K odseku 6
V odseku 6 sa bližšie špecifikuje, čo všetko spadá pod pojem právna pomoc, ktorú stredisko v rámci svojej činnosti poskytuje. Ide o výpočet najzložitejších a zároveň najčastejších foriem právnej pomoci, ktoré stredisko už v súčasnosti poskytuje, avšak nedisponuje výslovným zakotvením týchto činností v texte zákona.
K odseku 7
Odsek 7 stanovuje povinnosť vlády Slovenskej republiky, Národnej rady Slovenskej republiky a orgánov verejnej správy reagovať najneskôr v zákonnej lehote na odporúčania, stanoviská alebo podnety, ktoré im stredisko v rámci svojej kompetencie predložilo.Predkladateľ považuje túto úpravu za žiaducu z dôvodu, aby odporúčania strediska neostali len pri adresovaní orgánov, ktorých sa týkajú, ale aby bolo zrejmé, ako sa tieto s návrhmi strediska vysporiadali. Takouto úpravou sa zároveň napĺňa ďalšie z odporúčaní GANHRI, a to zabezpečiť takú právnu úpravu, aby orgány, voči ktorým odporúčania smerujú, mali úlohu na ne v primeranom čase reagovať.
K odseku 8
V odseku 8 sa stručne vymedzuje povinnosť subjektu, u ktorého bude stredisko vykonávať nezávislé zisťovanie poskytnúť mu potrebnú súčinnosť, pričom výslovne sa uvádza povinnosť umožniť nahliadnutie do dokumentácie, záznamov alebo iných dokladov potrebných na riadny výkon nezávislého zisťovania. Zákon na tomto mieste zároveň výslovne stanovuje, že súčinnosť sa poskytuje v súlade s podmienkami ustanovenými osobitnými predpismi, v ktorých je jednoznačne ustanovené komu a za akých podmienok môžu byť informácie, napr. zo spisových dokumentácií, sprístupnené. Upravená je taktiež povinnosť mlčanlivosti zamestnanca o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel pri vykonávaní tejto činnosti. Z každého vykonaného nezávislého zisťovania je stredisko povinné vyhotoviť správu, ktorú povinne zverejňuje na svojom webovom sídle.
Ustanovenie § 1 ods. 9 upravovalo kompetenciu strediska zastupovať účastníka v konaní vo veciach súvisiacich s porušením zásady rovnakého zaobchádzania. Následkom novely § 1 vykonanej týmto zákonom sa táto kompetencia presunula do predošlých ustanovení, čím sa odsek 9 stáva nadbytočným.
K odseku 9
Zavádza sa povinnosť predložiť Národnej rade Slovenskej republiky správu o stave dodržiavania ľudských práv vrátane oblasti nediskriminácie v Slovenskej republike, ktorú už v zmysle účinnej právnej úpravy stredisko každoročne vypracúva. Zavedením tejto povinnosti sa napĺňa jedno z odporúčaní GANHRI, t. j. aby NHRI mala explicitnú právomoc predkladať správu priamo zákonodarnému zboru. Z odporúčaní GANHRI taktiež vyplýva, že takáto správa má zahŕňať informáciu o činnosti NHRI, ako aj odporúčania, stanoviská a návrhy k akýmkoľvek problémom v oblasti ľudských práv.
Lehota na vyhotovenie a predloženie správy sa na žiadosť strediska predĺžila o jeden mesiac, t. j. do 31. mája každého roka. Stredisko bude mať povinnosť zverejniť túto správu v rovnakom termíne aj na svojom webovom sídle. Predkladateľ má za to, že týmto procesom sa zabezpečí diskusia ohľadne stavu dodržiavania ľudských práv (vrátane oblasti nediskriminácie) v spoločnosti, čo vyžaduje aj GANHRI. Takáto úprava širšej diseminácie správy (predložením NR SR a zverejnením na webovom sídle) predstavuje len minimálny rozsah, v ktorom musí byť správa zverejnená. Neexistuje prekážka, pre ktorú by stredisko