NÁVRH
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
z ... 2019
o podrobnostiach požiadaviek na obsah programov vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, kritériách na posúdenie spôsobilosti poskytovať inovačné vzdelávanie a o podrobnostiach o požiadavkách na obsah posudku atestačného portfólia
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § ... zákona č. .../2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Obsah programu kvalifikačného vzdelávania
(1)Kvalifikačné vzdelávanie podľa § X zákona sa organizuje ako doplňujúce pedagogické štúdium podľa § X zákona alebo ako rozširujúce štúdium podľa § X zákona.
(2)Program doplňujúceho štúdia, modul programu doplňujúceho pedagogického štúdia a program rozširujúceho štúdia obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov programu alebo názov modulu programu,
c)účel programu,
d)forma vzdelávania, ktorá môže byť
1.prezenčná,
2.distančná alebo
3.kombinovaná,
e)ciele programu v štruktúre
1. hlavný cieľ,
2.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
3. špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
f)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
g)program pedagogickej praxe alebo odbornej praxe v rozsahu najmenej 40 hodín a spôsob jej zabezpečenia,
h)kvalifikačný predpoklad, ktorý získal absolvent uvedený v štruktúre
1.kategória a podkategória pedagogického zamestnanca alebo kategória odborného zamestnanca,
2.vyučovací predmet alebo vyučovacie predmety, na vyučovanie ktorých absolvent získal kvalifikačný predpoklad, ak ide o učiteľa akademických predmetov alebo o učiteľa výchovných a umelecko-výchovných predmetov,
3.jednoznačné označenie skupiny vyučovacích predmetov podľa štátneho vzdelávacieho programu, na vyučovanie ktorých absolvent získal kvalifikačný predpoklad, ak ide o učiteľa profesijných predmetov,
i)rozsah programu,
j)bližšie určená cieľová skupina,
k)podmienky pre zaradenie uchádzačov,
l)podmienky ukončenia,
m)garant programu alebo modulu,
n)lektorské zabezpečenie,
o)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania,
p)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
q)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
(3)Ak ide o program kvalifikačného vzdelávania alebo o modul programu kvalifikačného vzdelávania, ktorý schvaľuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), poskytovateľ kvalifikačného vzdelávania doplní do programu vzdelávania alebo do modulu programu vzdelávania dátum a číslo schválenia.
(4)Ak ide o program kvalifikačného vzdelávania alebo o modul programu kvalifikačného vzdelávania, ktorý schvaľuje rektor vysokej školy, program obsahuje aj
r)dátum schválenia,
s)číslo schválenia,
t)odtlačok pečiatky vysokej školy a
u)podpis rektora vysokej školy.
§ 2
Obsah programu špecializačného vzdelávania
Program špecializačného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov programu,
c)účel programu,
d)forma vzdelávania, ktorá môže byť
1.prezenčná,
2.distančná alebo
3.kombinovaná,
e)ciele programu v štruktúre
1.hlavný cieľ,
2.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
3.špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
f)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
g)označenie kariérovej pozície pedagogického zamestnanca špecialistu alebo odborného zamestnanca špecialistu, na výkon ktorej absolvent získal profesijné kompetencie v štruktúre
1.kariérová pozícia pedagogického zamestnanca špecialistu alebo kariérová pozícia odborného zamestnanca špecialistu,
2.bližšie určenie špecializovaných činností, ak ide o školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní alebo o školského špecialistu vo výchove a vzdelávaní,
h)rozsah programu,
i)podmienky pre zaradenie uchádzačov,
j)podmienky ukončenia,
k)garant programu alebo modulu,
l)lektorské zabezpečenie,
m)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania,
n)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
o)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 3
Obsah modulu funkčného vzdelávania
(1)Funkčné vzdelávanie sa poskytuje v súlade s programom funkčného vzdelávania, ktoré vydalo ministerstvo.
