Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 19.7.2018Ukončenie: 24.7.2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
25.07.2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
január 2019
2. Definícia problému
V nadväznosti na programové vyhlásenie vlády SR je potrebné vytvoriť predpoklady pre zvýšenie atraktívnosti profesie učiteľa, okrem iného prostredníctvom vhodného pracovného prostredia a podpory zvyšovania kvality jeho práce. V tejto súvislosti je potrebné zároveň vykonať zmeny v systéme vzdelávania, v kreditovom systéme, kariérovom systéme a vo vykonávaní atestácií vo väzbe na profesijné štandardy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu je upraviť najmä výkon pracovnej činnosti a predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, práva a povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti a náležitosti s ňou súvisiace, profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, starostlivosť o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca.
4. Dotknuté subjekty
Pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci, školy, školské zariadenia, zriaďovatelia škôl, zriaďovatelia školských zariadení, zamestnávatelia, študenti učiteľských študijných programov, zainteresovaná verejnosť.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívou je neprijatie návrhu a následne zachovanie doterajšej regulácie zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vo vzťahu k výkonu pracovnej činnosti a predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, práv a povinností pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti a náležitostí s ňou súvisiace, profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, starostlivosti o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Návrhom zákona sa transponujú smernice, ktoré doposiaľ boli transponované zákonom č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Návrhom sa nerozširuje pôsobnosť smerníc na subjekty nad rámec minimálnych
požiadaviek smerníc, nenavyšujú sa požiadavky smerníc, nedochádza k skoršej implementácii.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
💧 Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Žaneta Surmajová, sekcia legislatívno-právna, zaneta.surmajova@minedu.skJán Sitarčík, odbor pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, jan.sitarcik@minedu.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Úvod: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 18. júla 2018 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty PPK. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania: K doložke vybraných vplyvov. Z podnikateľských subjektov sa predložený návrh zákona dotýka poskytovateľov inovačného vzdelávania, ktorými podľa § 55 ods. 2 písm. f) navrhovaného zákona je i iná právnická osoba, ktorá má v predmete činnosti vzdelávanie.
Týmto poskytovateľom vzdelávania pravdepodobne vzniknú administratívne povinnosti spojené so žiadosťou o schválenie programu vzdelávania alebo modulu programu vzdelávania (§65) a tiež so záverečnou prezentáciou pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca pred komisiou (§56). Komisia odporúča túto skutočnosť uviesť v doložke vybraných vplyvov, časť 10. Poznámky.
Komisia nesúhlasí s tým, že materiál nepredpokladá žiadne vplyvy na informatizáciu. Zverejňovanie informácií na webovom sídle sa považuje za službu a vytváranie evidencií /informačných systémov/ znamená vplyv na informatizáciu. Táto skutočnosť musí byť premietnutá do doložky vplyvov ako pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a následne vypracovaná analýza vplyvov.
V doložke vybraných vplyvov predkladateľ neidentifikoval žiaden sociálny vplyv, čo je v kontradikcii s obsahom vybraných častí predmetného legislatívneho návrhu, predovšetkým jeho Prílohy 2, ktorú tvorí analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu. V predmetnej analýze navrhovateľ operuje s potenciálnym vznikom 2276 nových pracovných miest, pričom explicitne uvádza, že predpokladaný vplyv na mzdové výdavky predstavuje v horizonte rokov 2018-2021 sumu 125 213 835 eur (rozpočtovo nekrytý vplyv).
Z uvedeného vyplýva, že predložený návrh disponuje sociálnym vplyvom. Túto diskrepanciu je preto potrebné odstrániť identifikáciou sociálneho vplyvu v doložke vybraných vplyvov a následným vypracovaním separátnej analýzy sociálnych vplyvov.
V nej je potrebné sociálny vplyv identifikovať minimálne v sekcii 4.1 (vplyv na hospodárenie domácností) a 4.4 (vplyv na zamestnanosť a trh práce).K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu vyplýva rozpočtovo nekrytý vplyv pre 2 276 nových pedagogických a odborných zamestnancov v roku 2019 v sume 25 977 367 eur, v roku 2020 v sume 86 791 609 eur a v roku 2021 v sume 125 213 835 eur, pričom predkladateľ uvádza, že vplyv bude potrebné zabezpečiť navýšením limitov výdavkov v kapitole MŠVVŠ SR na roky 2019 až 2021.
Vláda SR uznesením č. 302/2018 schválila Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý nekorešponduje s predloženým návrhom zákona. MF SR preto žiada nepokračovať v ďalšom legislatívnom procese. Zároveň podotýka, že v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 2021 sa s uvedenými výdavkami neuvažuje. MF SR pripomína, že ani v predložených prioritách MŠVVŠ SR okrem školského psychológa a kariérového poradcu nie sú zahrnuté tituly, ktoré vyplývajú z navrhovaného nového zákona.
Z tabuľky č. 1 nie je zrejmé, z akého dôvodu je kvantifikovaný vo výdavkovej časti „vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“ v roku 2019 v sume 25 323 315 eur, v roku 2020 v sume 78 253 923 eur a v roku 2021 v sume 116 163 889 eur. Komisia žiada tento riadok vypustiť, keďže výdavky kvantifikované v kapitolách MŠVVŠ SR a MV SR a výdavky na originálne kompetencie uvedené v riadkoch vplyv na obce a vplyv na VÚC. V tabuľke č. 1 riadok „Výdavky verejnej správy celkom“ nezodpovedá sumáru príslušných položiek, čo Komisia žiada upraviť.
V dôvodovej správe sa uvádza, že dôvodom predloženia návrhu zákona je aj úprava „Centrálneho registra pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení“. Nie je zrejmé, či táto úprava nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, čo Komisia žiada jednoznačne uviesť v analýze vplyvov na rozpočet.
Pokiaľ by si úprava vyžiadala vplyv, Komisia žiada ho kvantifikovať v analýze a zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých subjektov rozpočtu verejnej správy. V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejnej financie k jednotlivým titulom nie predložené kvantifikácie výdavkov podľa dotknutých subjektov, teda nekorešpondujú s tabuľkou č. 1. Zároveň pri jednotlivých výpočtoch v analýze vplyvov nie uvedené zdôvodnenia, ktoré vedú k navrhovaným zmenám. Predmetné Komisia žiada doplniť.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko. Stanovisko MŠVVaŠ SR. Na základe pripomienky komisie ministerstvo upravilo doložku vo vzťahu k vplyvom na informatizáciu spoločnosti a vypracovalo analýzu tohto vplyvu.
Na základe pripomienky komisie ministerstvo upravilo doložku vo vzťahu k sociálnym vplyvom a vypracovalo
analýzu tohto vplyvu. Komisia odporučila doplnenie časti 10 (Poznámky) vo vzťahu k vplyvu na poskytovateľov inovačného vzdelávania (vplyv na podnikateľské prostredie); v tejto časti uvádzame, že návrh neuvažuje o samostatnom schvaľovaní jednotlivých programov inovačného vzdelávania, práve naopak po dobu platnosti oprávnenia na poskytovanie inovačného vzdelávania poskytovateľ - právnická osoba môže voľne vytvárať programy inovačného vzdelávania bez vzniku ďalších administratívnych povinností.
Návrh nemení spôsob doterajšieho ukončovania inovačného vzdelávania. K analýze vplyvu na rozpočet verejnej správy komisia žiadala vypustiť riadok „vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“ a upraviť položku výdavky verejnej správy celkom - riadok bol v aktualizovanej analýze vypustený a analýza bola upravená v zmysle pripomienky.
Vo vzťahu k centrálnemu registru uvádzame, že nejde o zavedenie nového informačného systému - register existuje podľa súčasnej právnej úpravy; preto nepredpokladáme vplyv na rozpočet verejnej správy. Vo vzťahu k výpočtom (časť 2.2.4) uvádzame, že analýza bolo v kontexte pripomienky upravená.