I. Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila nesúhlasné stanovisko k materiálu, ktorý bol predložený na predbežné pripomienkové konanie, s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatnila k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Komisia upozorňuje, že vo vypracovanej doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že vplyvy na rozpočet sú zabezpečené len čiastočne, čo je v rozpore s vypracovanou analýzou vplyvov ako aj spomenutým konštatovaním v analýze vplyvov. Komisia žiada doložku vybraných vplyvov zosúladiť s analýzou vplyvov a jednoznačne uviesť, že všetky výdavky súvisiace s návrhom zákona budú rozpočtovo zabezpečené, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Vyhodnotenie:
Doložka vybraných vplyvov bola v zmysle pripomienky zosúladená s analýzou vplyvov.
K procesu:
V Doložke vplyvov predkladateľ uvádza, že materiál predstavuje transpozíciu nariadenia EÚ, avšak súčasťou predloženého materiálu nie je Tabuľka zhody, ktorá by spoľahlivo odzrkadľovala spôsob a rozsah transpozície jednotlivých článkov nariadenia EÚ do slovenského právneho poriadku. Jedným z odporúčaní a zásad podľa časti III. Jednotnej metodiky je tiež posudzovanie tzv. gold-platingu, t. j. dôsledkov takého postupu pri transpozícii smernice EÚ, kedy predkladateľ do návrhu zákona stanovujú dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva EÚ priamo nepredpisuje. Ide teda o ukladanie požiadaviek nad rámec smerníc EÚ. Bez Tabuľky zhody nie je možné objektívne vyhodnotiť snahu predkladateľa dodržať túto zásadu/ odporúčanie. Vyhodnotenie:
Tabuľka zhody sa v zmysle Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky vypracúva k článkom normatívneho textu smerníc EÚ. Nakoľko návrhom zákona sa implementuje nariadenie EÚ, materiál neobsahuje tabuľku zhody. V Jednotnej metodike na posudzovanie vybraných vplyvov sa v súvislosti s posudzovaním tzv. gold-platingu taktiež zdôrazňuje, že uvedené posúdenie sa uplatňuje pri transpozícii smerníc EÚ, nie implementácii nariadení EÚ. Z predložených materiálov nie je zrejmé, či predkladateľ v súlade s bodom 5.6. odsek 2 Jednotnej metodiky informoval Ministerstvo hospodárstva SR o príprave materiálu jeho zaslaním na mail dolozka@mhsr.sk a tým mu umožnil rozhodnúť o prípadnej potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.6. Jednotnej metodiky ako i o potrebe vypracovať Test vplyvu na malé a stredné podniky (ďalej len „Test MSP“) podľa bodu 6. Jednotnej metodiky. V prípade kladného rozhodnutia vzniká totiž predkladateľovi povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky. Vyhodnotenie: Podľa bodu 5.6 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov „Ak legislatívny materiál, ktorým sa mení súčasná právna úprava, a ktorý predkladateľ plánuje predložiť na MPK, nebol zahrnutý do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, a je zároveň uvedený v zozname právnych predpisov dotýkajúcich sa podnikateľského prostredia zverejnenom na webovom sídle ministerstva hospodárstva, informáciu o príprave tohto materiálu predkladateľ zašle ministerstvu hospodárstva na adresu dolozka@mhsr.sk alebo ju zverejní podľa osobitného predpisu1a). Ak ide o nový právny predpis alebo nelegislatívny materiál, ktorý nebol zahrnutý v Pláne legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, resp. Pláne práce vlády Slovenskej republiky, informáciu o jeho príprave je potrebné zaslať vždy.“.Nakoľko návrh zákona bol zaradený do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2016 a predbežná informácia o príprave návrhu zákona bola v súlade s § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov zverejnená na portáli Slov-Lex, v zmysle predmetného bodu Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa informácia o príprave návrhu zákona Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky nezasielala.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie:
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie absentuje zhodnotenie niektorých dopadov regulácie vo forme administratívnych nákladov – napr. evidenčná povinnosť užívateľa poľovného revíru/rybárskeho revíru o nájdených a ulovených inváznych nepôvodných druhoch zveri/rýb, oznamovacia povinnosť týchto údajov voči Štátnej ochrane prírody Slovenskej republiky či povinnosť obdržať jej súhlas na výsadbu alebo pestovanie nepôvodných druhov rastlín za hranicami zastavaného územia obce alebo výsadbu alebo pestovanie nepôvodných druhov rastlín v zastavanom území obce na výmere viac ako 1 000 m2.
Vyhodnotenie:
Zhodnotenie dopadov regulácie vo forme administratívnych nákladov bolo doplnené do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.