Alternatívne riešenia sú :
-nulový variant, teda neprijatie návrhu právneho predpisu, čo by znamenalo, že by nedošlo k udržaniu a zvýšeniu zamestnanosti vo vybraných povolaniach v súlade s uznesením vlády SR č. 404/2018 z 5. septembra 2018.
-rozšírenie schémy motivačných štipendií pre študentov vo vybraných študijných odborov – tento variant upravuje len prípadnú motiváciu k štúdiu vybraného študijného odboru, ale nerieši motiváciu na výkon povolania v SR, nakoľko pri poskytovaní štipendia nevznikajú poberateľovi štipendia ďalšie záväzky vo vzťahu k poskytovateľovi štipendia
-administrácia schémy jednotlivými vysokými školami, ktoré uskutočňujú študijné programy vo vybraných študijných odboroch – s ohľadom na to, že je potrebné sledovať plnenie podmienok aj niekoľko rokov po skončení štúdia, znamenalo by to duplicitné budovanie kapacít na jednotlivých vysokých školách, zvyšovalo by to administratívnu náročnosť, pri čom už existuje infraštruktúra na poskytovanie pôžičiek študentom – a to je Fond na podporu vzdelávania, so zavedenými procesmi, postupmi a skúsenosťami
-zvyšovať atraktivitu samotného povolania, bez podpory počas štúdia a nadväzujúceho záväzku (prakticky obdoba nulového variantu) – aj materiál schválený vládou SR uznesením č. 404/2018 dňa 5. septembra 2018 upozorňuje na potrebu ďalších krokov, ktoré vedú k vyššej atraktívnosti pre výkon v tomto prípade povolania sestry, ale súčasne považuje za potrebné aj doplňujúce opatrenia podpory počas štúdia a na to nadväzujúce záväzky po skončení štúdia. Bez zavedenie stabilizačných pôžičiek by