Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozp. verejnej správy, na zamestn. vo ver. správe a financovanie návrhu2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
MPSVR SR/07C0502 630 -tovary a služby
MPSVR SR/07C0503 640 - bežné transfery
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Príloha č. 2
2
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
MPSVR SR/07C0502 630 -tovary a služby
MPSVR SR/07C0503 640 - bežné transfery
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv na štátny rozpočet
Rozpočtovo nekrytý vplyv na štátny rozpočet a rozpočet obcí a krajov
2.1.1. Financovanie návrhu – Financovanie návrhu – Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
Vplyvy vyplývajúce z predloženého návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
A.Návrh nového zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch reflektuje novú právnu úpravu kariérového poradenstva v systéme regionálneho školstva v rámci zákona č. 209/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch sa vymedzujú ciele, obsahová náplň a inštitucionálne zabezpečenie kariérového poradenstva v systéme regionálneho školstva. Uvedené zmeny si vyžiadala potreba prispôsobiť profily absolventov vzdelávania ich individuálnym predpokladom a záujmom ako aj potrebám trhu práce. Nová právna úprava má zabezpečiť efektívne kariérové poradenstvo v regionálnom školstve realizáciou vymedzených cieľov pomocou inštitucionálneho prerozdelenia výkonu jeho základných činností. Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (ďalej len „CPPPaP“) budú zabezpečovať činnosti, výkon ktorých by bol z hľadiska ich odbornej povahy v školách podľa § 27 ods. 2 písm. a) až g) a v školských zariadeniach podľa § 117 a 120 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len školy a školské zariadenia“) neefektívny (diagnostická činnosť, koordinácia výmeny informácií o potrebách trhu práce...). Z dôvodu potreby efektívneho výkonu vyššie uvedených kompetencií CPPPaP sa zavádza v návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch nová kategória odborného zamestnanca – kariérový poradca, ktorý bude plniť úlohy kariérového poradenstva v rámci CPPPaP.
B.V spojitosti s právnou úpravou predmetu a obsahu činnosti kariérového poradenstva, v školách a školských zariadeniach dochádza k nárastu výkonov v oblasti kariérového poradenstva pre
Príloha č. 2
3
výchovných poradcov a kariérových poradcov ako odborných zamestnancov špecialistov alebo pedagogických zamestnancov špecialistov. V tejto súvislosti sa navrhuje ďalšie zníženie priamej vyučovacej povinnosti pedagogických zamestnancov základných škôl, stredných škôl a špeciálnych škôl poverených plnením úloh kariérového poradenstva v rámci úpravy rozsahu priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov. Predmetom návrhu je zníženie základného úväzku výchovného poradcu a kariérového poradcu podľa druhu školy a počtu žiakov školy.
C.Návrh nového zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch predpokladá vydanie nového nariadenia vlády SR o miere priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov. V záujme profesionalizácie výkonu riadiacich činností sa predpokladá, že uvedený návrh ďalej zníži priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť riaditeľov základných a stredných škôl v závislosti od počtu tried, a to až na úroveň nulového základného úväzku.
D.Ďalej sa predpokladá, že v novom nariadení vlády SR o miere priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov zníženie miery priamej výchovno-vzdelávacej činnosti vychovávateľov školských klubov detí a školských internátov. Dôvodom je objektívna skutočnosť vplyvu vyučovacej činnosti v škole na možnosti výchovnej činnosti v školskom zariadení.
E.Predpokladá sa, že návrh nového zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch sa bude vzťahovať aj na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v zariadeniach, kde sa realizuje výchova v rezortnej pôsobnosti Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „MPSVaR SR“). V tejto súvislosti je vyčíslený dopad na rozpočet vo výške 46 737 € v roku 2019, 115 723 € v roku 2020 a 67 170 € v roku 2021.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Predpokladaná účinnosť zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a nariadenia vlády SR, ktorým sa ustanoví základný úväzok pedagogických zamestnancov je 1. september 2019. Na základe uvedeného sa predpokladá vývoj aktivít tak, ako je uvedené v tabuľke 2, pričom pod pojmom „aktivita“ sa rozumie nárast počtu prepočítaných pracovných miest z dôvodu navrhovaných opatrení.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy aktivít
Počet kariérových poradcov na CPPPP v okresoch a v krajoch
Vplyv zníženia priamej vyučovacej povinnosti pedagogických zamestnancov- výchovných poradcov a kariérových poradcov na prepočítaný stav pedagogických zamestnancov
Zníženie miery priamej výchovno-vzdelávacej činnosti vychovávateľov
Zníženie priamej vyučovacej povinnosti riaditeľov základných škôl a stredných škôl.
