Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona je reakciou na mimoriadnu situáciu súvisiacu s predlžovaním sa termínu odchodu Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie ako aj skutočnosť, že poslanci Dolnej snemovne britského parlamentu neschválili v utorok 15. januára 2019 predbežnú dohodu o vystúpení Británie z Európskej únie.
Uznesením Európskeho parlamentu zo 7. februára 2018 o zložení Európskeho parlamentu sa zvýšil počet zástupcov volených do Európskeho parlamentu za Slovenskú republiku na volebné obdobie 2019 - 2024 z 13 na 14. Zároveň však článok 3 odsek 2 prílohy uznesenia Európskeho parlamentu ustanovuje, že ak Spojené kráľovstvo bude na začiatku volebného obdobia 2019 2024 ešte stále členom Európskej únie, počet zástupcov volených do Európskeho parlamentu za každý členský štát, ktorí sa ujmú funkcie, musí zodpovedať počtu uvedenému v článku 3 rozhodnutia Európskej rady 2013/312/EÚ kým vystúpenie Spojeného kráľovstva z Európskej únie nadobudne právnu účinnosť.
Z vyššie uvedených dôvodov je nevyhnutné vykonať právnu úpravu, ktorou sa určí, ktorý kandidát zvolený vo voľbách do Európskeho parlamentu 25. mája 2019 sa v súlade s uznesením Európskeho parlamentu ujme funkcie potom ako vystúpenie Spojeného kráľovstva z Európskej únie nadobudne právnu účinnosť.
Zákon by mal nadobudnúť účinnosť čím skôr, aby politické strany súťažiace o mandáty v Európskom parlamente boli s opatrením súvisiacim s odchodom Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie boli v dostatočnom časovom predstihu pred vykonaním volieb oboznámené.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve –
- čl. 10 ods. 4 Zmluvy o Európskej únii
- čl. 224 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve –
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 1141/2014 z 22. októbra 2014 o štatúte a financovaní európskych politických strán a európskych politických nadácií
- Delegované nariadenie Komisie (EÚ, Euratom) 2015/2401 z 2. októbra 2015 o obsahu a fungovaní registra európskych politických strán a európskych politických nadácií
- Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/2246 z 3. decembra 2015 o podrobných ustanoveniach týkajúcich sa systému registračných čísel uplatňovaného na register európskych politických strán a európskych politických nadácií a informácií poskytovaných v štandardných výpisoch z registra
-Rozhodnutie Európskej rady z 28. júna 2013, ktorým sa stanovuje zloženie Európskeho parlamentu (2013/312/EÚ) a Rozhodnutie Európskej Rady (EÚ) 2018/937 z 28. júna 2018, ktorým sa stanovuje zloženie Európskeho parlamentu.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie - nie je
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa postup, ktorým sa určí ktorý kandidát zvolený vo voľbách do Európskeho parlamentu 25. mája 2019 sa v súlade s uznesením Európskeho parlamentu ujme funkcie potom ako vystúpenie Spojeného kráľovstva z Európskej únie nadobudne právnu účinnosť. Postup sa navrhuje analogicky podľa ustanovenia § 94 ods. 3 zákona, ktorý upravuje situáciu keď sa pri prideľovaní mandátov pridelilo o jeden mandát viac, než sa malo na základe výsledkov volieb prideliť. Tento postup je upravený o skutočnosť, že mandát sa síce politickej strane, alebo koalícii politických strán neodpočíta, iba sa bude uplatňovať po nadobudnutí právnej účinnosti vystúpenia Spojeného kráľovstva z Európskej únie.
Tiež sa upravuje postup podobne ako je pri odovzdávaní zápisnice o výsledku volieb tak, že predseda Národnej rady Slovenskej republiky so zápisnicou o výsledku volieb do Európskeho parlamentu v roku 2019 oznámi zároveň meno a priezvisko zvoleného kandidáta, ktorého mandát sa bude uplatňovať po nadobudnutí právnej účinnosti vystúpenia Spojeného kráľovstva z Európskej únie.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnosť situácie je nevyhnutné, aby zákon nadobudol účinnosť čo najskôr, preto sa navrhuje účinnosť dňom vyhlásenia.
V Bratislave, 23. januára 2019
Peter Pellegrini v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Denisa Saková v. r.
ministerka vnútra Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál bol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Predlžovanie termínu odchodu Spojeného kráľovstva z Európskej únie a hrozba, že v čase začiatku volebného obdobia Európskeho parlamentu 2019-2024 bude Spojené kráľovstvo ešte stále členom Európskej únie. Chýbajúca úprava v súvislosti s určením kandidáta zvoleného vo voľbách do Európskeho parlamentu v roku 2019, ktorého mandát sa bude uplatňovať až po nadobudnutí právnej účinnosti vystúpenia Spojeného kráľovstva z Európskej únie
3. Ciele a výsledný stav
Určenie kandidáta zvoleného vo voľbách do Európskeho parlamentu v roku 2019, ktorého mandát sa bude uplatňovať až po nadobudnutí právnej účinnosti vystúpenia Spojeného kráľovstva z Európskej únie
4. Dotknuté subjekty
Kandidujúce subjekty, politické strany, zvolení kandidáti
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK