D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Magdalény Kuciaňovej, Radovana Baláža, Petra Pamulu a Tibora Jančulu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladanej novely zákona o dani z príjmov je zavedenie zníženia sadzby dane z príjmov právnických osôb, ktoré je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Sadzba dane sa navrhuje znížiť z úrovne 21 % na 15 %. Takéto zníženie sadzby dane je umožnené výrazne efektívnejším výberom daní a zrýchľovaním rastu slovenskej ekonomiky. Zároveň, zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícií často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami.Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný stavebný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Slovensko sa tak zaradí medzi krajiny s najatraktívnejšou sadzbou dane z pohľadu investorov spomedzi členských štátov Európskej únie a vytvorí priaznivé podmienky pre domáce právnické osoby v čase vysokej investičnej potreby.
Podľa daňového reportu Slovenskej republiky z októbra 2018, od roku 2017 úspešnosť výberu dane z príjmov právnických osôb opäť rastie a prispieva k rastu očisteného daňového výnosu aj napriek zníženiu sadzby (z 22 % na 21 %).
Predkladaný návrh zákona negatívne a pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Krátkodobý negatívny vplyv na príjmovú časť štátneho rozpočtu by mal byť v budúcnosti nahradený pozitívnym vplyvom na príjmovú časť štátneho rozpočtu z dôvodu efektívnejšieho výberu dane, prípadne z dôvodu nárastu počtu podnikateľských subjektov, a kapitálu, ktorý v konečnom dôsledku podlieha dani. Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Z uvedených dôvodov predkladaný návrh zákona pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícií často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami, ale predovšetkým generovanie domáceho investičného potenciálu. Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný stavebný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Návrh zákona tiež pozitívne sociálne vplyvy na hospodárenie obyvateľstva. Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana, ani priame vplyvy manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 - § 15 písm. b) prvý a tretí bod
V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky sa navrhuje zníženie sadzby dane z príjmov právnickej osoby z dnešnej úrovne 21 % na 15 % a to aj v prípade osobitného základu dane pri presune majetku daňovníka, odchode daňovníka alebo presune podnikateľskej činnosti daňovníka do zahraničia z dôvodu rovnakého zaobchádzania s týmito základmi dane.
K bodu 2 - § 52zy
V prechodnom ustanovení sa navrhuje uplatnenie zníženej sadzby dane vo výške 15 % za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr od 1. januára 2020, a ak je zdaňovacím obdobím hospodársky rok, za zdaňovacie obdobie začínajúce v priebehu kalendárneho roka 2020.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť od 1. januára 2020.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona negatívne a pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícií často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami, ale predovšetkým generovanie domáceho investičného potenciálu. Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný stavebný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana, ani priame vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Prekladateľ návrhu právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu právneho predpisu: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie článok 110 112 a článok 115 Zmluvy o fungovaní Európskej Únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie predkladaným návrhom právneho predpisu dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: Úplný.