Príloha č. 2
4
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočet vplyvu na daňové príjmy:
Z hľadiska negatívnych vplyvov na daňové príjmy verejného rozpočtu sa nepredpokladajú žiadne vplyvy. Dopady na výdavkovej strane:
Vplyv na bežné výdavky:
Z hľadiska negatívnych vplyvov na bežné výdavky verejného rozpočtu sa predpokladajú tieto vplyvy. 2.2.4.1. Zavedenie kategórie kariérový poradca - nová právna úprava má zabezpečiť skvalitnenie kariérového poradenstva v regionálnom školstve realizáciou vymedzených cieľov pomocou inštitucionálneho prerozdelenia výkonu jeho základných činností. CPPPaP budú zabezpečovať činnosti, výkon ktorých by bol z hľadiska ich odbornej povahy na školách a v školských zariadeniach neefektívny (diagnostická činnosť, koordinácia výmeny informácií o potrebách trhu práce...).
Z dôvodu potreby efektívneho výkonu vyššie uvedených kompetencií CPPPaP sa zavádza v návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch nová kategória odborného zamestnanca – kariérový poradca, ktorí bude plniť úlohy kariérového poradenstva v rámci CPPPaP.
Z vyššie uvedených skutočností vyplýva, že na 79 CPPPaP vznikne 79 pracovných miest odborných zamestnancov – kariérových poradcov. Hodnota nárastu nákladov na prácu pre roky 2019, 2020 a 2021 bola vypočítaná ako súčin počtu osôb kariérových poradcov, priemernej mzdy príslušnej kategórie odborných zamestnancov v CPPPaP, odvodovej povinnosti zamestnávateľa s ohľadom na valorizáciu miezd v zodpovedajúcich rokoch.
V rámci 8 CPPPaP v sídle kraja budú kariéroví poradcovia navyše zabezpečovať koncepčné, metodické a supervízne činnosti vo vzťahu k výkonu kariérového poradenstva v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie na území príslušného kraja, dohliadať na úroveň jednotlivých odborných činností kariérového poradenstva v školách, školských zariadeniach a poradenských zariadeniach vo svojej územnej pôsobnosti a podieľať sa na vzdelávaní v oblasti kariérového poradenstva. Z uvedených dôvodov sa počíta s pridaním ¼ úväzku pre kariérového poradcu v 8 CPPPa P v sídle kraja. Celkovo sa vytvorí 81 prepočítaných pracovných miest.
V tejto súvislosti vzniknú negatívne vplyvy na štátny rozpočet v rozpočtovej kapitole MV SR spočívajúce v náraste nákladov na prácu 81 odborných zamestnancov.
Náklady na zavedenie kategórie kariérový poradca sú na rok 2019 kalkulované na štyri mesiace (september až december).
Tabuľka č. 3
Náklady na zavedenie kategórie kariérový poradca
Priemerná mzda - odborní zamestnanci
Odvody zamestnávateľa (% hrubej mzdy)
Priemerné náklady práce na 1 zamestnanca
Počet CPPPP + (1/4 úväzku na krajské CPPPP)
Príloha č. 2
5
2.2.4.2 Zníženie priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov - výchovných a kariérových poradcov v základných a stredných školách- v spojitosti s právnou úpravou predmetu a obsahu činnosti kariérového poradenstva, v školách a školských zariadeniach dochádza k nárastu výkonov v oblasti kariérového poradenstva pre výchovných poradcov a kariérových poradcov ako odborných zamestnancov špecialistov alebo pedagogických zamestnancov špecialistov.V tejto súvislosti dôjde k ďalšiemu zníženiu priamej vyučovacej povinnosti pedagogických zamestnancov základných škôl, stredných škôl a špeciálnych škôl poverených plnením úloh kariérového poradenstva (výchovní poradcovia alebo kariéroví poradcovia - špecialisti) v rámci úpravy rozsahu priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov.
Pre účely vyčíslenia dopadu návrhu na rozpočet verejnej správy bol priemerný vplyv na jedného výchovného poradcu alebo kariérového poradcu – špecialistu v hodinách priamej vyučovacej povinnosti vyjadrený ako prepočítaný počet zamestnancov (učiteľov), konkrétne 24 učiteľov financovaných z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „MŠVVŠ SR“) a 67 učiteľov financovaných z rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „MV SR“).
Predpokladáme, že novovzniknuté hodiny, ktoré bude treba odučiť a samozrejme aj naviac zaplatiť, budú odučené v rámci nadpočetných hodín fyzického počtu pedagogických zamestnancov a teda navýši sa len prepočítaný stav zamestnancov – celkom o 91 PZ.
Ďalším vstupným údajom pre výpočet vplyvov na rozpočet verejnej správy bola výška priemernej mzdy pedagogických zamestnancov základných škôl, stredných škôl a špeciálnych škôl v 1 až 3 štvrťroku 2017, poskytnutá Centrom vedecko-technických informácií SR, pre roky 2019 až 2021 zvyšovaná postupne v rámci valorizácie o 10 %.
Uvedené vyčíslenie vplyvu návrhu na rozpočet verejnej správy predstavuje náklady na mzdy pedagogických zamestnancov – učiteľov vrátane odvodov zamestnávateľa.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerné osobné náklady (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania
2.2.4.3. Zníženie priamej výchovno-vzdelávacej činnosti riaditeľov škôl , ktoré sú plnoorganizované a právnickými osobami.
