Komisia nesúhlasí s tým, že materiál nepredpokladá žiadne vplyvy na informatizáciu. Zverejňovanie informácií na webovom sídle sa považuje za službu a vytváranie evidencií /informačných systémov/ znamená vplyv na informatizáciu. Táto skutočnosť musí byť premietnutá do doložky vplyvov ako pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a následne vypracovaná analýza vplyvov.
V doložke vybraných vplyvov predkladateľ neidentifikoval žiaden sociálny vplyv, čo je v kontradikcii s obsahom vybraných častí predmetného legislatívneho návrhu, predovšetkým jeho Prílohy 2, ktorú tvorí analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu. V predmetnej analýze navrhovateľ operuje s potenciálnym vznikom 2276 nových pracovných miest, pričom explicitne uvádza, že predpokladaný vplyv na mzdové výdavky predstavuje v horizonte rokov 2018-2021 sumu 125 213 835 eur (rozpočtovo nekrytý vplyv).
Z uvedeného vyplýva, že predložený návrh disponuje sociálnym vplyvom. Túto diskrepanciu je preto potrebné odstrániť identifikáciou sociálneho vplyvu v doložke vybraných vplyvov a následným vypracovaním separátnej analýzy sociálnych vplyvov.
V nej je potrebné sociálny vplyv identifikovať minimálne v sekcii 4.1 (vplyv na hospodárenie domácností) a 4.4 (vplyv na zamestnanosť a trh práce).K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu vyplýva rozpočtovo nekrytý vplyv pre 2 276 nových pedagogických a odborných zamestnancov v roku 2019 v sume 25 977 367 eur, v roku 2020 v sume 86 791 609 eur a v roku 2021 v sume 125 213 835 eur, pričom predkladateľ uvádza, že vplyv bude potrebné zabezpečiť navýšením limitov výdavkov v kapitole MŠVVŠ SR na roky 2019 až 2021.
Vláda SR uznesením č. 302/2018 schválila Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý nekorešponduje s predloženým návrhom zákona. MF SR preto žiada nepokračovať v ďalšom legislatívnom procese. Zároveň podotýka, že v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021 sa s uvedenými výdavkami neuvažuje. MF SR pripomína, že ani v predložených prioritách MŠVVŠ SR okrem školského psychológa a kariérového poradcu nie sú zahrnuté tituly, ktoré vyplývajú z navrhovaného nového zákona.
Z tabuľky č. 1 nie je zrejmé, z akého dôvodu je kvantifikovaný vo výdavkovej časti „vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“ v roku 2019 v sume 25 323 315 eur, v roku 2020 v sume 78 253 923 eur a v roku 2021 v sume 116 163 889 eur. Komisia žiada tento riadok vypustiť, keďže výdavky sú kvantifikované v kapitolách MŠVVŠ SR a MV SR a výdavky na originálne kompetencie sú uvedené v riadkoch vplyv na obce a vplyv na VÚC. V tabuľke č. 1 riadok „Výdavky verejnej správy celkom“ nezodpovedá sumáru príslušných položiek, čo Komisia žiada upraviť.
V dôvodovej správe sa uvádza, že dôvodom predloženia návrhu zákona je aj úprava „Centrálneho registra pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení“. Nie je zrejmé, či táto úprava nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, čo Komisia žiada jednoznačne uviesť v analýze vplyvov na rozpočet.
Pokiaľ by si úprava vyžiadala vplyv, Komisia žiada ho kvantifikovať v analýze a zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých subjektov rozpočtu verejnej správy. V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejnej financie k jednotlivým titulom nie sú predložené kvantifikácie výdavkov podľa dotknutých subjektov, teda nekorešpondujú s tabuľkou č. 1. Zároveň pri jednotlivých výpočtoch v analýze vplyvov nie sú uvedené zdôvodnenia, ktoré vedú k navrhovaným zmenám. Predmetné Komisia žiada doplniť.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko. Stanovisko MŠVVaŠ SR. Na základe pripomienky komisie ministerstvo upravilo doložku vo vzťahu k vplyvom na informatizáciu spoločnosti a vypracovalo analýzu tohto vplyvu.
Na základe pripomienky komisie ministerstvo upravilo doložku vo vzťahu k sociálnym vplyvom a vypracovalo