1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len ,,ministerstvo“) predkladá návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky (ďalej len ,,návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona vychádza z dokumentu Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, schváleného na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 223 zo 7. mája 2013, ktorý popisuje súčasný, východiskový stav cyklodopravy a cykloturistiky.
V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy, predovšetkým cyklistickej dopravy. Chýba základná sieť cyklistických trás, pričom samotná výstavba cyklistickej infraštruktúry je väčšinou vecou lokálnej iniciatívy. Počet cyklistov neustále rastie, a to najmä v centrách miest, ktorých infraštruktúra nie je prispôsobená pre ich bezpečný pohyb. Chýbajú nielen segregované trasy, ale tiež prvky upokojujúce motorovú dopravu. Rastúce nároky na mobilitu bývajú uspokojované individuálnou automobilovou dopravou, čo vedie k zhoršovaniu fyzickej a psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva a k nepriaznivému vplyvu na životné prostredie.
Podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa dotácie poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie; tým nie dotknuté ustanovenia tohto zákona. Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie.
Cieľom návrhu zákona je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane.
Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi prepismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: január 2019
Ukončenie: január 2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
február 2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
marec 2019
2.Definovanie problému
V súčasnosti vzniká čoraz väčšia spoločenská potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy. Potenciál rozvoja cyklistickej dopravy výrazne prevyšuje aktuálne možnosti miestnych a regionálnych samospráv. Aj napriek čerpaniu prostriedkov z európskych štrukturálnych a investičných fondov nevzniká predmetná infraštruktúra v dopravne exponovaných líniách, najmä v centrách väčších miest, či turisticky atraktívnych mikroregiónoch.
3.Ciele a výsledný stav
Poskytnutie dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky prispieť k podpore tvorby projektových dokumentácií pre cyklistickú dopravu ako aj k budovaniu cyklistickej infraštruktúry. Uvedené aktivity majú prispieť k širšiemu využívaniu cyklistickej dopravy a zvýšeniu podielu cyklodopravy na mobilite obyvateľstva.
4.Dotknuté subjekty
Obce, združenia obcí, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené obcou alebo vyšším územným celkom, občianske združenia.
5.Alternatívne riešenia
Nie sú žiadne alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Nie
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
3
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,
peter.klucka@mindop.sk, tel.: +421 2 59494634
12.Zdroje
Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, Integrovaný regionálny operačný program (IROP), Programové vyhlásenie vlády 2018-2020, Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Komisia neuplatnila k materiálu žiadne pripomienky a odporúčania.
4
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2019
2020
2021
2022
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
v tom: MDV SR / 07T0A
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
z toho:
- vplyv na ŠR
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
Rozpočtové prostriedky
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
1
1
- vplyv na ŠR
0
0
1
2
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
v tom: MDV SR / 07T0A
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
5
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predložený návrh zákona predpokladá v roku 2019 výdavky vo výške 1 700 000,- eur, ktoré zabezpečené v rámci limitov výdavkov MDV SR na rok 2019. V rokoch 2020 2022 bude MDV SR všetky výdavky súvisiace s prijatím návrhu zabezpečovať v rámci limitov rozpočtu kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona vychádza z dokumentu Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike, schváleného na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 223 zo 7. mája 2013, ktorý popisuje súčasný, východiskový stav cyklodopravy a cykloturistiky.
Cieľom návrhu zákona je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane. Následne bude zabezpečený otvorený prístup k využívaniu vybudovanej alebo zrekonštruovanej cyklistickej komunikácie pre verejnosť v súlade s účelom, na ktorý je určená.
Návrh zákona definuje oprávnených prijímateľov dotácií a zároveň podmienky poskytnutia dotácií.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
6
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predložený návrh zákona predpokladá v roku 2019 výdavky vo výške 1 700 000,- eur, ktoré zabezpečené v rámci limitov výdavkov MDV SR na rok 2019. Cieľom je minimálne podporiť projektovú dokumentáciu pre oprávnených žiadateľov (obce, mestá, vyššie územné celky) pre výstavbu cyklistickej infraštruktúry so súvisiacim dopravným značením v záujme upokojenia dopravnej situácie v centrách obcí a miest, ako aj pre podporu zriadenia verejnej požičovne bicyklov (bikesharingu) v mestách nad 50 000 obyvateľov. Následne v ďalších rokoch je cieľom podporiť okrem vypracovania projektových dokumentácií aj samotnú výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry.
