2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Predložený návrh nového modelu zvyšovania dávok výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku, a sirotského výsluhového dôchodku (ďalej len „dôchodková dávka výsluhového zabezpečenia“) v rokoch 2019 až 2021, oproti existujúcemu právnemu stavu zakladá zníženie výdavkov osobitných účtov útvarov sociálneho zabezpečenia Ministerstva vnútra SR, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže (ďalej len „útvary sociálneho zabezpečenia“) a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia, z ktorých sa realizuje výplata dávok výsluhového zabezpečenia. Existujúci právny stav zvyšovania dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia je viazaný na tzv. dôchodcovskú infláciu. Výdavky na výplatu dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia dotknutej skupiny poberateľov budú zabezpečené v rozpočte osobitných účtov príslušných rozpočtových kapitol, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
Návrh zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia v rokoch 2019 až 2021 o pevnú sumu pre stanovený okruh poberateľov.
2.2.1. Popis návrhu:
Predmetom návrhu zákona je stanovenie nového mechanizmu zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia v rokoch 2019 až 2021 pre stanovený okruh poberateľov. Pokiaľ ide o výsluhový dôchodok, tento sa v rokoch 2019 až 2021 zvýši pevnou sumou, ktorá sa zistí v závislosti od pevnej sumy 2 % priemernej mesačnej sumy starobného dôchodku vykázanej Sociálnou poisťovňou 30. júnu kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa zvyšovanie vykonáva a od celkovej doby trvania služobného pomeru; pozostalostné dôchodkové dávky, a to vdovský výsluhový dôchodok, vdovecký výsluhový dôchodok a sirotský výsluhový dôchodok sa v rokoch 2019 až 2021 zvýšia stanovenou jednotnou pevnou sumou, ktorá predstavuje 2% priemernej mesačnej sumy starobného dôchodku. Rovnaký postup zvýšenia v rokoch 2019 až 2021 je zvolený aj u poberateľov invalidného výsluhového dôchodku.
Zmena mechanizmu zvýšenia dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia v rokoch 2019 až 2021 má pozitívny vplyv na dlhodobú udržateľnosť osobitného systému sociálneho zabezpečenia s poukázaním na tú skutočnosť, že je naviazaná práve na skutočnú dobu trvania služobného pomeru, čo znamená, že dochádza k stabilizácií osobitného systému sociálneho zabezpečenia spolu s prijatými opatreniami z roku 2013. Je potrebné uviesť, že na zvýšenie dôchodkovej dávky výsluhového zabezpečenia, a to výsluhového dôchodku, ktorý je nosnou dávkou osobitného systému sociálneho zabezpečenia, je rozhodujúca skutočná doba trvania služobného pomeru a nie aktuálne vyplácaná suma výsluhového dôchodku, čo znamená, že poberateľovi s nižšou sumou výsluhového dôchodku a dlhšou dobou trvania služobného pomeru sa výsluhový dôchodok zvýši vyššou sumou, ako poberateľovi výsluhového dôchodku, ktorému je vyplácaný výsluhový dôchodok vo vyššej sume, ale s kratšou dobou trvania služobného pomeru.
Priemerná doba trvania služobného pomeru v rámci osobitného účtu napr. útvaru sociálneho zabezpečenia Ministerstva vnútra SR a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia je od roku 2014 v rozsahu cca 24 rokov a po prijatí navrhovaného mechanizmu zvýšenia dôchodkovej dávky výsluhového zabezpečenia, a to výsluhového dôchodku, nepredpokladá sa v rokoch 2019 až 2021 jej zvýšenie.
Ak priemerná výška starobného dôchodku vykázaná Sociálnou poisťovňou ku dňu 30. júnu kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku predstavuje sumu