NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2159/2018
1198a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1198)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1198) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1573 zo 7. decembra 2018 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1198) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 504 z 22. januára 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 382 z 28. januára 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 145 z 29. januára 2019.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 1 § 3 ods. 1 písm. e) sa slová „mesačná minimálna mzda“ nahrádzajú slovami „polovica mesačnej minimálnej mzdy“.
Navrhuje sa podporiť mladých v osamostatňovaní sa. Návrh by mal tiež pozitívne vplývať na zvyšovanie zamestnanosti tejto skupiny bez rizika straty pomoci v hmotnej núdzi u ostatných členov domácnosti.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. V § 4 ods. 3 písm. k) sa slová „podľa osobitného predpisu17a) v úhrne najviac do výšky 50 %“ nahrádzajú slovami podporujúcich uplatnenie sa na trhu práce v úhrne najviac do výšky 75 %“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a sa vypúšťa.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa rozšíriť okruh príjmov, ktoré sa nezapočítavajú do príjmu na účely posúdenia stavu hmotnej núdze o príjmy plynúce z projektov a programov, ktoré nie organizované výlučne podľa zákona o službách zamestnanosti, ale podporujú uplatnenie príjemcu v hmotnej núdzi na trhu práce. Zároveň sa pre zvýšenie motivácie účasti na projektoch a programoch navrhuje zvýšenie hranice, do ktorej sa príjem z projektov podporujúcich jeho uplatnenie sa na trhu práce do úhrnu príjmov na účely posudzovania stavu hmotnej núdze nezapočítava a to zo súčasných 50 % na 75 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bode 10 § 5 ods. 2 písmeno a) znie:
„a) ktoré sa využíva na individuálnu prepravu člena domácnosti, ktorému bol vyhotovený parkovací preukaz pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím;23) ak bol viacerým členom domácnosti vyhotovený parkovací preukaz pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím, za majetok sa nepovažuje jedno motorové vozidlo na každého takého člena domácnosti,“.
Na konci novelizačného bodu 10 sa dopĺňa táto veta:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 23 znie:
23) § 17 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 191/2018 Z. z.“.“.
Zákonom č. 191/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, naďalej zostáva zachovaná možnosť vyhotoviť fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím parkovací preukaz, ak spĺňa podmienku odkázanosti na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom. Zároveň sa však rozšíril okruh osôb, ktorým je možné vyhotoviť takýto preukaz, a to o osoby, ktoré majú niektoré zo zdravotných postihnutí uvedených v prílohe č. 18 citovaného zákona. Ide o zdravotné postihnutia, pri ktorých sa neskúma odkázanosť na individuálnu prepravu, avšak možnosť parkovať v blízkosti vstupu do budov je pre osoby
4
s predmetným zdravotným postihnutím významnou pomocou.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I sa vypúšťajú body 15 a 17.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V predloženom vládnom návrhu zákona sa navrhuje vylúčiť z poskytovania pomoci v hmotnej núdzi domácnosti, ktorých člen vykonáva podnikateľskú činnosť (s výnimkami uvedenými v ustanovení § 8 ods. 1 písm. b) prvého bodu a druhého bodu vládneho návrhu zákona) alebo ktorej aspoň jeden z členov sa zdržiava v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní (s výnimkou člena domácnosti, ktorý sa zdržiava v cudzine z dôvodu štúdia). Vzhľadom na to, že touto úpravou by nemusela byť naplnená ochranná funkcia zákona o pomoci v hmotnej núdzi, sa navrhuje uvedené vypustiť z návrhu zákona.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I bod 19 znie:
„19. V § 10 ods. 3, 5 a 8 sa slová „61,60 eura“ nahrádzajú slovami „uvedenú v odseku 2 písm. a)“.“.
Navrhuje sa zavedenie pravidelného valorizačného mechanizmu, ktorým sa budú každoročne upravovať sumy podľa § 10 14 k 1. januáru kalendárneho roka na základe úpravy sumy životného minima k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka. Dôvodom je snaha o zachovanie reálnej hodnoty predmetných súm v čase na základe vývoja sociálnoekonomickej situácie v krajine. Návrh vychádza aj z revízie výdavkov na sociálnu oblasť, a to v kontexte zvyšujúcej sa priepasti medzi sumami pomoci v hmotnej núdzi a životným minimom.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
6.V čl. I bode 21 § 10 ods. 8 písm. c) sa slová „64,70 eura“ nahrádzajú slovami „uvedenú v odseku 2 písm. a)“.
Navrhuje sa zavedenie pravidelného valorizačného mechanizmu, ktorým sa budú každoročne upravovať sumy podľa § 10 14 k 1. januáru kalendárneho roka na základe úpravy sumy životného minima k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka. Dôvodom je snaha o zachovanie reálnej hodnoty predmetných súm v čase na základe vývoja sociálnoekonomickej situácie v krajine. Návrh vychádza aj z revízie výdavkov na sociálnu oblasť, a to v kontexte zvyšujúcej sa priepasti medzi sumami pomoci v hmotnej núdzi a životným minimom.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I bod 24 znie:
„24. V § 10 ods. 10 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmená d) až j) sa označujú ako písmená c) až i).“.
