Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 Z.z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov sa predkladá ako iniciatívny materiál s cieľom aproximácie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/40/EÚ z 3. apríla 2014 o aproximácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení členských štátov týkajúcich sa výroby, prezentácie a predaja tabakových a súvisiacich výrobkov a o zrušení smernice 2001/37/ES (Ú. v. L 127, 29.4.2014) v platnom znení v časti článkov 15 a 16 v oblasti vysledovateľnosti tabakových výrobkov a stanovenia jedinečného identifikátora.
Súčasťou konceptu vysledovateľnosti je systém vyhľadávania a sledovania tabakových výrobkov a bezpečnostných prvkov na tabakových výrobkoch kompatibilný na úrovni Európskej Únie. V počiatočnom období budú predmetom tohto systému vyhľadávania a sledovania a bezpečnostných prvkov iba cigarety a tabak na vlastnoručné zhotovenie cigariet. Uvedená skutočnosť umožní výrobcom ostatných tabakových výrobkov využiť skúsenosti, ktoré boli spojené so zavedením tohto systému na cigarety a tabak na vlastnoručné zhotovenie cigariet.
S cieľom zabezpečiť nezávislosť a transparentnosť systému vyhľadávania a sledovania výrobcovia tabakových výrobkov musia uzatvoriť zmluvy o uchovávaní údajov s nezávislými tretími stranami. Komisia schvaľuje vhodnosť uvedených nezávislých tretích strán a nezávislý externý audítor bude monitorovať ich činnosti. Údaje tykajúce sa systému vyhľadávania a sledovania sa budú viesť oddelene od ostatných údajov tykajúcich sa spoločností a budú pod kontrolou príslušných orgánov z členských štátov a Komisie, pričom im budú kedykoľvek k dispozícii.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.