1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
972 707
3 560 942
3 560 942
3 560 942
v tom: MŽP SR / program 075
941 177
3 529 412
3 529 412
3 529 412
program 076
31 530
31 530
31 530
31 530
z toho:
- vplyv na ŠR
972 707
3 560 942
3 560 942
3 560 942
Rozpočtové prostriedky (iné ako OP KŽP)
31 530
31 530
31 530
31 530
EÚ zdroje (OP KŽP)
800 000
3 000 000
3 000 000
3 000 000
Spolufinancovanie (OP KŽP)
141 177
529 412
529 412
529 412
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
5
5
5
5
- vplyv na ŠR
5
5
5
5
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
60 120
60 120
60 120
60 120
- vplyv na ŠR
60 120
60 120
60 120
60 120
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: MŽP SR / program 075
941 177
3 529 412
3 529 412
3 529 412
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
(MŽP SR/program 076)
31 530
31 530
31 530
31 530
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V roku 2019 sa nepredpokladajú žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Čerpanie prostriedkov z OP KŽP sa predpokladá od roku 2020. od roku 2020 sa počíta tiež s navýšením počtu zamestnancov a teda i mzdových prostriedkov.
Zvýšenie výdavkov orgánov ochrany prírody na roky 2020 - 2023 v súvislosti s realizáciou opatrení bude súčasťou návrhu rozpočtu kapitoly MŽP SR na roky 2020 – 2023.
Doložka neobsahuje vyčíslenie pozitívnych vplyvov na príjmy verejnej správy. Tieto budú spočívať v príjmoch z pokút uložených orgánmi štátnej správy ochrany prírody a krajiny. Dôvodom nevyčíslených pozitívnych vplyvov je skutočnosť, že nie je možné odhadnúť počet ani výšku pokút, nakoľko sa jedná o nové priestupky a správne delikty, ktoré súvisia s implementáciou nariadenia EP a Rady (EÚ) č. 1143/2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1143/2014 z 22. októbra 2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (ďalej len „nariadenie Európskej únie“) do legislatívy Slovenskej republiky a zosúlaďuje ho s platnou legislatívou na úseku prevencie a manažmentu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (najmä zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov). Návrh zákona v súlade s nariadením Európskej únie ustanovuje pravidlá na prevenciu, minimalizáciu a zmiernenie nepriaznivého vplyvu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov na biodiverzitu a súvisiace ekosystémové služby, ako aj ľudské zdravie, bezpečnosť a hospodárstvo.
V doložke vplyvov uvedené vplyvy implementácie návrhu zákona, ktoré nevyplývajú z platnej legislatívy. Návrh zákona určuje kompetentné orgány pre implementáciu povinností vyplývajúcich z nariadenia Európskej únie, povinnosti fyzických a právnických osôb a stanovuje sankcie za jeho nedodržiavanie. Návrh zákona budú implementovať predovšetkým nasledovné organizácie: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky, Slovenská inšpekcia životného prostredia, Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky, Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, colné úrady, okresné úrady a obce. Zoologická záhrada Bojnice bude plniť úlohu zariadenia na držbu inváznych nepôvodných druhov so zamedzením šírenia. Návrh zákona tiež predpokladá využitie ďalších organizácií z dôvodu potreby vykonávania prieskumu a monitoringu inváznych nepôvodných druhov (napr. Národné lesnícke centrum, Výskumný ústav vodného hospodárstva a ďalšie), napr. aj vo vzťahu k vypracovaniu analýzy prienikových ciest šírenia inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Únie, vypracovanie a implementáciu akčného plánu
Hlavným gestorom návrhu zákona a implementácie nariadenia Európskej únie je Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky. Spolugestormi Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
3
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
V rámci položky mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania je zahrnutý vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý vznikne z dôvodu potreby vytvorenia 3 nových pracovných miest na ŠOP SR a 2 štátnozamestnaneckých miest na Ministerstve životného prostredia SR. Pracovné miesta na ŠOP SR budú zamerané najmä na riešenie prienikových ciest šírenia inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Únie, monitoring týchto ciest šírenia a identifikáciu jedincov, ktoré boli zaznamenané zo strany finančnej kontroly (napr. na colniciach), kde je problematická determinácia, vypracúvanie odborných stanovísk, analýz a podkladov pre rozhodovaciu a inú činnosť orgánov štátnej správy v oblasti prevencie a manažmentu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov, koordináciu vykonávania opatrení vykonávaných v rámci manažmentu v príslušných lokalitách atď. Pracovné miesta na
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
972 707
3 560 942
3 560 942
3 560 942
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
23 364
23 364
23 364
23 364
Na zabezpečenie plnenia všetkých povinností vyplývajúcich z nariadenia EU a tohto zákona.
