1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá do legislatívneho procesu z dôvodu potreby implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1143/2014 z 22. októbra 2014 o prevencii a manažmente introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov (Ú. v. L 317, 4.11.2014) (ďalej len „nariadenie Európskej únie“), ktoré stanovuje pravidlá na prevenciu, minimalizáciu a zmiernenie nepriaznivého vplyvu introdukcie a šírenia, úmyselného aj neúmyselného, inváznych nepôvodných druhov na biodiverzitu v rámci Európskej únie.
Slovenská republika mala podľa článku 30 nariadenia Európskej únie stanoviť pravidlá upravujúce sankcie za porušenie tohto nariadenia a oznámiť tieto pravidlá Európskej komisii do 2. januára 2016. Vzhľadom k tomu, že Slovenská republika si uvedenú povinnosť nesplnila, Európska komisia zaslala Slovenskej republike formálne oznámenie dňa 24. 1. 2019, ktorým Európska komisia začala nové konanie o porušení zakladajúcich zmlúv EÚ, vedené podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom 2018/2322.
Objavenie sa nepôvodných druhov, či živočíchov, rastlín, húb alebo mikroorganizmov na nových miestach nie vždy vzbudzuje obavy. Významná podskupina nepôvodných druhov sa však môže stať inváznou a môže mať závažný nepriaznivý vplyv na biodiverzitu a súvisiace ekosystémové služby, ako aj iný sociálny a hospodársky vplyv, ktorému by sa malo zabrániť. Hrozba pre biodiverzitu a súvisiace ekosystémové služby, ktorú predstavujú invázne nepôvodné druhy, rozličné formy, vrátane vážnych vplyvov na pôvodné druhy a štruktúru a fungovanie ekosystémov, a to zmenou biotopov, predátorským správaním, konkurenciou, prenosom chorôb, nahradením pôvodných druhov vo významnej časti ich oblasti výskytu a genetickými vplyvmi prostredníctvom hybridizácie. Okrem toho môžu mať invázne nepôvodné druhy významný nepriaznivý vplyv aj na ľudské zdravie a hospodárstvo. Za hrozbu možno považovať iba živé jedince a ich časti, ktoré sa môžu rozmnožovať. Vo všeobecnosti je prevencia z environmentálneho hľadiska žiaducejšia a nákladovo efektívnejšia ako následná reakcia. Aj z tohto dôvodu sa návrh zákona a s ním súvisiace nariadenie Európskej únie zameriava na zabránenie úmyselnej i neúmyselnej introdukcii aj takých potenciálne inváznych druhov, ktorých výskyt nebol v Európskej únii dosiaľ zaznamenaný alebo takých druhov, ktoré sa v členských štátoch Európskej únie nachádzajú v skorom štádiu invázie.
Návrh zákona reflektuje doteraz platné ustanovenia zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 543/2002 Z. z.“), ktoré sa týkajú problematiky inváznych nepôvodných druhov, a súčasne implementuje nariadenie Európskej únie.
Predložená právna úprava pri napĺňaní povinností vyplývajúcich z nariadenia Európskej únie počíta s využitím existujúcich orgánov štátnej správy z viacerých rezortov. Navýšenie výdavkov štátneho rozpočtu je spojené predovšetkým s uplatňovaním čl. 14 až 16 nariadenia Európskej únie, ktoré predpokladajú zavedenie systému dohľadu nad inváznymi nepôvodnými druhmi a vytvorenie plne funkčných štruktúr na vykonávanie úradných kontrol potrebných na zabránenie úmyselnej introdukcii inváznych nepôvodných druhov.
Výška nákladov spojených s prijatím návrhu zákona priamo závisí od rozšírenia inváznych nepôvodných druhov uvedených v zozname Únie a v národnom zozname. Z hľadiska inváznych druhov uvedených v zozname Únie, v súčasnosti nebol potvrdený výskyt žiadnej rastliny z tomto zoznamu vo voľnej prírode. Z hľadiska živočíchov, v zozname Únie uvedené iba druhy, ktorých výskyt nebol v Slovenskej republike dosiaľ potvrdený a druhy,
2
ktoré boli predtým zaradené do národného zoznamu inváznych nepôvodných druhov v prílohe č. 2 vyhlášky č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Zoznamy sa však budú v budúcnosti dopĺňať, no nakoľko nie je možné odhadnúť, ktoré druhy budú na zoznam doplnené, nie je možné odhadnúť ani ako budú ovplyvnené náklady na ich odstraňovanie v Slovenskej republike.
Návrh zákona je svojou podstatou zameraný na prevenciu, minimalizáciu a zmiernenie nepriaznivého vplyvu introdukcie a šírenia inváznych nepôvodných druhov na biodiverzitu. Na základe uvedeného bude mať významný pozitívny vplyv na životné prostredie.
Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie. Sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby pre občana sa nepredpokladajú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonmi a nálezmi ústavného súdu, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.