D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Eugen Jurzyca, Jana Kiššová, Jozef Rajtár, Branislav Gröhling, Radoslav Pavelka a Martin Klus.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zaviesť do procesu tvorby právnych predpisov aj následné hodnotenie skutočných vplyvov schválenej legislatívy za podmienky, že pri schvaľovaní danej legislatívy bolo v treťom čítaní pri hlasovaní o návrhu zákona ako o celku aspoň 15 poslancov proti. Dôvodom predloženia navrhnutej úpravy je, že očakávané vplyvy sa v doložke vybraných vplyvov stanovujú len ako odhad a až s odstupom času spätná kontrola umožní zhodnotiť správnosť týchto očakávaní a odhadov a vytvorí podklad pre možnú korekciu schválenej legislatívy do budúcnosti.
V uplynulej dekáde sa na pôde Európskej komisie začala presadzovať agenda lepšej regulácie (v angl. „better regulation“), ktorá vznikla ako reakcia na čoraz väčší objem regulácie, ktorej tvorba vyžadovala procesnú reformu s cieľom identifikovať a eliminovať nedostatky ešte v procese jej prípravy. Pilierom tejto reformy boli viaceré opatrenia; konkrétne: i) zlepšenie prípravnej fázy, ii) skvalitnenie konzultácií iii) zabezpečenie vhodnosti predpisov EÚ na daný účel iv) intenzívnejšia spolupráca a v) zabezpečenie kvality. S uvedenými procesmi nevyhnutne súvisí aj proces posudzovania očakávaných a skutočných vplyvov „Komisia starostlivo plánuje a posudzuje očakávaný a skutočný vplyv prijatia opatrení v každom štádiu rozhodovacieho cyklu1).“.
Na vnútroštátnej úrovni členské štáty uplatňujú agendu lepšej regulácie rôznymi mechanizmami; v Slovenskej republike bola do legislatívneho procesu zavedená ako jeho obligatórna súčasť „doložka vybraných vplyvov“, v ktorej sú posudzované odhadované vplyvy na rozpočet verejnej správ, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ako aj vplyvy na služby pre občana.
Rovnako dôležitý ako proces tvorby, je aj proces následného hodnotenia skutočných vplyvov. Preto je cieľom tohto návrhu zavedenie následného hodnotenia skutočných vplyvov schválenej legislatívy. Aby sa predišlo neúmernému zaťažovaniu administratívneho aparátu ministerstiev, navrhujeme, aby sa následné hodnotenie skutočných vplyvov vykonalo len za podmienky, že pri schvaľovaní daného zákona bolo v treťom čítaní pri hlasovaní o návrhu ako o celku aspoň 15 poslancov proti, pričom v prípadnom druhom čítaní pripúšťame aj diskusiu o tomto čísle (15 poslancov) a jeho prípadnú korekciu pozmeňujúcim návrhom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.