1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 1.7.2016Ukončenie: 7.7.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
11.07.2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
marec 2019
2. Definícia problému
Implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1143/2014 z 22. októbra 2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (ďalej len „nariadenie EÚ“) do legislatívy Slovenskej republiky a jej zosúladenie s existujúcou právnou úpravou týkajúcou sa problematiky inváznych nepôvodných druhov.
3. Ciele a výsledný stav
Kompatibilita národnej legislatívy s legislatívou Európskej Únie, efektívne riešenie problematiky inváznych nepôvodných druhov a minimalizácia ich negatívneho vplyvu na pôvodné druhy a biotopy, zavedenie účinného systému kontrol a zhromažďovania údajov o inváznych nepôvodných druhoch a následné nastavenie účinných opatrení na ich odstránenie.
4. Dotknuté subjekty
Ovplyvnené budú subjekty a osoby, ktoré:
- hospodária na poľnohospodárskej pôde alebo lesných pozemkoch (v prípade, že sa na týchto pozemkoch zaznamená výskyt inváznych nepôvodných druhov),
- podnikajú v oblasti obchodu so živými rastlinami alebo živočíchmi, ktoré budú uvedené v zozname inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy únie (ďalej len „zoznam EÚ“) alebo zozname inváznych nepôvodných druhov národného významu (ďalej len „národný zoznam“) alebo tieto živočíchy alebo rastliny chovajú a pestujú za účelom zisku (napr. kožušinové zvieratá),
- podnikajú v oblasti rybolovu a akvakutúry,
- sa zaoberajú lovom, odchytom živočíchov a súvisiacimi službami.
Z hľadiska orgánov štátnej správy a nimi zriadených odborných organizácií pribudnú kompetencie:
- Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky,
- Štátnej ochrane prírody Slovenskej republiky,
- Zoologickej záhrade Bojnice,
- Štátnej veterinárnej a potravinovej správe Slovenskej republiky,
- Ústrednému kontrolnému a skúšobný ústavu poľnohospodárskemu v Bratislave,
- Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky,
- Slovenskej inšpekcii životného prostredia,
- okresným úradom,
- obciam.
5. Alternatívne riešenia
Nie sú alternatívne riešenia.
2
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie- prijatie vykonávacej vyhlášky k návrhu zákona - zmena a doplnenie vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov - prijatie vykonávacieho predpisu k nariadeniu EÚ, ktorým sa ustanoví zoznam inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Únie
7. Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona nejde nad rámec požiadaviek vyplývajúcich z nariadenia EÚ, nastavuje systém riešení jednotlivých okruhov problémov v rámci existujúcich národných systémov a preberá problematiku inváznych nepôvodných druhov zo zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona implementuje nariadenie EÚ. Výška nákladov spojených s prijatím návrhu zákona bude priamo závisieť od ďalších rozširovaní zoznamu inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Únie, ktoré bude uskutočňované prijímaním vykonávacích nariadení Európskej komisie.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Peter Maňka, PhD., Ministerstvo životného prostredia SR,peter.manka@enviro.gov.skOdbor ochrany biodiverzity a krajiny, Sekcia ochrany prírody, biodiverzity a krajinyNámestie Ľ. Štúra 1812 35 BratislavaSlovenská republikaTel. +421 2 5956 2413, Mobil: +421 917 607 199,peter.manka@enviro.gov.sk
12. Zdroje
Pri príprave doložky vplyvov sa vychádzalo z poznatkov Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky pri uplatňovaní súčasného režimu regulácie inváznych nepôvodných druhov v rámci zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, konzultácií s ďalšími orgánmi a organizáciami štátnej
3
správy v oblasti prípravy politík v oblasti životného prostredia, z poznatkov a údajov od Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky a hodnotenia dopadov nariadenia EÚ vypracovaného Európskou komisiou (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013SC0321&from=EN).
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila nesúhlasné stanovisko k materiálu, ktorý bol predložený na predbežné pripomienkové konanie, s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatnila k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Komisia upozorňuje, že vo vypracovanej doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že vplyvy na rozpočet sú zabezpečené len čiastočne, čo je v rozpore s vypracovanou analýzou vplyvov ako aj spomenutým konštatovaním v analýze vplyvov. Komisia žiada doložku vybraných vplyvov zosúladiť s analýzou vplyvov a jednoznačne uviesť, že všetky výdavky súvisiace s návrhom zákona budú rozpočtovo zabezpečené, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Vyhodnotenie:
Doložka vybraných vplyvov bola v zmysle pripomienky zosúladená s analýzou vplyvov.