Rozsah kompetencii a rozsah zodpovednosti riaditeľov škôl a školských zariadení, ktoré sú plnoorganizované a právnickými osobami nekorešpondujú s rozsahom miery vyučovacej povinnosti týchto riaditeľov. Na rozsah ich povinností a zodpovedností reflektuje samotný návrh zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch tým, že sa mení obsah a rozsah funkčného vzdelávania. Vzhľadom k tomu ako je ustanovený rozsah povinností, ktorý nie je viazaný na veľkosť školy sa predkladá návrh aby nemali riaditelia škôl a školských zariadení ustanovenú priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť.
Príloha č. 2
6
Úprava sa bude týkať riaditeľov škôl podľa tabuľky č. 5: Tabuľka č. 5
Vedúci pedagogický zamestnanec
Počet tried v škole alebo v školskom zariadení
Zníženie základného úväzkusúčasný stav
Zníženie základného úväzkunový návrh
Počet hodín, ktoré bude treba týždenne odučiť
riaditeľ ZŠ a riaditeľ ZŠ a ŠZŠ
riaditeľ strednej školy a špeciálnej strednej školy
Východiská pre výpočet dopadu opatrenia a celkový dopad opatrenia na štátny rozpočet je vyjadrený v tabuľke 6 a 7.
Tabuľka č. 6
Tabuľka č. 7
Opatrenie bude mať vplyv na rast osobných nákladov, ktoré súvisia s potrebou zabezpečiť pokrytie voľných vyučovacích hodín.
2.2.4.4. Zníženie priamej výchovno-vzdelávacej činnosti vychovávateľov
Predpokladá sa zníženie miery priamej výchovno-vzdelávacej činnosti vychovávateľov školských klubov vrátane školských klubov škôl pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a vychovávateľov špeciálnych škôl internátnych z 27 hodín na 25 hodín týždenne a vychovávateľov školských internátov z 30 na 28 hodín týždenne. Predpokladá sa dopad na navýšenie počtu pedagogických zamestnancov podľa tabuľky č. 8.
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 8
Základný úväzok (súčasný stav)
Zníženie základného úväzkunový návrh
Počet hodín, ktoré bude treba týždenne odučiť
vychovávateľ školského klubu detí ZŠ, ŠZŠ
vychovávateľ špeciálnej školy internátnej
vychovávateľ školského internátu
Východiská výpočtu dopadov a dopady na štátny rozpočet a na rozpočty obcí a krajov /OK/ sú vyčíslené v tabuľke č. 9 až 11.
Tabuľka č. 9
Tabuľka č. 10
Pedagogický zamestnanec vykonávajúci priamu výchovnú činnosť
vychovávateľ špeciálnej školy internátnej
vychovávateľ školského internátu
Príloha č. 2
8
Tabuľka č. 11
Dopad na štátny rozpočet a rozpočet obcí a krajov
2.2.4.5. Náklady na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov zariadení sociálnej pomoci a zariadení pre pracovnú rehabilitáciu
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vyčíslilo v súvislosti s návrhom zákona vplyvy na štátny rozpočet podľa tabuľky 12.
Tabuľka č. 12
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Výdavky verejnej správy celkom
IPR zníženie 11 úväzkov výchovnovzdeláv. činnosti (medziročne 10% valorizácia)
nový úväzok pre vychovávateľa vzdelávacej čin. 0,88 z pr. platu vychovávateľa 1 200,- eur je 1 056 eur x 4 mesiace = 4 224 eur na rok 2019
odvody k 1 056 eur sú 369 eur x 4 mesiace = 1 476 eur na rok 2019
povinná vakcinácia pre 68 pedag. zamestnancov IPR a RSZP Levoča
35,- eur/1ks vakcíny x 68 pedag. zamesnancov x 3 roky = 7 140 eur; pre r. 2019 1/3 sumy (2 380 eur) a pre r. 2020 2/3 sumy (4 760 eur)
v tom: MPSVR SR/07C0502 630 -tovary a služby
povinná vakcinácia pre 1105 zamestnancov DeD (1/3 v r. 2019, 2/3 v r. 2020, pre cca 60 nových zamestnancov v r. 2021)
35,- eur/1ks vakcíny x 1 105 pedag. zamesnancov x 3 roky = 116 025 eur; pre r. 2019 1/3 sumy (38 675 eur) a pre r. 2020 2/3 sumy (77 350eur); pre r. 2021 (nových 60os.x35,- eur) 2 100 eur
MPSVR SR/07C0503 640 - bežné transfery
bežný transfer pre neštátne akreditované subjekty na vakcináciu (vychádza z priemerných nákladov na 1 dieťa v št. DeD)
r. 2020 je 38 675/4 600x1 760; r. 2021 je 116 025/4 600 x 1 760)
Vyčíslený negatívny dopad návrhu zákona nie je zabezpečený v návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na roky 2019 až 2021 a bude potrebné v tejto súvislosti upraviť aktuálne limity na nasledujúce tri roky.