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
8 166
8 166
8 166
8 166
Tovary a služby (630)2
v tom: 637001, 637011 a iné
250 000
750 000
750 000
750 000
Bežné transfery (640)2
Z toho: 641 001 – príspevkovej organizácii
691 177
2 779 412
2 779 412
2 779 412
v tom: ŠOP SR
ZOO Bojnice
VUVH
421 177
135 000
135 000
1 679 412
550 000
550 000
1 679 412
550 000
550 000
1 679 412
550 000
550 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
972 707
3 560 942
3 560 942
3 560 942
6
ústrednom orgáne štátnej správy budú zamerané na aplikáciu zákona a nariadenia Európskej únie v praxi, najmä: prípravu a aplikáciu národnej stratégie a akčných plánov v oblasti prevencie a manažmentu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov pre územie Slovenskej republiky, riadenie, kontrolu a koordináciu výkonu štátnej správy a úseku prevencie a manažmentu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov, zabezpečovanie spolupráce s členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou a medzinárodnú spoluprácu, prípravu a predkladanie žiadosti o zaradenie inváznych nepôvodných druhov do zoznamu Európskej únie, rozhodovanie o núdzových opatreniach na úrovni SR atď.
V rámci položky tovary a služby vyčíslené výdavky, ktoré vzniknú v súvislosti so školením zamestnancov orgánov štátnej správy na úseku prevencie a manažmentu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (SIŽP, OÚ, ŠPaVS SR, ÚKSUP, CÚ), ktoré bude zabezpečovať MŽP SR ako ústredný orgán štátnej správy, ako aj v súvislosti s potrebou vypracovania analýz na účely hodnotenia rizík šírenia inváznych nepôvodných druhov a ich prienikových ciest, ktoré budú podkladom pre rozhodovaciu činnosť orgánov štátnej správy, resp. vyhotovenie akčných plánov. V rámci položky bežné transfery vyčíslené výdavky, ktoré vzniknú v súvislosti s vykonávaním rýchlej eradikácie inváznych nepôvodných druhov a v dôsledku realizácie činností vyplývajúcich zo schválených akčných plánov prienikových ciest šírenia inváznych nepôvodných druhov a manažmentových akčných plánov (nákup herbicídnych prípravkov a úhrada za veterinárne služby a služby spojené s likvidáciou inváznych nepôvodných druhov), ktorú bude zabezpečovať ŠOP SR a v súvislosti s umiestnením jedincov inváznych nepôvodných druhov v zariadení na držbu inváznych nepôvodných druhov so zamedzením šírenia (ZOO Bojnice) a starostlivosťou o ne, príp. ich likvidáciou (úhrada nákladov vzniknutých pri prevádzke zariadenia, zabezpečenie potravy pre živočíchy, úhrada nákladov za veterinárne služby), činnosti na zabezpečenie monitoringu prieniku inváznych nepôvodných druhov, ktoré budú vyplývať zo schválených akčných plánov prienikových ciest šírenia inváznych nepôvodných druhov (VÚVH).
Štátna ochrana prírody SR
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
3
3
3
3
Zamestnanci vo verejnej službe v platovej triede 9.
z toho vplyv na ŠR
3
3
3
3
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 021
1 021
1 021
1 021
z toho vplyv na ŠR
1 021
1 021
1 021
1 021
Osobné výdavky celkom (v eurách)
49 602
49 602
49 602
49 602
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
36 756
36 756
36 756
36 756
7
z toho vplyv na ŠR
36 756
36 756
36 756
36 756
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
12 846
12 846
12 846
12 846
z toho vplyv na ŠR
12 846
12 846
12 846
12 846
Ministerstvo životného prostredia SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
2
2
2
2
Zamestnanci v štátnej službe v platovej triede 8.
