Takáto úprava zároveň prispeje k zefektívneniu konania (nie je potrebné preukazovať doručenie každému členovi dotknutej verejnosti jednotlivo) a súčasne i k jeho väčšej hospodárnosti. Zároveň, možnosť komunikovať s verejnosťou prostredníctvom verejnej vyhlášky pripúšťa i Aarhuský dohovor a Odporúčanie Výboru ministrov Rady Európy č. R (87) 16 o správnych konaniach týkajúcich sa veľkého počtu osôb. Predmetné Odporúčanie pritom zohľadňuje a vychádza z potreby vyvažovania požiadaviek na dobrú a efektívnu správu na jednej strane so spravodlivou a účinnou ochranou v prípadoch administratívnych konaní s veľkým počtom osôb.
Navrhovaná úprava dopĺňa znenie atómového zákona o osobitnú úpravu týkajúcu sa nakladania Úradu jadrového dozoru SR s informáciami, ktoré spadajú do jednej z nasledovných kategórií: citlivá informácia, utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo, poštové tajomstvo alebo iná zákonom ustanovená alebo uznaná povinnosť mlčanlivosti.
V súlade s povinnosťou chrániť takéto informácie a povinnosťou mlčanlivosti je podľa navrhovaného znenia odseku 11 Úrad jadrového dozoru SR povinný urobiť všetky potrebné opatrenia, aby k nedošlo k sprístupneniu chránených informácií pri nahliadaní do spisu, resp. pri doručovaní písomností. Ide o precizovanie úpravy postupu Úradu jadrového dozoru SR v konaniach podľa atómového zákona, keďže povinnosť ochrany takýchto informácii podľa súčasnej úpravy vyplýva aj z osobitných predpisov, napr. zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností v znení neskorších predpisov, zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení neskorších predpisov, zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní v znení neskorších predpisov, zákon č. 513/1991 Z. z. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov, zákon č. 324/2011 Z. z. o poštových službách v znení neskorších predpisov. Takýto postup je potrebný a vhodný najmä vzhľadom na špecifický charakter daných informácií, keďže ich sprístupnením by mohlo dôjsť k vážnej ujme na právach a chránených záujmoch, ktorým zákonodarca priznal prednosť pred právom na slobodný prístup k informáciám.
V rámci predchádzania situácii, že Úrad jadrového dozoru SR by svojím konaním sprístupnil informácie predstavujúce obchodné tajomstvo alebo citlivú informáciu sa v odseku 12 zavádza povinnosť Úradu jadrového dozoru SR upozorniť žiadateľa na možnosť označiť informácie, ktoré považuje za citlivé alebo za predmet obchodného tajomstva. Takýto postup nie je výnimočný a predpokladá ho napr. i zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže v znení neskorších predpisov.
Samotné posúdenie toho, či sa s označenými informáciami bude nakladať v osobitnom režime, t.j. či sa dané informácie nesprístupnia iným účastníkom konania je na Úrade jadrového dozoru SR. Úrad jadrového dozoru SR pritom môže podľa navrhovaného odseku 13 od žiadateľa, ktorý označil určité informácie ako citlivé alebo predstavujúce predmet obchodného tajomstva žiadať, aby písomne odôvodnil ich označenie ako obchodné tajomstvo alebo ako citlivú informáciu. Z navrhovaného znenie zákona vyplýva, že Úrad jadrového