Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý a Simona Petrík.
Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť, či sa na účel výpočtu sadzby úhrady pre platiteľa, ktorým je zamestnávateľ, započítava aj zamestnanec, ktorý je na materskej dovolenke, zamestnanec, ktorý je na rodičovskej dovolenke a fyzická osoba, s ktorou zamestnávateľ uzatvorenú niektorú z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študenta), ktoré sú upravené v § 223 a nasl. Zákonníka práce.
V prípade osôb vykonávajúcich prácu na základe uvedených dohôd podľa Zákonníka práce nedošlo v rámci odbornej verejnosti k zhode. známe aj súdne rozhodnutia, ktoré vychádzali z predpokladu zarátavania týchto osôb do počtu zamestnancov, z ktorého sa určuje výška sadzby poplatku napriek tomu, že Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky prezentovalo vo svojich stanoviskách odlišný názor. Zamestnanci, ktorí na materskej alebo rodičovskej dovolenke, do výpočtu zarátavaní, aj keď sa dlhodobo nezdržujú na mieste výkonu práce. V tomto prípade nedochádza k výkladovým sporom, no predkladatelia toho názoru, že ide o neodôvodnený spôsob navyšovania úhrad za službu verejnosti.
Navrhovaná úprava pomôže najmä menším podnikateľom - zamestnávateľom, keďže samotná povinnosť platiť úhrady vzniká pri zamestnávaní viac ako 3 zamestnancov a poplatok sa niekoľko násobne zvyšuje pri zamestnávaní viac ako 10 zamestnancov. Ak sa príjme jednoznačná úprava, zamestnávatelia tak nebudú zaťažení povinnosťou platiť úhrady aj v prípade, ak uvedené osoby mimo riadneho výkonu zamestnania (materská a rodičovská dovolenka), resp. ak ide o samostatný výkon určitej činnosti (práca vykonávaná na dohodu mimo pracovného pomeru). Zmena však bude významná nie len pre malé a stredné podniky, no osobitne aj pre veľkých zamestnávateľov.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Dopĺňa sa jednoznačné výkladové pravidlo pre určenie počtu zamestnancov, podľa ktorého sa určuje sadzba úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska. Do tohto sa nebudú nezapočítavať zamestnanci, ktorí na materskej dovolenke, zamestnanci, ktorí na rodičovskej dovolenke a fyzické osoby, ktoré vykonávajú činnosť podľa niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť s ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu.