Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh umožňuje zníženie základného úväzku vychovávateľov školských klubov detí a školských internátov, pedagogických zamestnancov zaradených do kariérovej pozície výchovný poradca, kariérový poradca a riaditeľov niektorých základných a stredných škôl, čo bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie rodín dotknutých pedagogických zamestnancov. Odstráni sa stav, v ktorom uvedení pedagogickí zamestnanci nútení pracovať na znížený pracovný úväzok, čo doteraz priamy vplyv na znižovanie príjmov ich domácností.
Prijatím návrhu sa zvýšia príjmy domácností vychovávateľov školských klubov detí a školských internátov v priemere od 70 do 89 mesačne v roku 2019, od 77 do 98 mesačne v roku 2020 a od 84 do 108 mesačne v roku 2021, a to v závislosti od dosiahnutého stupňa požadovaného vzdelania, a v závislosti od pracovnej triedy, do ktorej je dotknutý pedagogický zamestnanec zaradený.
Návrh umožňuje tiež zriadenie 81 nových pracovných miest kariérových poradcov v školských zariadeniach výchovného poradenstva. Pozitívny vplyv na hospodárenie domácnosti je reálny v prípade, že nové pracovné miesta obsadia noví zamestnanci. Tento predpoklad sa však nemusí naplniť, pretože školské zariadenia výchovného poradenstva zabezpečujú činnosti kariérového poradenstva aj v súčasnosti. Z tohto dôvodu sa predpokladá ako najčastejší prístup zamestnávateľov preradenie iného odborného zamestnanca do kategórie kariérový poradca. Podobne sa nepredpokladá žiadny vplyv na hospodárenie domácnosti v dôsledku zrušenia priamej výchovnovzdelávacej činnosti riaditeľom škôl, ktoré právnickými osobami alebo zníženia miery priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov zaradených do kariérových pozícií výchovný poradca a kariérový poradca.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Vychovávatelia, školských klubov detí, školských internátov a ich rodiny.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Nepredpokladá sa.
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Nie sú identifikované.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Návrh nie je primárne zameraný na riešenie životnej situácie osôb v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia. Z uvedeného vyplýva, že pozitívny vplyv návrhu sa prejaví aj na hospodárení rodín dotknutých pedagogických zamestnancov, ktorí sa ocitli v riziku chudoby (neúplné rodiny, matky samoživiteľky, osamelé
Príloha č. 4
2
matky s viacerými deťmi) alebo pochádzajú zo sociálne vylúčeného prostredia.
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1: vychovávatelia školských klubov detí, školských internátov a ich rodiny
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Pozitívny vplyv na hospodárenie rodín dotknutých pedagogických zamestnancov je kvantifikovaný v riadku 1.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Nepredpokladá sa.
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Opatrenie sa bude týkať 7 611 pedagogických zamestnancov a ich rodín.
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
Návrh nie je primárne zameraný na riešenie životnej situácie osôb v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia. Z uvedeného vyplýva, že pozitívny vplyv návrhu sa prejaví aj na hospodárení rodín dotknutých pedagogických zamestnancov, ktorí sa ocitli v riziku chudoby (neúplné rodiny, matky samoživiteľky, osamelé matky s viacerými deťmi) alebo pochádzajú zo sociálne vylúčeného prostredia.
Príloha č. 4
3
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Návrh nemá vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám a nemá kvantifikovateľný vplyv na sociálnu inklúziu.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Návrh môže mať pozitívny vplyv na hospodárenie rodín pedagogických zamestnancov, ktoré patria do rizikových skupín.
Príloha č. 4
4
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania. Nepredpokladá sa nepriama diskriminácia niektorých skupín obyvateľstva.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Nepredpokladá sa odlišný vplyv návrhu na ženy a mužov a ani zväčšovanie rodových nerovností.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh môže viesť k vzniku prepočítaných 836 pracovných miest pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Návrh nevedie k zániku pracovných miest.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Návrh priamy vplyv na zvýšenie dopytu po práci z dôvodu voľných pracovných miest.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Zlepšenie prístupu k vzdelaniu môže mať nepriamy pozitívny vplyv na zvýšenie participácie na trhu práce.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nie.
Príloha č. 4
5
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
Návrh sa nezameriava na riešenie problémov špecifických vekových skupín.