Výpočet očakávaného finančného dopadu vychádza z materiálu schváleného uznesením vlády SR č. 27/2014 zo dňa 15.1.2014 „Trvalý finančný mechanizmus na implementáciu Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike“, kde sa uvádza, že na zabezpečenie zámeru týkajúceho sa rozvoja cyklistickej dopravy v SR by mala byť rozpočtovaná čiastka vo výške 2 až 3 € na obyvateľa.
Predložený návrh zákona predpokladá v roku 2019 výdavky vo výške 1 700 000,- eur, ktoré zabezpečené v rámci limitov výdavkov MDV SR na rok 2019. V rokoch 2020 2022 bude MDV SR všetky výdavky súvisiace s prijatím návrhu zabezpečovať v rámci limitov rozpočtu kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok.
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2019
2020
2021
2022
poznámka
Bežné výdavky (600)
50 000
200 000
200 000
200 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
50 000
200 000
200 000
200 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
1 650 000
2 600 000
12 600 000
15 000 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
1 650 000
2 600 000
12 600 000
15 000 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 700 000
2 800 000
12 800 000
15 200 000
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2018
2019
2020
2021
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
10
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Zvýšenie kvality infraštruktúry cyklistickej dopravy bude mať priamy pozitívny vplyv na kvalitu ovzdušia, nakoľko predpokladáme v dotknutých územiach zvýšenú mieru využívania bezemisnej formy dopravy - cyklodopravy
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Neočakáva sa
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Nie
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
-
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie.
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
- Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 a 108)
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
12
B. Osobitná časť
K § 1
Vymedzuje sa predmet úpravy zákona, na základe ktorého bude možné poskytovať finančné prostriedky z rozpočtu ministerstva.
K § 2
Na účely navrhovaného zákona sa vymedzujú základné pojmy, ktoré sa používajú v nasledujúcich ustanoveniach zákona.
K § 3
Ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií, ktorým je podpora rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Dotáciu bude možné poskytnúť na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej komunikácie, vypracovanie projektovej dokumentácie na dopravné značenie cyklistickej komunikácie, výstavbu alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, osvetové kampane a propagačné kampane, ktorých cieľom je podpora cyklistickej dopravy a cykloturistiky.
K § 4
V odseku 1 sa určuje okruh subjektov, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie.
V odseku 2 sa upravujú podmienky, za ktorých možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Odsek 3 upravuje ďalšie podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona.
V odseku 4 sa ustanovujú oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.
K § 5
Dotácia sa bude poskytovať na základe žiadosti o poskytnutie dotácie, ktorú žiadateľ predloží spolu s prílohami na základe výzvy zverejnenej na webovom sídle ministerstva v termíne, v rozsahu a spôsobom, ktoré určí ministerstvo vo výzve.
V príslušnom rozpočtovom roku zverejňuje ministerstvo výzvy podľa ich účelu, a to v závislosti od schváleného rozpočtu ministerstva na dotácie. Poslednú výzvu môže ministerstvo zverejniť 30. septembra príslušného rozpočtového roka.
V odsekoch 3 5 sa ustanovujú doklady, ktoré potrebné na posúdenie žiadosti o poskytnutie dotácie na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky a bez ktorých sa nebude môcť rozhodnúť o poskytnutí dotácie.
Odsek 6 upravuje oprávnenie ministerstva neprihliadať na žiadosť, ktorá nespĺňa predpísané náležitosti, a ktorej nedostatky nebudú odstránené ani v dodatočnej lehote určenej vo výzve ministerstva. Rovnako sa nebude prihliadať na žiadosť, ktorá bola predložená po termíne určenom ministerstvom vo výzve.
K § 6
Upravuje sa spôsob vyhodnocovania žiadostí, ktoré vykonáva nezávislá komisia.
K § 7
Ustanovenie upravuje poskytnutie dotácie na základe písomnej zmluvy o poskytnutí dotácie, ktorú uzatvorí ministerstvo so žiadateľom, ktorému je po vyhodnotení žiadosti schválená dotácia.
13
K § 8
Ustanovuje sa rozsah informácií, ktoré ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle.
K § 9
Ustanovuje sa povinnosť ministerstva vykonávať finančnú kontrolu dodržiavania hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti, účelnosti a podmienok použitia dotácie a kontrolu dodržiavania podmienok určených v zmluve o poskytnutí dotácie.
K § 10
Ustanovenie upravuje skutočnosti, že na poskytovanie, používanie a zúčtovanie dotácií sa vzťahuje tento zákon a osobitný predpis; poskytnutie dotácie nie je právne nárokovateľné a týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci.
K § 11
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. júla 2019.
V Bratislave 6. marca 2019
Peter Pellegrini, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Arpád Érsek, v. r.
minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky