Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2019
2020
2021
2022
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
v tom: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
z toho:
- vplyv na ŠR
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Rozpočtové prostriedky
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
v tom:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, program 077 – Vysokoškolské vzdelávanie a veda, sociálna podpora študentov vysokých škôl
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie opatrení je zabezpečené v rozpočtovej kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v rámci rokov 2019 – 2021, podľa uznesenia vlády SR č. 404 z 5. septembra 2018 má financovanie pokračovať aj v ďalších rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zavádza stabilizačnú pôžičku, čo je forma príspevku pre študentov vybraných študijných odborov, s cieľom motivácie na štúdium vybraných študijných programov, ktorých absolventi kvalifikovaní na výkon regulovaného povolania, a následnej motivácie na výkon daného povolania. Schéma sa bude implementovať prostredníctvom rozšírených služieb Fondu na podporu vzdelávania, financovaných dotáciou z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2019
2020
2021
2022
Počet poskytnutých stabilizačných pôžičiek
1330
1330
1330
1330
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Fond na podporu vzdelávania zákonom obmedzené náklady na administráciu poskytovaných pôžičiek na úrovni 3,5 % ročne z nesplatenej istiny pôžičiek a príslušenstva poskytnutých fondom. V prípade stabilizačných pôžičiek, ak dlžník odpracuje určený počet rokov, nesplatí fondu poskytnutú pôžičku, teda fakticky sa stabilizačná pôžička mení na štipendium. Fond však bude znášať administratívne náklady na správu poskytnutej stabilizačnej pôžičky, a preto sa mu umožňuje v roku poskytnutia dotácia refinancovať
Príloha č. 2
3
administráciu z poskytnutej dotácie v rovnakej maximálnej miere ako obmedzené celkové náklady fondu na správu. Keďže stabilizačné pôžičky bude potrebné sledovať aj v ďalších rokoch, náklady v ďalších rokoch spojené s administráciou pôžičiek bude znášať fond. Takto nastavené pravidlá umožňujú zúčtovanie poskytnutej dotácie na ročnej báze a nevytvárajú pre štát záväzky v ďalších rokoch v prípade, že sa zastaví pre dané povolanie poskytovať stabilizačná pôžička, lebo prestane byť nedostatkovým regulovaným povolaním.
Ďalšie výpočty zohľadňujú vládou SR schválenú Informáciu o stave zdravotníckeho personálu v Slovenskej republike, kde Ministerstvo zdravotníctva SR predpokladalo, že ak by 75 % študentov ošetrovateľstva dennou formou na bakalárskej úrovni využilo stabilizačnú pôžičku na úrovni 2000 eur, potrebná suma na pokrytie ich nárokov by bola na úrovni 2,8 mil. eur. Návrh však nepočítal s nákladmi na samotnú správu pôžičiek. Pri projekcii, že 3,5 % z dotácie je možné použiť na administráciu pôžičiek (v prípade ošetrovateľstva tak ide o vedenie pôžičiek najmenej v rozsahu šesť rokov, predĺženú o rodičovskú dovolenku a iné dôvody, pre ktoré vznikne nárok na odklad splátok, pričom tieto náklady sa nebudú priebežne účelovo financovať), zostáva na pôžičky 2661952,5 eur, pri výške pôžičky 2000 eur ročne je tak možné podporiť cca 1331 študentov ošetrovateľstva, čo zodpovedá úrovni 72 % súčasných študentov (v predmetnej informácii s počtom 1850). Projekcia tak vychádza z východísk navrhnutých Ministerstvom zdravotníctva SR a odsúhlasených vládou SR v septembri 2018 uznesením č. 404 z 5.9.2018. Ak by dopyt po stabilizačných pôžičkách bol vyšší, zákon upravuje prednostné kritériá, podľa ktorých budú žiadatelia uprednostňovaní. Naopak, ak by bol dopyt nižší, ako predpokladaný scenár Ministerstva zdravotníctva SR, bude možné napr. navýšiť poskytovanú pôžičku a tým sa pravdepodobne zvýši aj dopyt/čerpanie.
Vo výpočte vplyvov sa nekalkujú príjmy. Predpokladá sa, že podstatná časť poberateľov stabilizačnej pôžičky v horizonte R+3 bude buď v prípade na povolanie, zamestná sa v sektore, alebo bude mať iný dôvod odkladu splátok (napr. rodičovská dovolenka).
Rovnako sa nekalkulujú výdavky na podporu iných regulovaných povolaní, nakoľko identifikácia týchto povolaní, výška podpory, odhadovaná potreba a pod. nateraz neboli identifikované a budú predmetom osobitného procesu, ktorý predkladaný návrh zákona len zavádza. Tým, že poskytovanie pôžičiek je podmienené finančnými možnosťami fondu, je zrejmé, že rozšírenie stabilizačných pôžičiek na ďalšie nedostatkové regulované povolania bude podmienené aj schválením príslušných finančných rámcov.
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2019
2020
2021
2022
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2019
2020
2021
2022
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Výška podpory je schválená vládou SR uznesením č. 404 z 5.9.2018
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Dotácie pre FNPV
641 012 Bežné transfery ostatným subjektom verejnej správy
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 758 500
2 758 500
2 758 500
2 758 500
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
7