Legislatívno-technická pripomienka; úprava znenia novelizačného bodu a nového označenia písmen ustanovenia § 10 ods. 10.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I sa za doterajší bod 24 vkladá nový bod 25, ktorý znie:
„25. V § 10 ods. 10 sa vypúšťa písmeno d).
Doterajšie písmená e) až i) sa označujú ako písmená d) až h).“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická pripomienka; vloženie novelizačného bodu vzhľadom úpravu predchádzajúceho novelizačného bodu a potrebu vypustenia ďalšieho ustanovenia § 10 ods. 10.
6
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I sa za bod 40 vkladá nový bod 41, ktorý znie:
„41. V § 15 odsek 3 znie:
„(3) Sumy dávky a sumy príspevkov podľa § 10 14 platné k 31. decembru kalendárneho roka sa upravia od 1. januára kalendárneho roka koeficientom, ktorým boli k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka upravené sumy životného minima. Sumy upravené podľa prvej vety sa zaokrúhľujú na najbližších desať eurocentov. Sumy upravené podľa prvej vety a druhej vety ustanoví Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením, ktorého úplné znenie sa vyhlási v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 31. decembra príslušného kalendárneho roka.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa zavedenie pravidelného valorizačného mechanizmu, ktorým sa budú každoročne upravovať sumy podľa § 10 14 k 1. januáru kalendárneho roka na základe úpravy sumy životného minima k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka. Dôvodom je snaha o zachovanie reálnej hodnoty predmetných súm v čase na základe vývoja sociálnoekonomickej situácie v krajine. Návrh vychádza aj z revízie výdavkov na sociálnu oblasť, a to v kontexte zvyšujúcej sa priepasti medzi sumami pomoci v hmotnej núdzi a životným minimom.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I bod 41 znie:
„41. § 16 vrátane nadpisu znie:
„§ 16
Osobitný príspevok
(1) Osobitný príspevok patrí za každého člena domácnosti,
a)ktorému vznikol pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času a jeho dohodnutý príjem je najmenej vo výške minimálnej mzdy zodpovedajúcej dohodnutému rozsahu týždenného pracovného času, najviac vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy,
7
b)ktorý pred vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu
1.bol dlhodobo nezamestnaným občanom44) alebo
2.najmenej 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov
2a.nevykonával činnosť zakladajúcu nárok na príjem zo závislej činnosti, príjem z podnikania, príjem z inej samostatnej zárobkovej činnosti44a) alebo na obdobný príjem v cudzine,
2b.neplnil povinnú školskú dochádzku,
2c.nepripravoval sa na budúce povolanie dennou formou štúdia,
2d.nepoberal nemocenské, materské alebo starobný dôchodok alebo
2e.nepoberal invalidný dôchodok, výsluhový príspevok, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, ak dovŕšil vek potrebný na nárok na starobný dôchodok, a
c)ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo ktorej sa skončilo poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi v súvislosti so vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu podľa písmena a).
(2) Osobitný príspevok patrí počas trvania pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu podľa odseku 1 písm. a) najviac 18 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov
a)vo výške 126,14 eura mesačne prvých 12 kalendárnych mesiacov,
b)vo výške 63,07 eura mesačne ďalších 6 kalendárnych mesiacov.
(3) Osobitný príspevok patrí aj vtedy, ak sa členovi domácnosti v období 18 kalendárnych mesiacov od vzniku nároku na osobitný príspevok podľa odseku 1 skončí pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah a opätovne vznikne pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah podľa odseku 1 písm. a). Osobitný príspevok podľa prvej vety patrí v rozsahu a vo výške, v ktorom by patril, ak by pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah neskončil.
(4) Osobitný príspevok nepatrí odo dňa
a)nasledujúceho po dni, v ktorom mala uplynúť výpovedná doba, ak pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah podľa odseku 1 písm. a) neskončil z dôvodu ochrannej doby podľa osobitných predpisov,44b)
b)od ktorého člen domácnosti prestane vykonávať prácu z dôvodu čerpania pracovného voľna bez náhrady mzdy alebo z dôvodu čerpania služobného voľna bez nároku na plat alebo služobný príjem, ktoré zamestnávateľ nie je povinný poskytnúť a o jeho poskytnutí rozhodne na základe žiadosti zamestnanca, alebo
c)jeho nástupu na výkon väzby alebo na výkon trestu odňatia slobody.
(5) Nárok na osobitný príspevok za člena domácnosti môže vzniknúť po uplynutí 12 mesiacov odo dňa právoplatného rozhodnutia o odňatí osobitného príspevku z dôvodu, že príjemca nesplnil povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. a) a úrad zistil, že tento člen domácnosti neplnil podmienku podľa odseku 1 písm. a).“.“.
