D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Martin Klus, Milan Laurenčík, Jana Cigániková, Zuzana Zimenová, Renáta Kaščáková a Anna Zemanová.
Moderné občianstvo odohrávajúce sa v čoraz globalizovanejšom svete predpokladá možnosť voliť si svojich zástupcov bez ohľadu na aktuálne miesto pobytu. Cieľom predkladanej novely zákona je teda posilnenie zastupiteľského princípu v modernej demokratickej spoločnosti, ako aj posilnenie miery volebnej účasti na úrovni volieb do NR SR, komunálnych volieb, volieb do samosprávnych krajov, prvého kola prezidentských volieb a volieb do Európskeho parlamentu.
Predmetná novela zákona umožňuje možnosť voľby poštou predčasne v rámci volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, volieb do samosprávy obcí a samosprávnych krajov, pre prvé kolo voľby prezidenta Slovenskej republiky a voľbu poslancov Európskeho parlamentu. V prípade volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, kde je voľba poštou zo zahraničia možná dnes, odstraňuje absurdné ustanovenie, pri ktorom musí byť pri voľbe poštou obálka s volebnými listinami zasielaná ministerstvom voličovi do cudziny a podľa ktorej musí po vykonaní volebného aktu zasielať ministerstvu zásielku z cudziny. Podľa navrhnutej úpravy tak korešpondenčná adresa môže byť na Slovensku a zásielka môže byť odoslaná v predstihu z pošty na Slovensku. Vyjde sa tým v ústrety tým záujemcom, ktorí žijú na Slovensku, avšak vedia, že napr. v deň volieb budú súkromne alebo služobne v zahraniční.
Stúpajúca tendencia záujmu o voľby do NR SR poštou zo zahraničia dáva tušiť, že sa tento návrh stretne s pozitívnou odozvou medzi mnohými občanmi Slovenskej republiky Obzvlášť tými, ktorí trvalo (len v prípade prezidentských volieb, volieb do Európskeho parlamentu a do NR SR), alebo prechodne žijú mimo územia SR, resp. sa vzhľadom na súkromné a služobné aktivity nenachádzajú na území SR v deň konania volieb.
V rámci návrhu zákona sa predkladatelia inšpirovali štúdiou Parlamentného inštitútu „Inštitút predčasného hlasovania vo vybraných krajinách“ spracovanej na základe požiadavky poslanca Martin Klusa. V rámci nej bolo zistené, že inštitút predčasného hlasovania v určitej forme využíva 83 % krajín 28 + EFTA + USA + Kanada + Austrália. Korešpondenčné (poštové) hlasovanie je z analyzovaných foriem predčasného hlasovania rozšírené v najväčšom podiele krajín. Z 35 skúmaných krajín ho v súčasnosti využíva takmer polovica (48%). Približne štvrtina krajín (26 %) umožňuje odovzdať hlas v oboch formách predčasného hlasovania. 9% analyzovaných krajín reguluje len hlasovanie osobne v stanovených dňoch pred vypísaným dňom konania volieb. 17 % krajín momentálne v žiadnej forme neupravuje inštitút predčasného hlasovania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 až 10 a 50 až 56
V prípade volieb do NR SR a referenda, pri ktorých dnes je umožnená voľba poštou, sa navrhuje, aby voliť poštou mohol aj volič, ktorý sa obvykle zdržiava na Slovensku, ak napr. vie, že v deň volieb nebude zdržiavať na území Slovenskej republiky; z uvedeného dôvodu sa na viacerých miestach v zákone vo viacerých gramatických tvaroch vykonávajú nevyhnutné formulačné a legislatívno-technické úpravy, predovšetkým sa vypúšťa slovo „cudzina“ vo všetkých gramatických tvaroch.
K bodom 12, 22 a 31 (§ 74a, § 98a a § 116a)
Vzhľadom na nosný zámer predkladateľa umožniť voľbu poštou pri všetkých typoch volieb a referenda, sa do tretej, štvrtej a piatej časti zákona vkladá ustanovenie o osobitnom zozname voličov. Ide o zoznam voličov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky; tento zoznam je zostavený a vedený ministerstvom vnútra a obsahuje zákonom vymedzené údaje. Uvedený zoznam sa odovzdáva okrskovej volebnej komisii utvorenej pre volebný okrsok v dvoch vyhotoveniach v deň konania volieb.
K bodom 13 až 16, 23 až 26 a 32 až 35
Zakotvuje sa kreovanie okrskovej volebnej komisie utvorenej pre osobitný okrsok, jej prvé zasadnutie i kompetencie.
K bodom 11, 17, 27, 36, 40 a 45 (§ 86a, § 106a, § 121a, § 149a a 181a)
Vzhľadom na nosný zámer predkladateľa umožniť voľbu poštou pri všetkých typoch volieb a referenda, sa do tretej, štvrtej, piatej, šiestej a siedmej časti zákona vkladá ustanovenie spôsobe voľby. Ide o štandardné ustanovenie, kde sa konštatuje, že okrem klasického hlasovania vo vlastnom volebnom okrsku (resp. na základe hlasovacieho preukazu v inom okrsku) možno aj poštou.
K bodom 18, 28, 37, 41 a 46
Pri jednotlivých druhoch volieb sa zavádzajú do textu zákona paragrafy zrkadlovo preberajúce znenie § 59 a § 60, ktoré upravujú proces voľby poštou v závislosti od toho, či volič alebo nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. V prípade župných a komunálnych volieb je možnosť voľby poštou povolená len vo vzťahu k osobám s trvalým pobytom v danej župe, resp. obci (teda nie pre osoby, ktoré nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky).
K bodom 19 až 21, 29 a 30, 38 a 39, 42 až 44, 47 až 49 a 31 až 33
V prípadoch, kedy je umožnená voľba poštou, sa rozširuje okruh skutočností zaznamenávaných do zápisníc jednotlivých volebných komisií.
K čl. II
Účinnosť navrhovanej novely zákona sa navrhuje na 1. mája 2019.