z toho vplyv na ŠR
2
2
2
2
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
973, 50
973, 50
973, 50
973, 50
z toho vplyv na ŠR
973, 50
973, 50
973, 50
973, 50
Osobné výdavky celkom (v eurách)
31 530
31 530
31 530
31 530
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
23 364
23 364
23 364
23 364
z toho vplyv na ŠR
23 364
23 364
23 364
23 364
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
8 166
8 166
8 166
8 166
z toho vplyv na ŠR
8 166
8 166
8 166
8 166
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
8
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Ovplyvnené budú tie podniky, ktoré:
-hospodária na poľnohospodárskej alebo lesnej pôde alebo tie, ktoré vlastnia takýto pozemok (v prípade, že sa na týchto pozemkoch zaznamená výskyt inváznych nepôvodných druhov).
-podnikajú v oblasti obchodu so živými rastlinami alebo živočíchmi, ktoré budú uvedené v zozname inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy únie (ďalej len „zoznam EÚ“) alebo zozname inváznych nepôvodných druhov národného významu (ďalej len „národný zoznam“) alebo tieto živočíchy alebo rastliny chovajú a pestujú za účelom zisku (napr. kožušinové zvieratá)
-podnikajú v oblasti rybolovu a akvakutúry
-sa zaoberajú lovom, odchytom a súvisiacimi službami
Počet dotknutých podnikov nie je možné odhadnúť, nakoľko to priamo závisí od konkrétnych výskytov druhov, ktoré uvedené na zozname a národnom zozname ,na území Slovenskej republiky. Invázne nepôvodné druhy s rozšírením na Slovensku, ktoré boli zaradené na zoznam EÚ, podliehali predtým takmer rovnakej regulácii. Táto regulácia vyplývala zo zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Návrh zákona implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1143/2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (ďalej len „nariadenie EÚ“). K uvedenému nariadeniu bolo spracované kompletné hodnotenie dopadov, na príprave ktorého sa podieľali aj záujmové skupiny (komplexné hodnotenie dopadov je verejne prístupné na stránkach Eur-Lex).
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
9
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Invázne nepôvodné druhy s rozšírením na Slovensku, ktoré boli zaradené na zoznam EÚ, podliehali predtým takmer rovnakej regulácii. Táto regulácia vyplývala zo zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
V prípade zaradenia druhov na zoznam EÚ, ktoré sa na Slovensku vyskytujú, predpokladá sa navýšenie navýšenie nepriamych nákladov vlastníkov, správcov a nájomcov pozemkov na odstraňovanie inváznych nepôvodných druhov z ich pozemkov. Presné náklady sa momentálne nedajú odhadnúť, nakoľko nie je kompletne zmapovaný výskyt týchto druhov na pozemkoch rôznych subjektov. Odhadované náklady na hektár budú závisieť od druhu, ktorý sa na pozemkoch bude nachádzať, použitej metódy odstraňovania a výmery „zaburineného pozemku“.
V prípade kosenia 1 ha porastov inváznej rastliny ide o náklady cca 500 1000 Eur ( v závislosti, či bude práca realizovaná vlastnými kapacitami alebo bude objednaná) a následné odstránenie biomasy z plochy a jej kompostovanie, alebo iný spôsob likvidácie biologického odpadu. V prípade chemického zásahu, je potrebné počítať s cenou herbicídu, prepočítanou podľa odhadovanej plochy, ktorá sa bude chemicky ošetrovať (1000 Eur/ha).