Navrhuje sa ďalšie posilnenie motivácie nájsť a udržať si zamestnanie aj za nízku mzdu predĺžením poskytovania osobitného príspevku zo súčasných 12 mesiacov na 18 mesiacov tak, že osobitný príspevok vo výške 126,14 sa
8
navrhuje poskytovať 12 mesiacov a ďalších 6 mesiacov vo výške 63,07 €.
Ďalej sa navrhuje upraviť, že osobitný príspevok patrí za každého člena domácnosti, nakoľko bude poskytovaný príjemcovi pomoci v hmotnej núdzi, za účelom jednoznačného cielenia tejto podpory celej domácnosti v hmotnej núdzi.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I sa za bod 41 vkladajú nové body 42 až 44, ktoré znejú:
„42. V § 18 ods. 10 úvodnej vete sa slová „núdzi splatné“ nahrádzajú slovami „núdzi a osobitného príspevku splatné“.
43. V § 18 sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11) Osobitný príspevok sa poskytuje príjemcovi, ktorému sa poskytuje alebo poskytovala pomoc v hmotnej núdzi. Ak osobitný príspevok patrí za člena domácnosti, ktorý s príjemcom podľa prvej vety netvorí spoločnú domácnosť, osobitný príspevok sa poskytuje tomuto členovi domácnosti.“.
Doterajšie odseky 11 a 12 sa označujú ako odseky 12 a 13.
44. V § 18 ods. 12 sa vypúšťajú slová „(ďalej len „ministerstvo“)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa zaviesť poskytovanie osobitného príspevku príjemcovi pomoci v hmotnej núdzi, ak člen domácnosti, ktorému patrí, tvorí stále spoločnú domácnosť, a to za účelom jednoznačného cielenia tejto podpory celej domácnosti v hmotnej núdzi. V prípade, že člen domácnosti, ktorému patrí osobitný príspevok nebude tvoriť spoločnú domácnosť s príjemcom pomoci v hmotnej núdzi, osobitný príspevok bude poskytnutý priamo jemu.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I bod 42 znie:
„42. V § 19 odsek 1 znie:
„(1) Nárok na pomoc v hmotnej núdzi sa uplatňuje na úrade podaním písomnej žiadosti.“.“.
9
Navrhuje sa, aby na účely uplatnenia nároku na osobitný príspevok postačovalo predložiť iba zmluvu, ktorej obsahom je vznik právneho vzťahu podľa § 16 ods. 1 písm. a) bez potreby predložiť samostatnú žiadosť o osobitný príspevok. Ide o zníženie administratívnej náročnosti pri uplatňovaní nároku na osobitný príspevok.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I sa za bod 42 vkladajú nové body 43 až 45, ktoré znejú:
„43. V § 19 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová „a osobitného príspevku“.
44. V § 19 ods. 2 písm. c) sa vypúšťa bodkočiarka a časť vety za bodkočiarkou.
45. § 19 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Nárok na osobitný príspevok sa uplatňuje na úrade doručením zmluvy, ktorej obsahom je vznik právneho vzťahu podľa § 16 ods. 1 písm. a).“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby na účely uplatnenia nároku na osobitný príspevok postačovalo predložiť iba zmluvu, ktorej obsahom je vznik právneho vzťahu podľa § 16 ods. 1 písm. a) bez potreby predložiť samostatnú žiadosť o osobitný príspevok. Ide o zníženie administratívnej náročnosti pri uplatňovaní nároku na osobitný príspevok.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I bode 52 § 25a písm. b) sa vypúšťajú slová „fyzická osoba prestala spĺňať“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovanou úpravou poskytovania osobitného príspevku za každého člena domácnosti za účelom jednoznačného cielenia tejto podpory celej domácnosti v hmotnej núdzi.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10
15.V čl. II sa pred doterajší text vkladajú body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 3 sa za písmeno l) vkladá nové písmeno m), ktoré znie:
„m) je správcom informačného systému verejnej správy v oblasti sociálnych vecí a služieb zamestnanosti,“.
Doterajšie písmeno m) sa označuje ako písmeno n).
2. V § 4 ods. 6 sa vypúšťa písmeno g).
Doterajšie písmená h) až m) sa označujú ako písmená g) až l).“.
V súvislosti s vložením nových bodov sa doterajší text v čl. II primerane označí.
V nadväznosti na centralizáciu správy informačných systémov verejnej správy je nevyhnutné presunúť správu informačného systému služieb zamestnanosti z Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Vzhľadom na to, že predmetná novela obsahuje aj úpravu informačných systémov v rezorte Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, je účelné vykonať presun správy informačných systémov v tejto novele.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. III v ustanovení o účinnosti sa dátum „1. marca 2019“ nahrádza dátumom „1. apríla 2019“.
Zmena účinnosti návrhu zákona sa navrhuje z dôvodu priebehu legislatívneho procesu a potreby zachovania zákonných a ústavných lehôt.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení
11
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1198) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 16 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 148 z 29. januára 2019.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jozefa Buriana, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 29. januára 2019
Ján P o d m a n i c k ý v. r.
podpredseda výboru