D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za klub Most-Híd predkladá na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 461/2003 Z. z.“).
V súlade so zámerom zvyšovania životnej úrovne pracujúcich deklarovanom v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky navrhujeme opatrenie na zvýšenie ich čistých príjmov. Nástrojom na zvýšenie čistých príjmov má byť zníženie odvodov zamestnancov a SZČO. Zákon tiež sleduje cieľ stransparentnenia odvodového systému, aby ľudia mohli objektívnejšie rozlišovať, za čo platia. Výsledkom bude zvýšenie zdrojov fondu starobného poistenia a zníženie prebytkov v niektorých iných fondoch.
Európska komisia vo svojej aktuálnej správe o Slovensku konštatuje, že Slovensko sa príliš spolieha vo svojom rozpočte na daňové zaťaženie práce. Kým priemerné daňové a odvodové príjmy z práce v roku 2016 boli v Európskej únii na úrovni 49,7 % z celkovej výšky zdaňovania, na Slovensku to bolo až 53,9 %. Predložený návrh zákona by zlepšil negatívne hodnotenie a priblížil by Slovensko k priemeru Európskej únie.
Sociálna poisťovňa vykazuje vo svojom hospodárení prebytky a to i napriek prevodu časti odvodov poistencov do II. piliera. V roku 2019 nebude potrebná žiadna dotácia zo štátneho rozpočtu na financovanie tohto prevodu, pretože príjmy z poistného postačia na jeho vykrytie. Výška prebytku bude v nasledujúcich rokoch ešte rásť. To vytvára priestor pre zníženie odvodov.
Problémom tiež je, že kým fond starobného poistenia je dlhodobo výrazne schodkový, tak ostatné fondy sú dlhodobo prebytkové. To vytvára potrebu zmiernenia disproporcií nastavenia systému v záujme vyššej transparentnosti a zvýšenia zdrojov fondu starobného dôchodkového poistenia.
Prijatie návrhu zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať vplyvy na služby verejnej správy pre občana, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.