1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Karol Galek.
Hlavným cieľom návrhu zákona je zvýšenie transparentnosti a verejnej kontroly cenovej regulácie monopolných činností v elektroenergetike, plynárenstve, teplárenstve a vodnom hospodárstve. Nedávne udalosti a najmä kontrola Najvyššieho kontrolného úradu vykonaná na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) poukázali na pochybné praktiky predchádzajúceho vedenia úradu, ktoré mohli mať významný vplyv na cenotvorbu v monopolných energetických činnostiach. Najvyšší kontrolný úrad okrem iného zistil, že predchádzajúce vedenie regulačného úradu realizovalo precenenie majetku distribučných spoločností, ktoré sa však nezohľadnilo v cenotvorbe roka 2017 a teda ani v nasledujúcich rokoch (v roku 2017 došlo k návratu k cenotvorbe platnej v roku 2016). Predchádzajúce vedenie je tiež autorom aktuálne platných pravidiel cenovej regulácie, ktorých striktné uplatňovanie zo strany distribučných spoločností viedlo v roku 2017 k vzniku krízy, na konci ktorej bola výmena vedenia úradu.
Verejnosť dnes nemá dôveru k férovosti a zákonnosti procesu cenovej regulácie vykonávanej regulačným úradom. Spotrebitelia pritom nemajú možnosť zmeniť dodávateľa monopolných služieb a sú plne odkázaní na kvalitu dohľadu, ktorý vykonávajú štátne orgány. Proces cenovej regulácie je dôverný, pričom regulačný úrad v praxi odmieta aj sprístupňovanie čiastkových informácií týkajúcej sa cenotvorby monopolných činností, čo sa v praxi odôvodňuje obchodných tajomstvom. Prirodzeným monopolom však nehrozí zneužitie informácií označovaných za obchodné tajomstvo v hospodárskej súťaži resp. v konkurenčnom boji. Táto argumentácia tak slúži výlučne len ako nástroj obmedzovania prístupu verejnosti k informáciám o hospodárení prirodzených monopolov.
Návrh zákona má za cieľ zvýšiť verejnú kontrolu hospodárenia a cenotvorby prirodzených monopolov v energetike, tepelnej energetike a vodnom hospodárstve a zvýšiť spoločenskú zodpovednosť prirodzených monopolov, ktoré inak plne využívajú výhody vyplývajúce z nízkej resp. žiadnej konkurencie na príslušnom relevantnom trhu. Činnosti vykonávané prirodzenými monopolmi v energetike, tepelnej energetike a vodnom hospodárstve majú povahu činností vykonávaných vo verejnom záujme, ktoré bezprostredne vplývajú na kvalitu života obyvateľov a na podnikateľskú činnosť. Z týchto dôvodov sú aj aktivity spojené s obstarávaním zákaziek pre tieto subjekty podriadené pravidlám verejného obstarávania. Verejná kontrola cenotvorby môže viesť k účinnej prevencii pred vznikom cenových kríz podobných kríze na začiatku roka 2017, ktorá bola dôsledkom nezvládnutia úloh predchádzajúceho vedenia úradu.
Návrhom zákona sa zavádza povinnosť regulovaných subjektov, ktorých cenové návrhy a iné návrhy v cenovom konaní podliehajú súhlasu najvyššieho orgánu obchodnej spoločnosti alebo družstva, zverejniť na svojom webovom sídle znenie cenového návrhu a iných návrhov v cenovom konaní. Navrhuje sa tiež explicitne vyčleniť tieto podania (a ich obsah) z kategórie obchodného tajomstva. Úrad bude oprávnený začať cenové konanie len
2
v prípade, ak povinná osoba riadne zverejní príslušné podanie na svojom webovom sídle alebo na webovom sídle úradu, pokiaľ sama webové sídlo nezriaďuje.Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, keďže smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/72/ES o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, ktorou sa zrušuje smernica 2003/54/ES a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/73/ES o spoločných pravidlách pre vnútorný trh so zemným plynom, ktorou sa zrušuje smernica 2003/55/ES, považuje transparentnosť za jednu zo základných zásad cenotvorby pri činnostiach majúcich infraštruktúrny a monopolný charakter.
