Z vyššie uvedeného je zrejmé, že ak sa v súčasnosti vysielateľ rozhodne zaradiť diskusný program do vysielania v čase volebnej kampane pri voľbách do orgánov samosprávnych krajov nad rámec schválenej programovej skladby vysielania, je povinný splniť si povinnosť týkajúcu sa oznamovania dočasnej zmeny programovej skladby vysielania z dôvodu zaradenia diskusného programu, a to Rade pre vysielanie a retransmisiu v lehote do 15 dní odo dňa vzniku takejto zmeny.
Takýto právny stav možno označiť za absurdný a „ruky zväzujúci“ pre všetkých vysielateľov, najmä lokálnych a regionálnych, vzbudzujúci dojem, že náročky nie je vytvorené prostredie pre lepšie spoznanie kandidátov kandidujúcich v župných alebo komunálnych voľbách.
Navrhuje sa preto zavedenie rovnakej právnej úpravy, aká platí pri voľbách do NR SR, do Európskeho parlamentu či pri voľbe prezidenta SR vo vzťahu k vysielaniu diskusných programov, ktorá spočíva v tom, že ak vysielateľ s licenciou zaradí do vysielania počas volebnej kampane aj diskusné programy, je povinný predložiť Rade pre vysielanie a retransmisiu projekt programu, a to 30 dní pred začiatkom vysielania. Súčasne sa určuje, že zaradenie tohto programu do vysielania sa nepovažuje za zmenu programovej služby, teda nie je potrebné dodatočne túto informáciu oznamovať Rade pre vysielanie a retransmisiu.
Druhý okruh otázok, ktorým sa venuje tento návrh zákona, sa zaoberá zákazom vysielania politickej reklamy počas volebnej kampane vo voľbách do orgánov územnej samosprávy.
Podľa § 32 ods. 9 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o vysielaní a retransmisii“) „vysielanie politickej reklamy je zakázané, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak“.
Podľa § 32 ods. 10 zákona o vysielaní a retransmisii: „Politická reklama na účely tohto zákona je verejné oznámenie určené na
a)podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany alebo člena hnutia alebo kandidáta, prípadne v ich prospech pri volebnej kampani alebo pri referendovej kampani,
b)popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, politického hnutia alebo kandidáta.“
Z uvedenej definície politickej reklamy je možné odvodiť, že politickou reklamou je akýkoľvek komunikát, ktorý spĺňa vyššie uvedenú definíciu. Dôležitý je teda obsah reklamy, nie forma vysielania. Vzhľadom k tomu, že podľa § 13 ods. 2 zákona nie je možné vysielanie iných programov ako diskusných programov, vysielanie politickej reklamy je počas volebnej kampane vo voľbách do orgánov územnej samosprávy zakázané. Nie je potrebné zdôrazňovať, že takáto právna úprava nie je vhodná ani pre vysielateľov, ktorý strácajú