D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Eugen Jurzyca, Jana Kiššová, Jozef Rajtár, Branislav Gröhling, Radoslav Pavelka a Martin Klus.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zaviesť do procesu tvorby právnych predpisov aj následné hodnotenie skutočných vplyvov schválenej legislatívy za podmienky, že pri schvaľovaní danej legislatívy bolo v treťom čítaní pri hlasovaní o návrhu zákona ako o celku aspoň 15 poslancov proti. Dôvodom predloženia navrhnutej úpravy je, že očakávané vplyvy sa v doložke vybraných vplyvov stanovujú len ako odhad a až s odstupom času spätná kontrola umožní zhodnotiť správnosť týchto očakávaní a odhadov a vytvorí podklad pre možnú korekciu schválenej legislatívy do budúcnosti.
V uplynulej dekáde sa na pôde Európskej komisie začala presadzovať agenda lepšej regulácie (v angl. „better regulation“), ktorá vznikla ako reakcia na čoraz väčší objem regulácie, ktorej tvorba vyžadovala procesnú reformu s cieľom identifikovať a eliminovať nedostatky ešte v procese jej prípravy. Pilierom tejto reformy boli viaceré opatrenia; konkrétne: i) zlepšenie prípravnej fázy, ii) skvalitnenie konzultácií iii) zabezpečenie vhodnosti predpisov na daný účel iv) intenzívnejšia spolupráca a v) zabezpečenie kvality. S uvedenými procesmi nevyhnutne súvisí aj proces posudzovania očakávaných a skutočných vplyvov „Komisia starostlivo plánuje a posudzuje očakávaný a skutočný vplyv prijatia opatrení v každom štádiu rozhodovacieho cyklu1).“.
Na vnútroštátnej úrovni členské štáty uplatňujú agendu lepšej regulácie rôznymi mechanizmami; v Slovenskej republike bola do legislatívneho procesu zavedená ako jeho obligatórna súčasť „doložka vybraných vplyvov“, v ktorej posudzované odhadované vplyvy na rozpočet verejnej správ, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ako aj vplyvy na služby pre občana.
Rovnako dôležitý ako proces tvorby, je aj proces následného hodnotenia skutočných vplyvov. Preto je cieľom tohto návrhu zavedenie následného hodnotenia skutočných vplyvov schválenej legislatívy. Aby sa predišlo neúmernému zaťažovaniu administratívneho aparátu ministerstiev, navrhujeme, aby sa následné hodnotenie skutočných vplyvov vykonalo len za podmienky, že pri schvaľovaní daného zákona bolo v treťom čítaní pri hlasovaní o návrhu ako o celku aspoň 15 poslancov proti, pričom v prípadnom druhom čítaní pripúšťame aj diskusiu o tomto čísle (15 poslancov) a jeho prípadnú korekciu pozmeňujúcim návrhom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa vloženie nového § 11a upravujúceho správu o skutočných vplyvoch schválených zákonov. V odseku 1 sa zavádza pravidlo, aby správu predkladala vláda Slovenskej republiky každoročne do 31. augusta na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky. V odseku 2 sa navrhuje vymedzenie okruhu predmetu správy; navrhuje sa, aby predmetom správy podľa odseku 1 bolo vyhodnotenie skutočného vplyvu tých zákonov, pri schvaľovaní ktorých bolo v treťom čítaní pri hlasovaní o návrhu ako o celku aspoň 15 poslancov proti. Uvedený mechanizmus umožní šetriť kapacity štátneho aparátu a zamerať sa iba na tie zákony, na analýze ktorých je zo strany poslancov preukázateľný dopyt. V odseku 3 sa vymedzujú obsahové náležitosti následnej analýzy jednotlivých zákonov, ktoré identické ako vplyvy odhadované v schvaľovacom procese v doložke vybraných vplyvov. Relevantné budú najmä exaktné finančné údaje o dopadoch na verejné financie, iné vplyvy skôr subjektívneho rázu, avšak napriek tomu môžu poskytnúť iný, no zaujímavý spätný pohľad na vec ako v procese tvorby právneho predpisu. V odseku 4 sa zakotvuje povinnosť súčinnosti ministerstiev a ostatných orgánov štátnej správy podieľať sa v rozsahu svojej pôsobnosti na tvorbe správy o skutočných vplyvoch schválených zákonov.
K čl. II
Účinnosť navrhnutej novely sa navrhuje na 1. júla 2019.
.