K procesu:
V Doložke vplyvov predkladateľ uvádza, že materiál predstavuje transpozíciu nariadenia EÚ, avšak súčasťou predloženého materiálu nie je Tabuľka zhody, ktorá by spoľahlivo odzrkadľovala spôsob a rozsah transpozície jednotlivých článkov nariadenia EÚ do slovenského právneho poriadku. Jedným z odporúčaní a zásad podľa časti III. Jednotnej metodiky je tiež posudzovanie tzv. gold-platingu, t. j. dôsledkov takého postupu pri transpozícii smernice EÚ, kedy predkladateľ do návrhu zákona stanovujú dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva EÚ priamo nepredpisuje. Ide teda o ukladanie požiadaviek nad rámec smerníc EÚ. Bez Tabuľky zhody nie je možné objektívne vyhodnotiť snahu predkladateľa dodržať túto zásadu/ odporúčanie. Vyhodnotenie:
Tabuľka zhody sa v zmysle Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky vypracúva k článkom normatívneho textu smerníc EÚ. Nakoľko návrhom zákona sa implementuje nariadenie EÚ, materiál neobsahuje tabuľku zhody. V Jednotnej metodike na posudzovanie vybraných vplyvov sa v súvislosti s posudzovaním tzv. gold-platingu taktiež zdôrazňuje, že uvedené posúdenie sa uplatňuje pri transpozícii smerníc EÚ, nie implementácii nariadení EÚ. Z predložených materiálov nie je zrejmé, či predkladateľ v súlade s bodom 5.6. odsek 2 Jednotnej metodiky informoval Ministerstvo hospodárstva SR o príprave materiálu jeho zaslaním na mail dolozka@mhsr.sk a tým mu umožnil rozhodnúť o prípadnej potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.6. Jednotnej metodiky ako i o potrebe vypracovať Test vplyvu na malé a stredné podniky (ďalej len „Test MSP“) podľa bodu 6. Jednotnej metodiky. V prípade kladného rozhodnutia vzniká totiž predkladateľovi povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky. Vyhodnotenie: Podľa bodu 5.6 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov „Ak legislatívny materiál, ktorým sa mení súčasná právna úprava, a ktorý predkladateľ plánuje predložiť na MPK, nebol zahrnutý do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, a je zároveň uvedený v zozname právnych predpisov dotýkajúcich sa podnikateľského prostredia zverejnenom na webovom sídle ministerstva hospodárstva, informáciu o príprave tohto materiálu predkladateľ zašle ministerstvu hospodárstva na adresu dolozka@mhsr.sk alebo ju zverejní podľa osobitného predpisu1a). Ak ide o nový právny predpis alebo nelegislatívny materiál, ktorý nebol zahrnutý v Pláne legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, resp. Pláne práce vlády Slovenskej republiky, informáciu o jeho príprave je potrebné zaslať vždy.“.Nakoľko návrh zákona bol zaradený do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2016 a predbežná informácia o príprave návrhu zákona bola v súlade s § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov zverejnená na portáli Slov-Lex, v zmysle predmetného bodu Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa informácia o príprave návrhu zákona Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky nezasielala.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie:
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie absentuje zhodnotenie niektorých dopadov regulácie vo forme administratívnych nákladov – napr. evidenčná povinnosť užívateľa poľovného revíru/rybárskeho revíru o nájdených a ulovených inváznych nepôvodných druhoch zveri/rýb, oznamovacia povinnosť týchto údajov voči Štátnej ochrane prírody Slovenskej republiky či povinnosť obdržať jej súhlas na výsadbu alebo pestovanie nepôvodných druhov rastlín za hranicami zastavaného územia obce alebo výsadbu alebo pestovanie nepôvodných druhov rastlín v zastavanom území obce na výmere viac ako 1 000 m2.
Vyhodnotenie:
Zhodnotenie dopadov regulácie vo forme administratívnych nákladov bolo doplnené do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.