontaktov, medzi členmi orgánov súkromných firiem, a špeciálne sa sústreďuje na zahraničných odborníkov a expertov v danom odbore, ktorých sa snaží získať pre členstvo v orgánoch štátnych firiem, najmä preto, aby sa vylúčilo rodinkárstvo, politické vplyvy a klientelizmus.
Niektoré iné krajiny, ako napríklad Estónsko, nominačnú právomoc delia medzi ministerstvá. V Estónsku je to rozdelené medzi ministerstvom zodpovedným za daný podnik, ktoré nominuje polovicu členov a medzi ministerstvom financií, ktoré nominuje druhú polovicu členov orgánov spoločností. Vedie to k širšiemu spektru zručností a odborností, ktoré majú jednotliví členovia orgánov.
Pri nomináciách by mali byť presne popísané kvalifikácie a zručnosti, ktoré členovia dozorných rád a predstavenstiev potrebujú. Vo väčšine krajín, kde tento systém transparentne funguje, sú prioritou najmä skúsenosti z auditu, finančného manažmentu, niektoré krajiny stanovujú tiež požiadavku určitého počtu rokov v riadiacej pozícii vo firme. Na tieto aspekty návrh zákona tiež prihliadal.
Viaceré krajiny, ako napríklad Taliansko, prijali zákon, ktorý obmedzuje pôsobenie zástupcov štátu v orgánoch viacerých obchodných spoločností len na určitý počet – aj u nás niektorí zástupcovia štátu pôsobia v orgánoch viacerých spoločností a následne si neplnia poriadne povinnosti ani voči jednej z nich.
Toto ustanovenie návrhu zákona plynule nadväzuje na § 1, ktorý vymedzil predmet zákona. Keďže v § 1 boli použité viaceré kľúčové pojmy, cieľom tohto ustanovenia je vymedziť rozsah týchto pojmov a poskytnúť ich legálne definície, ktoré sa budú používať na aplikačné účely navrhovaného zákona.
Medzi vymedzené pojmy patria:
•zástupca štátu