Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petrík, Jozef Mihál a Miroslav Beblavý.
Cieľom návrhu zákona je zlepšiť podmienky matiek a otcov pri starostlivosti o deti s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom.
V súčasnosti je systém sociálneho zabezpečenia nastavený tak, že po narodení dieťaťa poberá najprv matka materské, a potom má jeden z rodičov nárok na rodičovský príspevok až do troch rokov veku dieťaťa. Pokiaľ spĺňa otec podmienky stanovené zákonom o sociálnom poistení, ako tzv. iný poistenec môže do troch rokov veku dieťaťa poberať materské aj on, štandardne v dĺžke 28 týždňov.
Štát sa rozhodol pomáhať rodičom detí s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom tak, že nárok na rodičovský príspevok má jeden z rodičov do šiestich rokov veku dieťaťa. Totožný prístup sa uplatňuje pri poskytovaní príspevku na starostlivosť o dieťa (do šiestich rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, § 1 ods. 1 zákona č. 561/2008 Z. z.).
Zákon o sociálnom poistení ale z rovnakého princípu nevychádza, a ak aj otec spĺňa podmienky pre poberanie materského ako tzv. iný poistenec v období troch až šiestich rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, nemôže si v tomto období uplatniť nárok na materské. Zákon je v tomto striktný: „Iný poistenec má nárok na materské najdlhšie do dovŕšenia troch rokov veku dieťaťa (...)“.
Navrhuje sa preto, aby mal iný poistenec nárok na materské pri dieťati s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do dovŕšenia šiestich rokov veku. V praxi to bude znamenať vyšší príjem danej rodiny po dobu približne pol roka, keďže materské je štandardne vyššie ako rodičovský príspevok – v priemere 639 eur (údaj Sociálnej poisťovne o priemernom materskom za august 2018) oproti 220,70 eurám (rodičovský príspevok od januára 2019). Zohľadňuje sa, že v období starostlivosti o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom má daná rodina i vyššie výdavky. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že iní poistenci sú osoby, ktoré si do sociálneho systému riadne platia svoje odvody. Obava zo zneužívania nie je na mieste, pretože orgánom príslušným na posudzovanie dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, teda štátny orgán.
Navrhovaná zmena by tiež mohla prispieť k rovnomernejšej starostlivosti o deti, nakoľko približne pol roka by bolo dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom v osobnej starostlivosti otca.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.