Aplikácia predpisu do praxe prinesie vyššiu mieru verejnej kontroly cenotvorby, ale najmä cenovej regulácie, ktorá bola v ostatnom období niekoľkokrát vystavená pochybnostiam a verejnej kritike.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Nezakladá ani dodatočné vplyvy na informatizáciu spoločnosti, keďže úrad už v súčasnosti zverejňuje nemalý objem informácií týkajúcich sa jeho činnosti. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy (verejná kontrola a možnosť poklesu cien energií) a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie (verejná kontrola a možnosť poklesu cien energií).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa ustanoviť povinnosť obchodných spoločností a družstiev, ktoré vykonávajú monopolné činnosti v energetike, tepelnej energetike a vodnom hospodárstve zverejňovať na svojom webovom sídle návrhy cien a iné návrhy v cenovom konaní pred Úradom pre reguláciu sieťových odvetví a Regulačnou radou. Pokiaľ takéto subjekty nebudú mať zriadené webové sídlo, návrhy cien a iné návrhy zverejní na svojom webovom sídle úrad na základe žiadosti povinnej osoby. Predmetom zverejnenia má byť cenový návrh a iné návrhy v cenovom konaní v rozsahu ich zákonných náležitostí a náležitostí vyplývajúcich z vykonávacích predpisov, tzn. vrátane kalkulácií, výpočtov a príloh, ktoré sa ako prílohy k cenovému návrhu požadujú predložiť v zmysle príslušných vyhlášok úradu. Navrhuje sa tiež ustanoviť zásada, že obsah týchto podaní (v celom rozsahu zákonných náležitostí a náležitostí vyplývajúcich z vykonávacieho predpisu) nebude považovaný za obchodné tajomstvo.
K Čl. II
K bodom 1 až 7
Predchádzajúce zverejnenie kompletného návrhu ceny a iných návrhov v cenovom konaní bude podmienkou začatia cenového konania a konania o zmene cenového rozhodnutia u regulovaných subjektov, na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť zverejňovať cenové návrhy a iné návrhy v cenovom konaní v zmysle čl. I. Zverejnenie bude takisto podmienkou podania odvolania v cenovom konaní. V prípade podaní, ktoré majú povahu doplnení cenových návrhov, návrhov na zmenu ceny a odvolaní v cenovom konaní, bude úrad na takéto doplnenia prihliadať iba v prípade, ak budú predtým zverejnené na webovom sídle regulovaného subjektu alebo webovom sídle úradu. Ak pred podaním cenového návrhu nebude návrh v kompletnom znení zverejnený, úrad cenové konanie zastaví.
K bodu 8
Podľa navrhovaného prechodného ustanovenia sa bude povinnosť zverejňovania cenových návrhov a iných návrhov v cenovom konaní vzťahovať aj na cenové konania, ktoré sa začali pred dňom účinnosti zákona a súčasne sa k tomuto dňu ešte právoplatne neskončili. Regulované subjekty, ktoré majú povinnosť zverejniť cenové návrhy a iné návrhy v cenovom konaní a vo vzťahu ku ktorým budú takéto cenové konania prebiehať, budú mať povinnosť zverejniť cenový návrh a všetky jeho doplnenia vykonané v cenovom konaní najneskôr do 15. júla 2019, inak regulačný úrad cenové konanie zastaví.
K Čl. III
K bodu 1
V zákone o slobode informácií sa navrhuje explicitne ustanoviť, že sprístupnenie informácií o obsahu cenových návrhov a iných návrhov povinne zverejňovaných osobami vykonávajúcimi monopolné činnosti v energetike, tepelnej energetike a vodnom hospodárstve nemožno považovať za ohrozenie alebo porušenie obchodného tajomstva.
4
K bodu 2
Navrhuje sa, aby sa zásada o neaplikovateľnosti ochrany prostredníctvom obchodného tajomstva týkala aj cenových návrhov a iných návrhov osôb, ktoré povinne zverejňujú svoje cenové návrhy a iné návrhy v cenovom konaní a ktoré boli podané pred 1. júlom 2019.
K Čl. IV
Účinnosť zákona sa navrhuje ku dňu 1. júla 2019.