1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Osobná pôsobnosť navrhovanej právnej úpravy je obmedzená na verejné akciové spoločnosti, t.j. na akciové spoločnosti, ktorých akcie prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu nachádzajúcom sa alebo fungujúcom v rámci členského štátu EU (§ 154 ods. 3 druhá veta OBZ).
Toto obmedzenie vyplýva zo samotnej smernice 2007/36/ES, viď jej názov a článok 1 ods. 1 a definície regulovaného trhu v zmysle § 25 ods. 1 zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov.
V súčasnosti sa podľa informácii z webového sídla Burzy cenných papierov v Bratislave, a.s. jedná o 42 subjektov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
K materiálu bola zverejnená predbežná informácia v zmysle Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky;
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2018/204
(25.9. - 8.10.2018). Ďalej boli
z vlastnej iniciatívy predkladateľom uskutočnené konzultácie s Ministerstvom financií Slovenskej republiky ako spolugestorom predkladaného materiálu a niektorými povinnými subjektmi v zmysle novej právnej úpravy (Centrálny depozitár cenných papierov, a.s. a Národná banka Slovenska). Materiál bol predmetom predbežného pripomienkového konania (18.12. - 27.12.2018).
Konzultácie s podnikateľskými subjektmi neboli uskutočnené, nakoľko túto povinnosť predkladateľ v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „metodika“) iba v prípade, ak bol o tejto povinnosti informovaný Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky v zmysle bodu 5.5 metodiky a legislatívny materiál predpokladá významné vplyvy na podnikateľské prostredie (bod 5.4 metodiky), čo nie je tento prípad. Podnikateľské subjekty budú oslovené v rámci medzirezortného pripomienkového konania, tak ako býva štandardnom pri novelizáciách Obchodného zákonníka. V neposlednom rade je potrebné upozorniť, že sa v danom prípade jedná o transpozíciu práva EU, predkladateľ je teda limitovaný čo sa týka predmetu úpravy.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie, predkladaná právna úprava nezakladá priame finančné náklady v podobe zavedenia nových prípadne zvýšenia(zníženia) existujúcich poplatkov, odvodov, daní, ciel a pod.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie, predkladaná právna úprava nezakladá nepriame finančné náklady na nákup tovarov alebo služieb.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Áno, predkladaný materiál zavádza nasledovný okruh nových informačných povinností a osobitných druhov povinností:
-zasielanie potvrdenia podľa § 188 ods. 5 OBZ, na požiadanie akcionára (alebo osoby ním splnomocnenej), to však iba v prípade, ak webové sídlo spoločnosti alebo vyžiadaná kópia zápisnice
2
alebo jej časti spolu s prílohami zápisnice neuvádza výsledky hlasovania valného zhromaždenia pri každom bode programu valného zhromaždenia v požadovanej forme a štruktúre,
-zasielanie potvrdenia podľa § 190d ods. 7 OBZ použitím elektronických prostriedkov, pričom zasielanie potvrdenia môže byť činnosťou plne automatizovanou, prebiehajúcou ako výmena informácii medzi príslušnými systémami (podobné ako potvrdenie o doručení emailovej komunikácie),
-vypracovanie (resp. zosúladenie existujúcich) pravidiel odmeňovania podľa § 201a a nasl. OBZ, ich schválenie valným zhromaždením a uverejnenie na webovom sídle spoločnosti, s povinnosťou aktualizácie každé 4 roky,
-vypracovanie správy o odmeňovaní podľa § 201e OBZ, jej prerokovanie na valnom zhromaždení a uverejnenie na webovom sídle spoločnosti, každoročne po ukončení účtovného obdobia,
-schválenie významnej obchodnej transakcie valným zhromaždením podľa § 220ga a nasl. OBZ a jej uloženie do zbierky listín obchodného registra a/alebo zverejnenie v Obchodnom vestníku, vždy v závislosti od toho, či konkrétne plnenie alebo poskytnutie zábezpeky naplní definičné znaky, pričom bežné obchodné transakcie vyňaté; uvedené nebráni tomu, aby spoločnosť interne organizovala schvaľovací proces tak, že sa nebude musieť zvolávať valné zhromaždenie jednotlivo pre každú jednu transakciu, ale na programe bude na schválenie hneď niekoľko transakcií súčasne. Efektívnym interným riadením procesov je možné minimalizovať dopady uvedené v súhrnnej tabuľke nákladov regulácie (viď nižšie).
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
301 €
12 624 €
Celkové náklady regulácie
301 €
12 624 €
Náklady regulácie boli vyčíslené na základe expertného odhadu a s použitím tzv. veľkej kalkulačky nákladov.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Všeobecne pôsobenie a činnosť povinných subjektov (sprostredkovatelia, inštitucionálni investori, správcovia aktív a zastupujúci poradcovia, verejné akciové spoločnosti v zmysle príslušnej právnej úpravy) je podrobne regulovaná a podlieha dohľadu. Napriek tomu, nie je možné konštatovať, že nová právna úprava zavádza bariéry pre vstup na trh. Všetky zmeny, ktoré sa navrhujú vykonať vychádzajú z povinnosti zabezpečiť úplnú a správnu transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/828 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica 2007/36/ES, pokiaľ ide o podnietenie dlhodobého zapojenia akcionárov, ktorá reagovala na príčiny a dôsledky globálnej finančnej krízy a tiež mala za cieľ odstrániť existujúce prekážky v cezhraničnom investovaní, cezhraničnom výkone akcionárskych práv, presune informácii v rámci investičnej reťaze, zvýšiť transparentnosť v danej oblasti a tým podporiť väčšiu angažovanosť akcionárov v rámci správy a riadenia spoločnosti.
Pozitívne vplyvy predmetnej regulácie na podnikateľské prostredie (ktoré bližšie popísané v osobitnej časti dôvodovej správy pri odôvodnení jednotlivých novelizačných bodov) predkladateľ identifikoval najmä v nasledujúcich oblastiach:
zlepšenie informovanosti akcionárov a tretích strán o odmeňovaní členov orgánov spoločností, naviazaní pravidiel odmeňovania na záujem spoločnosti tak, aby aj politika odmeňovania prispievala k podnikateľskej stratégii, dlhodobým záujmom a udržateľnosti spoločnosti,
zabezpečenie šírenia informácií o významnej obchodnej transakcii zverejnením v Obchodnom vestníku a aj využitím iných ľahko dostupných prostriedkov, tak aby akcionári, veritelia, zamestnanci a iné zainteresované strany boli informovaní o možných vplyvoch takýchto transakcií na „hodnotu“ spoločnosti a mohli lepšie posúdiť riziká spojené s transakciou a napadnúť transakciu, a to aj právnou cestou.
3
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Predkladateľ sa nedomnieva, že nová práva úprava vzhľadom na svoj charakter povedie k vytvoreniu nových pracovných miest, zvýšeniu efektivity výroby a využívania zdrojov, ovplyvneniu práv duševného vlastníctva, uvedeniu alebo rozšíreniu nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh a podpore inovácií.