1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky z poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky z poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita.
V zmysle kona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania v znení zmien a doplnkov, majú (okrem výnimiek) všetky fyzické osoby, ktoré evidované dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny, ako aj zamestnávatelia, ktorí v pracovnom pomere alebo v obdobnom vzťahu zamestnávajú aspoň troch zamestnancov, povinnosť prispievať na chod Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „RTVS“) prostredníctvom úhrad za služby verejnosti (tzv. koncesionárskych poplatkov).
Tento výber je nespravodlivý a neetický, nakoľko zaväzuje občanov prispievať na verejnoprávne médiá bez ohľadu na to, či služby rozhlasu a televízie využívajú alebo nie. Je navyše aj diskriminačný voči zamestnávateľom, ktorí povinní platiť podľa počtu zamestnancov takisto bez ohľadu na to, či pri svojej podnikateľskej činnosti služby verejnoprávnych médií využívajú alebo nie. Ak chce štát poskytovať občanom služby RTVS ako verejnoprávneho média, musí vyčleniť na jeho financovanie prostriedky z daní, ktoré občania štátu už odvádzajú a nie zaťažovať verejnosť ďalšími osobitnými poplatkami.
Cieľom návrhu je zrušiť úhrady za služby verejnosti ako osobitnú finančnú záťaž občanov i podnikateľskej sféry, ktoré ide nad rámec ich daňového a odvodového zaťaženia. Súbežne s týmto návrhom navrhujeme cez zmenu zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska zaviesť financovanie tejto služby prostredníctvom nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu.
Ambíciou tohto návrhu nie je v tejto fáze polemizovať o žiadnych ďalších aspektoch týchto zákonov a to dokonca ani o samotnej výške financií, ktoré by mali byť na chod RTVS vyčlenené. Navrhovaná suma je preto iba preklopením priemeru aktuálnych súm, dosiahnutých v posledných dvoch rokoch z ročného výberu úhrad za služby verejnosti, do štátneho rozpočtu, z ktorého bude po novom RTVS financovaná. Podstatou je v tomto kroku odstrániť iba samotný prvok financovania RTVS na princípe dodatočného zdaňovania občanov. To je dôvod, prečo predkladaným návrhom okrem tejto jedinej zmeny v tejto fáze nemeníme žiadne iné parametre zákona.
Uvedomujeme si však, že výška sumy, akou je doteraz financovaná RTVS či prostredníctvom úhrad za služby verejnosti alebo zo štátneho rozpočtu, resp. ich kombináciou, je výsledkom čisto politických návrhov z minulosti, a teda pravdepodobne neodráža reálne potreby. Do budúcna bude preto potrebné rozpočtovanú sumu upresniť na základe odbornej analýzy nákladov RTVS v pomere k požadovaným výkonom, ktoré by RTVS mala pre občanov
2
vo verejnoprospešnom záujme manažérsky zabezpečovať. Na Slovensku takáto analýza bohužiaľ dlhodobo chýba, pričom pre udržateľný rozvoj RTVS je verejná diskusia o nej najpodstatnejšia.
Výšku príspevku stanovujeme pre rok 2020 na 81 640 000 eur a v každom ďalšom roku sa rozpočtovaná suma oproti predchádzajúcemu roku upraví o priemernú mieru inflácie zistenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky a meranú indexom spotrebiteľských cien, ktorá bola dosiahnutá v období júl jún bezprostredne predchádzajúcom príslušný rozpočtový rok oproti predchádzajúcemu obdobiu júl až jún.
K sume 81 640 000 eur sme dospeli vypočítaním priemernej výšky výberu v období posledných dvoch rokov so zaokrúhlením na desaťtisíce nadol. Išlo o daňové príjmy - úhrady za služby verejnosti (tzv. koncesionárske poplatky), ktoré predstavovali v roku 2017 sumu 80 982 203 € a v roku 2018 sumu 82 300 000 €. Sumy prevzaté z výročnej správy RTVS za rok 2017 a z rozpočtu RTVS na rok 2018, aktualizovaného v decembri 2018.
Vzhľadom na to, že návrhom zákona sa zrušuje zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania, obsahuje návrh zákona taktiež príslušné prechodné ustanovenia, ktoré stanovujú, že Rozhlas a televízia Slovenska bude od 1. januára 2020 vykonávať výber a vymáhanie úhrad a iných pohľadávok, ktoré neboli zaplatené do 31. decembra 2019, pričom sa na výber, vymáhanie úhrad a iných pohľadávok bude vzťahovať zákon č.340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania v znení účinnom k 31. decembru 2019 a takto vybraté a vymožené úhrady za služby verejnosti, ako aj vymožené iné pohľadávky príjmom Rozhlasu a televízie Slovenska.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy tak, ako je vyčíslený v doložke vybraných vplyvov, bude mať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby hlavným príjmom Rozhlasu a televízie Slovenska bol nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu poskytovaný každoročne podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania.
K bodu 2
Ustanovujú sa podmienky poskytnutia a použitia nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu a podmienky použitia nevyčerpanej časti príspevku. Výška nárokovateľného príspevku sa navrhuje v sume nárokovateľného príspevku na predchádzajúci rozpočtový rok upravený o medziročný nárast inflácie. Nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu sa bude poskytovať Rozhlasu a televízii Slovenska do 30. januára kalendárneho roka, na ktorý sa príspevok poskytuje, a to v celej sume a bezhotovostne na účet Rozhlasu a televízie Slovenska.
K bodu 3
Vzhľadom na potrebu vymedziť podmienky prechodu na novú úpravu, sa v prechodných ustanoveniach navrhujú tieto zmeny:
Vzhľadom na to, že návrhom zákona sa zrušuje zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, upravuje sa v prechodných ustanoveniach návrhu zákona, ako sa bude postupovať pri výbere a vymáhaní úhrad za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska, ktoré bol platiteľ povinný zaplatiť do 31. decembra 2019 a pri vymáhaní pohľadávok, ktoré vznikli na základe nezaplatenia týchto úhrad. Od 1. januára 2020 bude výber a vymáhanie týchto úhrad a pohľadávok vykonávať Rozhlas a televízia Slovenska. Na výber a vymáhanie týchto úhrad a pohľadávok sa bude vzťahovať zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení účinnom k 31. decembru 2019, pričom za vyberateľa úhrady sa bude považovať Rozhlas a televízia Slovenska.
K bodu 4
Navrhuje sa zrušenie zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti od 1. januára 2020.