Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)jednoznačné vymedzenie podmienok vyhlásenia a konania výberových konaní na funkciu riaditeľa školy,
b)explicitné zaručenie rovnakých práv, rovnakého zaobchádzania a rovnakého prístupu všetkých prihlásených uchádzačov na funkciu riaditeľa školy,
c)zavedenie princípu verejnosti do vypočutia jednotlivých kandidátov na funkciu riaditeľa školy a posilnenie demokratických procesov.
Postavenie a výkon funkcie riaditeľa školy v sebe zahŕňa špecifiká, ktoré jedinečné a pomerne široké. Výber správneho kandidáta na túto funkciu je zárukou na progresívne smerovanie školy i obce, keďže dobrá škola môže byť pre občana aj jeden z dôvodov prečo v obci zostať, aj keď je potrebné dochádzať za prácou inam. Výber riaditeľa školy sa riadi najmä zákonom č. 596/ 2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a zákonom č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme. No bez splnenia kritérií podľa zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch sa uchádzač o funkciu riaditeľa školy do výberového konania ani nedostane. Vzhľadom na nejednoznačnosť zákonných ustanovení sa ich rôznym výkladom v praxi stáva, že dochádza k manipulácii výberových konaní na funkciu riaditeľa školy svojvoľná zmena termínu výberového konania bez riadneho upovedomenia všetkých prihlásených kandidátov alebo ich upovedomenia deň pred konaním výberového konania, znemožnenie účasti verejnosti na vypočutí uchádzačov o funkciu riaditeľa školy bez výslovného zákonného zákazu, komplikovanosti a nejednoznačnosti rozhodovacích procesov, keďže výberové komisie majú párny počet, nečestnosti zo strany uchádzačov pri predkladaní koncepcie rozvoja školy, keďže bez verejnej kontroly sa plagiátorstvo ľahšie ukryje, rovnako aj neštandardných postupov výberových komisií pri uprednostňovaní vytipovaných kandidátov, prípadne výkon úsluh v prospech členov výberovej komisie a ďalších javov.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti je potrebné vniesť do výberových konaní viac transparentnosti a vytvorením zákonného limitu zamedziť nežiadúcim javom. Predovšetkým princíp verejnosti v súvislosti s verejným vypočutím uchádzačov o funkciu riaditeľa školy pôsobí ako kontrolný bod, ktorý umožňuje občanom, pedagógom, študentom i rodičom byť pri výbere človeka, ktorý bude riadiť a organizovať život detí i zamestnancov a zároveň je kontrolným mechanizmom pre postup a rozhodovacie procesy výberových komisií a pre prezentáciu uchádzačov samotných. Rovnako nutné sa javí explicitné zaručenie rovnakých práv pre všetkých uchádzačov o funkciu riaditeľa školy i ich zodpovedajúcej povinnosti uviesť všetky relevantné informácie a predložiť požadované doklady. Upresnenie práv a povinností vyhlasovateľa výberového konania i výberovej komisie zaručí nielen dodržiavanie práv uchádzačov o funkciu riaditeľa školy, ale prinesie aj tak žiadaný demokratický, rovný a priamy prístup k tejto funkcii a zároveň prinesie vyššiu zainteresovanosť členov komunity do jej života a riadenia na lokálnej úrovni.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zákon ustanovuje povinnosť pre vyhlasovateľa výberového konania na funkciu riaditeľa školy zabezpečiť zloženie výberovej komisie tak, aby počet členov výberovej komisie bol vždy nepárny, čím je zaručený reálny výber víťazného kandidáta na vyhlásenú pozíciu a výberové konanie nemôže byť zmarené nerozhodnosťou hlasov členov výberovej komisie.
K bodu 2
Zákon zaručuje rovnaké práva všetkým uchádzačom o funkciu riaditeľa školy zúčastniť sa výberového konania, ak splnili požadované kvalifikačné požiadavky, predložili požadované doklady a ktorí riadne a včas podali prihlášku do výberového konania. Zákon zároveň uvádza povinnosť uchádzačov o funkciu riaditeľa školy uviesť okrem roku a miesta výkonu funkcie vedúceho zamestnanca aj dôvod ukončenia tejto funkcie. Táto skutočnosť sa javí ako dôležitá informácia pre posudzovanie vhodnosti kandidáta na funkciu riaditeľa školy, keďže sa v praxi stáva, že riaditeľ, ktorému hrozilo odvolanie pre závažné pochybenia pri výkone funkcie odišiel na vlastnú žiadosť a opäť sa uchádzal o funkciu riaditeľa školy na inej alebo rovnakej škole.
Zákon ukladá, že ak dôjde v závažných prípadoch, hodných osobitného zreteľa, k zmene miesta, času alebo dátumu konania výberového konania, vyhlasovateľ je povinný oznámiť túto zmenu bezodkladne všetkým uchádzačom, najneskôr však dva pracovné dni pred konaním výberového konania a zverejniť túto zmenu na svojom webovom sídle ako aj na mieste konania výberového konania na viditeľnom a dostupnom mieste. Toto zákonné ustanovenie za cieľ zabrániť svojvoľným zmenám, a tým aj manipulácii výberových konaní na funkciu riaditeľa školy zo strany vyhlasovateľa a zaručiť tak rovnaké práva všetkým prihláseným uchádzačom.
Zákon ukladá verejné vypočutie kandidátov na funkciu riaditeľa školy. Účasť verejnosti na vypočutí kandidátov je zárukou demokratického priebehu výberového konania, je verejnou kontrolou výberového konania a zároveň umožňuje členom komunity podieľať sa aj týmto spôsobom na správe vecí verejných, keďže väčšina zriaďovateľov škôl a školských zariadení samosprávy.
Zákon ukladá vyhlasovateľovi výberového konania povinnosť informovať verejnosť o konaní výberového konania na pozíciu riaditeľa školy na svojom webovom sídle ako aj na mieste konania výberového konania na viditeľnom a dostupnom mieste. Rovnako mu ukladá zabezpečiť dostatočne veľkú miestnosť na konanie výberového konania a zaručiť dôstojný a nerušený priebeh výberového
konania napr. aj za účasti príslušníkov mestskej polície, ak by mal vedomosť, že by verejným narušením výberového konania malo dôjsť k jeho zmareniu. Zákon ukladá povinnosť výberovej komisii zabezpečiť nestranný a zákonný priebeh výberového konania a poučiť zúčastnenú verejnosť o pravidlách správania sa počas verejného vypočutia.