Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Martin Beluský, Milan Uhrík a Rastislav Schlosár.
Cieľom legislatívneho návrhu je posilnenie nezávislosti prezidenta Slovenskej republiky od parlamentných politických strán a tým dôsledné zabezpečenie toho, aby vykonával svoju funkciu slobodne, nestranne a v záujme všetkých občanov Slovenskej republiky.
V súčasnosti môžu kandidátov na prezidenta Slovenskej republiky navrhovať nielen občania Slovenskej republiky, ktorí majú právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky, a to na základe petície podpísanej najmenej 15 000 občanmi, ale aj poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ak tento návrh podpíše najmenej 15 poslancov NR SR.
Tí z kandidátov na prezidenta SR, ktorí kandidujú na návrh poslancov NR SR vzbudzujú právom dôvodné podozrenie, že po svojom zvolení nebudú nezávislí a nestranní tak ako to predpokladá Ústava SR, ale naopak, že budú presadzovať úzke stranícke či politické záujmy poslancov, resp. poslaneckých klubov, ktoré ich navrhli za kandidátov. Táto skutočnosť je v zjavnom rozpore s účelom ústavného zákona č. 9/1999 Z. z., ktorý v roku 1999 zaviedol priamu voľbu prezidenta SR, práve v snahe zabezpečiť nezávislosť prezidenta SR od parlamentných politických strán a vrátiť jeho úrad všetkým občanov SR.
Ponechanie možnosti navrhovať kandidátov na prezidenta SR výlučne pre najmenej 15 000 občanov SR je teda nielen logickým vyústením ústavneho poriadku, v ktorom majú právo voliť prezidenta SR taktiež len občania SR, ale je predovšetkým posilnením inštitútu priamej demokracie na Slovensku. Odstraňuje sa tak doterajšie neodôvodnené privilégium 15 poslancov NR SR, ktorých dávala Ústava SR na rovnakú úroveň ako 15 000 občanov SR.
Zrušenie možnosti poslancov NR SR navrhovať kandidátov na prezidenta SR zároveň znamená odstránenie posledných pozostatkov starého systému, v ktorom bola voľba a teda aj osoba prezidetnta SR výlučne v rukách zákonodarnej moci, teda NR SR.