(2)Modul programu funkčného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov modulu,
c)účel modulu,
d)forma vzdelávania, ktorá môže byť
1.prezenčná,
2.distančná alebo
3.kombinovaná,
e)ciele modulu v štruktúre
4.hlavný cieľ,
5.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
6.špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
f)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
g)profesijné kompetencie, ktoré absolvent získa v štruktúre
1.oblasť riadenia,
2.riadiace činnosti, na výkon ktorých absolvent získal profesijné kompetencie,
h)rozsah modulu,
i)podmienky pre zaradenie uchádzačov,
j)podmienky ukončenia,
k)garant modulu,
l)lektorské zabezpečenie,
m)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania
n)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
o)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 4
Obsah programu adaptačného vzdelávania
Program adaptačného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov programu,
c)forma vzdelávania, ktorá môže byť
4.prezenčná,
5.distančná alebo
6.kombinovaná,
d)ciele programu v štruktúre
4.hlavný cieľ,
5.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
6.špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
e)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
f)plán hospitácií uvádzajúceho pedagogického zamestnanca alebo uvádzajúceho odborného zamestnanca,
g)rozsah programu,
h)podmienky ukončenia,
i)garant programu,
j)materiálne, technické, personálne a informačné zabezpečenie vzdelávania,
k)miesto a dátum schválenia programu adaptačného vzdelávania,
l)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
m)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 5
Obsah predatestačného vzdelávania
Program predatestačného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov programu,
c)účel programu,
d)forma vzdelávania, ktorá môže byť
1.prezenčná,
2.distančná alebo
3.kombinovaná,
e)ciele programu v štruktúre
1.hlavný cieľ,
2.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
3.špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
f)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
g)označenie získaných profesijných kompetencií v štruktúre
1.kategória alebo podkategória,
2.stupeň požadovaného vzdelania,
3.kariérový stupeň,
4.označenie získaných profesijných kompetencií v súlade s profesijným štandardom,
h)rozsah programu,
i)podmienky pre zaradenie uchádzačov,
j)podmienky ukončenia,
k)garant programu alebo modulu,
l)lektorské zabezpečenie,
m)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania
n)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
o)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 6
Obsah programu inovačného vzdelávania
Program inovačného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)názov programu,
c)účel programu,
d)forma vzdelávania, ktorá môže byť
4.prezenčná,
5.distančná alebo
6.kombinovaná,
e)ciele programu v štruktúre
4.hlavný cieľ,
5.čiastkové ciele, ktorých dosiahnutie prispieva k dosiahnutiu hlavného cieľa a
6.špecifické ciele, ktoré môžu byť zamerané na postoje a hodnoty a ďalšie aspekty vzdelávania v profesijnom rozvoji,
f)obsah vzdelávania, členený na tematické celky s uvedením časovej dotácie každého tematického celku,
g)označenie získaných profesijných kompetencií v štruktúre
1.kategória alebo podkategória,
2.stupeň požadovaného vzdelania,
3.označenie získaných profesijných kompetencií v súlade s profesijným štandardom,
h)označenie inovácií, ktoré je absolvent schopný využiť v pracovnej činnosti,
i)rozsah programu,
j)podmienky pre zaradenie uchádzačov,
k)podmienky ukončenia,
l)garant programu alebo modulu,
m)lektorské zabezpečenie,
n)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania
o)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
p)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 7
Obsah programu aktualizačného vzdelávania
Program aktualizačného vzdelávania obsahuje
a)označenie poskytovateľa
b)školský rok,
c)účel programu,
d)hlavný cieľ programu,
e)plán vzdelávacích aktivít,
f)garant programu,
g)lektorské zabezpečenie,
h)materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania
i)odtlačok pečiatky poskytovateľa a
j)podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa.
§ 8
Obsah posudku atestačného portfólia
Posudok atestačného portfólia obsahuje
a)zoznam predložených dokladov v portfóliu preukazujúce dosiahnuté profesijné kompetencie,
b)vyhodnotenie dosiahnutých profesijných kompetencií v súlade s profesijnými štandardami v štruktúre
1.vyhodnotenie získaných profesijných kompetencií v príslušnej kategórii pedagogického zamestnanca a podkategórii pedagogického zamestnanca, v príslušnom stupni vzdelania a príslušný odbor vzdelania v kariérovom stupni pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a vyhodnotenie získaných profesijných kompetencií v príslušnej kategórii a príslušný odbor vzdelania odborného zamestnanca v kariérovom stupni odborný zamestnanec s prvou atestáciou,
2.vyhodnotenie získaných profesijných kompetencií v príslušnej kategórii pedagogického zamestnanca a podkategórii pedagogického zamestnanca, v príslušnom stupni vzdelania a príslušný odbor vzdelania v kariérovom stupni pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou a vyhodnotenie získaných profesijných kompetencií v príslušnej kategórii a príslušný odbor vzdelania odborného zamestnanca v kariérovom stupni odborný zamestnanec s druhou atestáciou,
c)písomné vyhodnotenie celého atestačného portfólia
1.s určením spôsobu a formy doplnenia atestačného portfólia vrátane lehoty na doplnenie,
2.s odporučením absolvovať predatestačné vzdelávanie, ak je potrebné,
3.s určením termínu obhajoby atestačného portfólia a atestačnej skúšky alebo
4.so zamietnutie žiadosti o vykonanie atestácie pre nedostatočnú kvalitu atestačného portfólia.
§ 9
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť XX. XX. 2019.