DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Na celom svete sa zvyšuje konzumácia alkoholu a nie je tomu inak ani na Slovensku, kde bagatelizáciu konzumu alkoholu podporuje aj kultúrna tradícia našej spoločnosti. Sme vysoko tolerantní k zneužívaniu alkoholu, k čomu prispievajú aj masovokomunikačné prostriedky a reklama. Pritom rozsah dopadu dôsledkov konzumu alkoholu z hľadiska spoločenského, zdravotného, pracovného, psychologického a ekonomického je pre našu spoločnosť stále najrozsiahlejší – vysoké percento úmrtí na následky nadmerného pitia a alkoholizmu, náklady na liečenia pacientov od závislostí od alkoholu, na ktoré dopláca každý občan Slovenska prostredníctvom daní.
Pod vplyvom alkoholu je neustále páchaný najväčší počet priestupkov a trestných činov v porovnaní s inými psychoaktívnymi látkami, a to či dopravných nehôd, alebo násilnej trestnej činnosti. Alkohol a s ním súvisiace problémy potenciujú nárast domáceho násilia. K tomu uvádzame niekoľko faktov:
•Každé šieste predčasné úmrtie Slovákov má na svedomí alkohol. Vyplýva to z dvadsaťročného výskumu Univerzity Komenského. Vedecká práca ukázala aj to, že vinou alkoholu umierajú najmä slovenskí muži. Lekári vyhodnotili 14 161 pitiev, ktoré robili v Ústave súdneho lekárstva v Martine v roku 2015.
•Pod vyše 5000 obetí na životoch sa v rámci tejto štatistiky podpísal alkohol za volantom. Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ESTC) uviedla, že v roku 2016 na cestách EÚ zomrelo v priemere 51 ľudí na milión obyvateľov, v prípade Slovenska to bolo 44,6 obete na milión obyvateľov.
•Alkohol je najrozšírenejšou drogou i medzi deťmi a mládežou. Každoročne narastá percento detí, ktoré majú problém s alkoholom. Podľa výsledku prieskumu ESPAD medzi 15-16 ročnými študentmi až 36% chlapcov a 20% dievčat uviedlo opitosť jeden a viackrát počas jedného mesiaca. Detské oddelenia nemocníc upozorňujú, že každoročne pribúdajú detí, ktoré im privezú veľmi opité.
Vlády členských krajín EÚ sa pokúšajú riešiť problémy spojené s touto najrozšírenejšou drogou. Aktivity v tejto oblasti vyvíja aj Svetová zdravotnícka organizácia, jej Regionálny výbor pre Európu prijal Deklaráciu tzv. Parížskej charty. Tento dokument ratifikovala i Slovenská republika ako kandidujúca krajina pre vstup do Európskej únie.
Medzi systémové riešenia tohto celospoločenského problému patrí aj legislatívne obmedzenie reklamy alkoholických nápojov. Slovensko má v reklame na alkohol spomedzi rozvinutých krajín jednu z najvoľnejších legislatív na svete. V strednej Európe