Na základe súčasného stavu mapovania inváznych druhov na území Slovenska je z aktuálne schváleného zoznamu inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obayy Únie na území Slovenska nasledovné druhy: Impatiens glandulifera (identifikovaných 1509,9 ha), Heracleum mantegazzianum (identifikovaná výmera 74,25 ha), Asclepias syriaca (identifikovaných 179,5 ha). Z druhov národného zoznamu ide o taxóny Solidago canadensis (1569,95 ha), Solidago gigantea (1340 ha), Fallopia japonica (357,23 ha), Ailanthus altissima (1078,38 ha), Amorpha fruticosa (46,59 ha), Lycium barbarum (35 ha), Ambrosia artemisiifolia (1259,4 ha), Negundo aceroides (1649,4 ha). Vzhľadom k metódam odstraňovania týchto druhov (ich náročnosti a pracnosti) je potrebné kalkulovať so sumou 1000 Eur/ha. Celková známa výmera výskytu týchto druhov je 9099,6 ha. Výmera nebola selektovaná podľa podnikateľských subjektov a zahŕňa aj výmeru pozemkov súkromnom vlastníctve a štátnych pozemkov v správe Lesov SR, š.p., SVP, š.p. a pod. Odhad súčasných nákladov by predstavoval sumu 9 099 600 Eur ročne. Nakoľko je zásahy potrebné opakovať každoročne, do odstránenia druhu, bude zaťaženie niekoľko ročné. Skorým zásahom proti inváznym nepôvodným druhom sa však predísť navýšeniu nákladov spojených s ich odstraňovaním po ich rozsiahlom rozšírení. Regulácia inváznych druhov živočíchov je problematická. Nakoľko ide o vodné druhy živočíchov, vrátane bezstavovcov, alebo druhy cicavcov s prevažne nočným spôsobom života, ich výskyt na území Slovenska nie je dostatočne zmapovaný, aby bolo možné vyčísliť náklady poľovníckych subjektov a Slovenského rybárskeho zväzu, príp. iných subjektov.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza.
10
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
500 – 1000 Eur/ha
Nedá sa odhadnúť rozsah nákladov na podnikateľské prostredie, nakoľko sú evidované len celkové výmery v rámci Slovenska
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
500 – 1000 Eur/ha
Nadá sa odhadnúť rozsah nákladov na podnikateľské prostredie, nakoľko sú evidované len celkové výmery v rámci Slovenska
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nedochádza.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Nepodporuje inovácie.
11
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Návrh zákona bude mať priamy pozitívny environmentálny vplyv na organizmy.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na všetky biotopy, teda aj na biotopy v chránených územiach. Zabezpečením odstraňovania inváznych druhov sa zachová priaznivý stav biotopov a druhov európskeho a národného významu, ktoré predmetom ochrany chránených území.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Návrhom zákona sa implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1143/2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (ďalej len „nariadenie EÚ“), čo znamená, že opatrenia sa pozitívne prejavia vo všetkých členských štátoch Európskej únie.
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Komplexné riešenie problematiky inváznych nepôvodných druhov, regulácia ich výskytu na území Slovenskej republiky bude zabezpečené odstraňovaním inváznych nepôvodných druhov vlastníkmi, správcami a užívateľmi pozemkov, užívateľmi poľovných a rybárskych revírov a reguláciou obchodu s inváznymi nepôvodnými druhmi. Z nariadenia vyplýva, že bude potrebné zriadenie systému dohľadu nad inváznymi nepôvodnými druhmi, ktorým sa budú zbierať a zaznamenávať údaje o výskyte inváznych nepôvodných druhov v životnom prostredí prostredníctvom prieskumu, monitorovania alebo iných postupov s cieľom zabrániť šíreniu inváznych nepôvodných druhov do Únie alebo v rámci nej. Ďalej bude potrebné zaviesť plne funkčné štruktúry na vykonávanie úradných kontrol potrebných na zabránenie úmyselnej introdukcii inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Únie do Únie (kontroly na hraniciach EÚ). Pri zaznamenaní výskytu invázneho nepôvodného druhu vzbudzujúceho obavy Únie vyplýva z nariadenia nutnosť uskutočnenia manažmentových opatrení, ktoré zabezpečia rýchlu eradikáciu tohto druhu alebo zabránia jeho šírenie do iných členských štátov a následnú obnovu poškodených ekosystémov. Súčasne sa predpokladá vypracovanie akčných plánov týkajúcich sa prienikových ciest inváznych nepôvodných druhov, ktoré vyžadujú prioritné opatrenia a prípadné zavedenie núdzových opatrení pri výskyte invázneho nepôvodného druhu, ktorý nie je zaradený do zoznamu Únie.
Realizáciou účinných opatrení sa zabezpečí zachovanie pôvodnej biodiverzity, t.j. druhov a biotopov národného a európskeho významu.