Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za poslanecký klub Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Uhrík, Martin Beluský, Rastislav Schlosár a Milan Mazurek predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely zákona o dani z príjmov je zvýšenie finančnej podpory pre viacdetné pracujúce rodiny vo forme navýšeného a odstupňovaného daňového bonusu, ktorý bude závislý na priemernej mzde. Konečnou ambíciou tohto legislatívneho návrhu je motivácia pracujúcich rodín k vyššej pôrodnosti.
Štáty vo svete na účel zabezpečenia prežitia štátotvorného národa využívajú rôzne nástroje populačnej politiky. Vo všeobecnosti platí, že demokratický štát nemôže žiadnemu páru muža a ženy (s výnimkou incestu) brániť v možnosti mať ľubovoľný počet detí. Zároveň však žiadny štát nie je povinný finančne podporovať rodiny s deťmi a preto žiadna forma štátneho príspevku na deti nie je nárokovateľná. Rozumná vláda by sa mala snažiť priamo podporovať pôrodnosťlen tých skupín obyvateľstva, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou dokážu podieľaťna budúcom kultúrnom a hospodárskom rozvoji daného štátu. Ekonomicky aktívni obyvatelia nepochybne patria ku skupine, ktorá je hodná aktívnej podpory pôrodnosti, pretože títo ľudia tým, že ekonomicky aktívni, preukázali svoju schopnosť osvojiť si pracovné návyky, vzdelávať sa, rozvíjať svoje zručnosti a tieto zručnosti používať na vytváranie spoločensky prospešných hodnôt. Rodičia, ktorí ekonomicky aktívni vychovajú s veľkou pravdepodobnosťou potomkov, ktorí budú mať rovnako pozitívny vzťah k vzdelávaniu a práci. Týmto spôsobom sa snažia viesť štáty svoju populačnú politiku od staroveku, čo potvrdzuje aj Aristotelov výrok, že je pravdepodobné, že „dobrí rodičia majú dobré deti a kto je dobre vychovaný dobré vlastnosti“. A dobré vlastnosti obyvateľov nepochybne aj v záujme Slovenskej republiky.
Podľa údajov zo Štatistického úradu SR dosiahol prirodzený prírastok obyvateľstva v roku 2017 hodnotu 4055 osôb a bol tak o 1151 osôb nižší ako v roku 2016. V Slovenskej republike dlhodobo pokračuje starnutie obyvateľstva a predlžovanie priemerného veku obyvateľstva. Populačné starnutie predstavuje pre SR jednu z najväčších spoločenských výziev.
Slovenská republika poskytuje v súčasnosti rodičom dlhodobú finančnú pomoc vo forme prídavkov na deti a vo forme daňového bonusu pre ekonomicky aktívnych rodičov. Prídavky na deti predstavujú nezásluhovú formu finančnej podpory. Asociálni rodičia ich často zneužívajú na vlastnú potrebu a nevyužívajú ich na starostlivosť o svoje deti. Snaha o udržanie populácie prostredníctvom zvyšovania prídavkov na deti teda v konečnom dôsledku vedie práve k zvýšeniu pôrodnosti asociálnej časti obyvateľstva. Plošne vyplácané prídavky na deti predstavujú nezásluhovú, a preto nežiaducu formu podpory zvyšovania populácie.
Naopak, daňový bonus predstavuje nástroj podpory ekonomicky aktívnych rodičov, pretože nutnou podmienkou na uplatnenie daňového bonusu je existencia zdaniteľných príjmov.
Cieľom tohto legislatívneho návrhu je preto zvýšenie daňového bonusu tak, aby motivoval pracujúce rodiny k vyššej pôrodnosti a aby poskytol týmto rodičom lepšie podmienky na výchovu detí. Okrem toho, tento legislatívny návrh zavádza závislosť výšky uplatniteľného daňového bonusu od počtu vyživovaných detí žijúcich v domácnosti s daňovníkom.
Výška uplatniteľného daňového bonusu je nastavená tak, aby bolo pre každú rodinu ekonomicky najvýhodnejšie mať 3 deti. Práve tento počet detí na dvojicu rodičov je z pohľadu demografického vývoja v štáte optimálny.
Výška daňového bonusu je nastavená tak, aby priemerná rodina, v ktorej obaja rodičia zarábajú priemernú nominálnu mzdu, neplatila pri uplatnení daňového bonusu na 3 deti takmer žiadnu daň z príjmu. To znamená, že uplatniteľný daňový bonus za 3 deti je v aktuálnom roku rovný dvojnásobku dane z príjmu z priemernej nominálnej mesačnej mzdy za uplynulý rok.
Na tento účel sa v zákone o dani z príjmov zavádza nová definícia tzv. bonusového koeficientu, ktorý zodpovedá dani z príjmu fyzickej osoby zarábajúcej priemernú nominálnu mesačnú mzdu v hospodárstve SR za predchádzajúci kalendárny rok. Následne je výška uplatniteľného daňového bonusu definovaná tak, aby celková suma daňového bonusu za prvé 3 deti bola rovná dvojnásobku bonusového koeficientu. Výška uplatniteľného daňového bonusu za prvé a druhé dieťa je nastavená disproporčne tak, aby ekonomicky motivovala rodiny mať práve 3 deti. Rovnako je disproporčne nastavená aj výška uplatniteľného daňového bonusu na štvrté a každé ďalšie dieťa.
Počet vyživovaných detí v domácnosti
Výška uplatniteľného daňového bonusu na dieťa v závislosti od tzv. bonusového koeficientu
(t.j. od výšky dane z príjmu z priemernej nominálnej mzdy)
Výška uplatniteľného daňového bonusu na dieťa vypočítaného z výšky dane priemernej nominálnej mzdy za r. 2017 (t.j. 954 eur)
1
50 %
47,31 eur na 1. dieťa
2
60 %
56,78 eur na 2. dieťa
3
90 %
85,16 eur na 3. dieťa
4 a viac
50 %
47,31 eur na 4. a ďalšie dieťa
Predložený legislatívny návrh bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet. Aby bolo možné tento dopad zodpovedne premietnuť do štátneho rozpočtu, tak účinnosť tejto legislatívnej novely je navrhovaná od 1.1.2020. Pokles príjmov štátneho rozpočtu nie je možné presne kvantifikovať. Na jednej strane síce príde k poklesu výberu dane z príjmov, na druhej strane však rodinám zostane k dispozícii väčší balík peňazí, ktorý môžu použiť na bežnú spotrebu. Tým príde k zvýšeniu agregátnej spotreby a zároveň k zvýšeniu výberu nepriamych daní.
V dlhodobom horizonte sa predpokladá, že toto opatrenie bude mať pozitívny dopad na vývoj štátneho rozpočtu, keďže zvýšenie počtu pracujúcich ľudí povedie k rastu ekonomikya k zlepšeniu ekonomickej situácie na Slovensku.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Formálna úprava povoľujúca rozšírenie znenia paragrafu.
K bodu 2
Rozšírenie § 2 o definíciu tzv. bonusového koeficientu. Ten je rovný mesačnej výške dane z príjmu, ktorú platila v predchádzajúcom kalendárnom roku fyzická osoba zarábajúca priemernú nominálnu mesačnú mzdu v hospodárstve Slovenskej republiky.
K bodu 3
V zmenenom paragrafovom znení je zadefinovaný uplatniteľný daňový bonus v závislosti na bonusovom koeficiente a na počte vyživovaných detí žijúcich v domácnosti s daňovníkom.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2020.