DÔVODOVÁ SPRÁVAI.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Martin Beluský, Milan Uhrík a Milan Mazurek predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Štatistiky Ministerstva vnútra, týkajúce sa trestne stíhaných maloletých osôb za rôzne formy kriminality upozorňujú na nebezpečný trend opätovného nárastu počtu trestných činov, páchaných maloletými osobami. Súvisle s nárastom kriminality dochádza aj k čoraz významnejšiemu zníženiu veku páchateľov trestnej činnosti, čím sa častokrát dostávame k osobám, ktoré sú dnes podľa platnej legislatívy vyňaté z trestnej a priestupkovej zodpovednosti.
Takýto typ kriminality je na výraznom vzostupe práve v oblastiach s vysokým zastúpením asociálnych obyvateľov, žijúcich najčastejšie v cigánskych osadách, v blízkosti miest a obcí. Asociáli čoraz viac využívajú maloletých do 14 rokov na páchanie rôznych foriem kriminality. V mnohých prípadoch sa dokonca jedná o ich vlastné deti. Rodičia, vedomí si absentujúcej trestnej a priestupkovej zodpovednosti u takýchto maloletých osôb strácajú obavy z páchania kriminality, a preto nahovárajú svoje deti na rôzne krádeže, no častokrát aj lúpežné prepady s tragickým koncom.
Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko sa preto rozhodla reagovať na nebezpečný trend vzostupu kriminality, novelou trestného zákona a zákona o priestupkoch, s cieľom zlepšenia bezpečnostnej situácie na celom území Slovenskej republiky. Návrh zákona znižuje vek trestnej zodpovednosti zo súčasných 14 rokov na 12 rokov a priestupkovej zodpovednosti z 15 rokov rovnako na 12 rokov.
Fyzická vyspelosť mnohých detí už vo veku 12 rokov im častokrát poskytuje potenciál spôsobiť aj ťažké ublíženie na zdraví, hlavne u chránených osôb akými sú dôchodcovia alebo iné deti. Pri útoku v organizovanej skupine dokonca aj dospelej osobe alebo osobám. Snaha znížiť kriminalitu detí a mladistvých sa v minulosti premietla do § 211 Ohrozovanie mravnej výchovy mládeže (Trestný zákon), kde sa podľa písmena c) umožnenie konania trestnej činnosti stáva trestným činom jeho rodičov ako aj ďalších zodpovedných osôb.
V praxi však nastáva problém s dokazovaním toho, že rodičia umožnili maloletému páchať priestupky alebo trestné činy. Často dochádza k prípadom, že rodičia ani pri najlepšej snahe nedokážu zabrániť protiprávnej činnosti svojho
potomka. Keďže však maloletý nie je zodpovedný za prípadné priestupky alebo trestné činy ktoré spácha, zlyhávajú tak akékoľvek metódy a formy prevencie protiprávnej činnosti.Problém so stagnujúcim počtom trestných činov, prípadne ich neustálym nárastom v mnohých oblastiach východného a stredného Slovenska, obývaných v prevažnej miere asociálmi, priznáva aj Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Práve Ministerstvo vnútra prišlo koncom roka 2017 s myšlienkou zavedenia štatistík cigánskej kriminality, ktoré by mohli pomôcť v lepšej objasnenosti mnohých trestných činov a následného prijatia účinných opatrení na zníženie kriminality v lokalitách s vysokou koncentráciou asociálnej časti obyvateľstva.
V mnohých krajinách Európskej únie je uzákonená nižšia veková hranica trestnej zodpovednosti, než je tomu v právnom systéme Slovenskej republiky. V susednom Maďarsku je veková hranica trestnej zodpovednosti maloletých v prípade spáchania závažného trestného činu (vraždy, lúpežného prepadnutia, zabitia, znásilnenia a pod.) určená vekom na 12 rokov, vo Francúzsku a Poľsku na 13 rokov, v Holandsku a Portugalsku na 12 rokov a v Anglicku a Walese dokonca na 10 rokov.
Práve zníženie vekovej hranice trestnej a priestupkovej zodpovednosti považujeme za najefektívnejší nástroj prevencie kriminálneho správania maloletých osôb. V prípade schválenia tejto novely budú mať štátne orgány možnosť umiestniť v reedukačnom centre priamym následkom páchania trestného činu osoby staršie ako 12 rokov.
Návrh zákona ponecháva v platnosti § 95 Trestného zákona, ktorý v ods. 1, zbavuje trestnej zodpovednosti osobu mladšiu ako pätnásť rokov, ktorá v čase spáchania činu nedosiahla takú úroveň rozumovej a mravnej vyspelosti, aby mohla rozpoznať jeho protiprávnosť alebo ovládať svoje konanie. Trestná zodpovednosť zaniká aj v prípade podľa ods.2, ak je závažnosť trestného činu malá.
Tab. č. 1. (zdroj. MV SR)
Údaje o stíhaných al. vyšetrovaných maloletých osobách podľa druhu kriminality
Ostatná kriminalita (výtržníctvo, drogy a pod.)
Vplyv predloženého návrhu zákona na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať. Prípadný počiatočný zvýšený počet umiestnení v reedukačných centrách môže byť kompenzovaný následným znížením kriminálneho správania detí a mladistvých, čo v konečnom dôsledku v dlhšom časovom horizonte zníži počet chovancov takýchto centier.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
II.Osobitná časťČl. I
K bodu 1 až 3
Doterajšia právna úprava umožňovala orgánom činným v trestnom konaní trestne stíhať osoby, ktoré boli staršie ako štrnásť rokov. Navrhuje sa, aby sa hranica trestnej zodpovednosti maloletých osôb znížila na dvanásť rokov.
Čl. II
K bodu 1 až 4
Upravuje sa veková hranica priestupcu zo súčasných pätnásť rokov na dvanásť rokov. Rovnako sa upravuje veková hranica priestupcu pri odložení veci a zastavení konania.
Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona dňa 1. júla 2019.