Dôvodová správa A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb
. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Ďuriš Nicholsonová. Cieľom návrhu je umožniť, aby na vybraný druh sociálnej služby mohli poskytnúť finančné príspevky alebo alikvótnu časť finančného príspevku súčasne obec aj vyšší územný celok. Platná právna úprava totiž bráni obci ako aj vyššiemu územnému celku finančne podporiť vybraný druh sociálnej služby v jeho územnom obvode, napriek tomu, že poskytnutý finančný príspevok nie je postačujúci na pokrytie nákladov danej sociálnej služby. Obsahom návrhu zákona je tiež zvýšenie sumy finančného príspevku v zariadeniach krízovej intervencie v nocľahárni zo sumy 120 eur mesačne na sumu 150 eur mesačne a u ostatných zariadení (útulok, zariadenie núdzového bývania a domov na pol ceste) zo sumy 150 eur mesačne na sumu 200 eur mesačne.
Účelom navrhovaných zmien je vytvoriť reálne podmienky na poskytovanie vybraných druhov sociálnych služieb krízovej intervencie a umožniť viaczdrojové financovanie sociálnych služieb v praxi.
Súčasná situácia v poskytovaní služieb krízovej intervencie, t. j. pre nocľaháreň, útulok, domov na pol ceste a zariadenie núdzového bývania je už neúnosná, mnohí poskytovatelia avizujú zánik. Výška finančného príspevku, ktorý sa v súčasnosti poskytuje zo štátneho rozpočtu prostredníctvom MPSVR SR nebola s výnimkou útulku menená od roku 2012, čo je už 7 rokov. Od uvedenej doby však neprimerane vzrástli náklady na zabezpečenie týchto sociálnych služieb. Pokiaľ v roku 2012 bola minimálna mzda vo výške 327,20 €/mesiac, dnes je jej výška 520 €/mesiac, čo predstavuje takmer 60% nárast oproti roku 2012. Je potrebné zdôrazniť, že vo všetkých zariadeniach krízovej intervencie sa pracuje aj v noci, cez víkendy a aj počas sviatkov. Zmeny prijaté v Zákonníku práce s účinnosťou od 1. mája 2018 v rámci tzv. sociálnych balíčkov, ktorými sa zaviedli príplatky za prácu nadčas, prácu v noci, počas víkendov a sviatkov, ale aj zmeny, ktoré budú účinné od 1. mája 2019 a v dôsledku ktorých dôjde k ďalšiemu zvýšeniu uvedených príplatkov, výrazne navýšili výdavky na mzdy a odvody zamestnancov uvedených druhov sociálnych služieb a tým aj celkové náklady sociálnej služby.
Pre niektorých poskytovateľov vzrástli celkové náklady len výlučne z dôvodu zvýšenia príplatkov o cca 18 000 až 20 000 eur (za 8 mesiacov roka 2018) a v roku 2019 tieto výpadky zdrojov budú ešte vyššie. Zároveň je potrebné vziať do úvahy, že u neverejných poskytovateľov týchto sociálnych služieb, na rozdiel od verejných poskytovateľov, nie je možné poskytovať zamestnancom minimálnu mzdu vo výške 520 eur, ale vo výške podľa Zákonníka práce, a to v závislosti od náročnosti vykonávanej práce, čo predstavuje napr. pre 3. stupeň náročnosti práce v týchto zariadeniach (ide o fyzicky a psychicky náročnú prácu) sumu minimálnej mzdy vo výške 728 €.
Súčasnú nepriaznivú finančnú situáciu zariadení krízovej intervencie ilustrujú náklady tak verejných ako aj neverejných poskytovateľov v roku 2018. Konkrétne, celkové náklady na prevádzku nocľahárne sa pohybujú vo výške cca 218 eur na jedného klienta. Ak odpočítame finančný príspevok vo výške 120 eur mesačne, ktorý poskytuje MPSVR SR z prostriedkov