NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1844/2018
1140a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140)– druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1418 z 23. októbra 2018 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 473 z 20. novembra 2018 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 177 z 22. novembra 2018 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 163 z 13. novembra 2018 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
K čl. I
1.V čl. I bode 2 § 4a odsek 2 znie:
„(2) Úrad inšpekčnej služby plní tiež v rozsahu vymedzenom ministrom úlohy na úseku vnútornej kontroly, finančnej kontroly, ochrany osobných údajov, vybavovania sťažností, vybavovania petícií a úlohy zodpovednej osoby podľa osobitných predpisov5a) v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
5a) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4. 5. 2016), zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práv v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov, zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 125/2016 Z. z., zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. alebo zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
V súčasnosti funguje inšpekčná služba a kontrolný útvar ministerstva vnútra v rámci jedného organizačného celku. Prax ukazuje, že takéto spoločné fungovanie je najvhodnejšou organizačnou formou a je žiaduce tento stav ponechať. Výrazne sa tým zvýšila efektívnosť práce, skvalitnili činnosti jednotlivcov, vytvorili podmienky pre úspešnejšie odhaľovanie protiprávnych konaní z radov jednotlivcov, ale i skupín policajtov, čím sa vytvorili predpoklady aj pre zvýšenie dôveryhodnosti polície vo vzťahu k verejnosti. Táto organizačná forma vytvorila podmienky pre dôslednejšie a efektívnejšie využívanie oprávnení, zvýšenie využitia poznatkov a personálnych kapacít, operatívnejšie presuny zdrojov a prostriedkov pre plnenie úloh, čo vedie k zvýšeniu pocitu, bezpečia a istoty občanov.
Potreba ponechania týchto dvoch pracovísk v rámci jedného organizačného útvaru vyplýva z ich špecifického a osobitného postavenia a z nevyhnutnosti vzájomnej spolupráce, ktorú je možné najúčinnejšie dosiahnuť koordináciou pod spoločným nadriadeným.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 21 ods. 6 sa slová „Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)“ nahrádzajú slovom „ministerstvu“.“.
Doterajší bod 6 sa označuje ako bod 7.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na doplnenie legislatívnej skratky v § 4a ods. 2 zákona o Policajnom zbore.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 77/1998 Z. z., zákona č. 86/2000 Z. z., zákona č. 138/2002 Z. z., zákona č. 100/2003 Z. z., zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 360/2004 Z. z., zákona č. 253/2005 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 320/2005 Z. z., zákona č. 261/2006 Z. z., zákona č. 199/2007 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 38/2010 Z. z., zákona č. 153/2011 Z. z., zákona č. 187/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 236/2012 Z. z., zákona č. 296/2012 Z. z., zákona č. 330/2012 Z. z., zákona č. 309/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 399/2015 Z. z., zákona č. 1/2017 Z. z., zákona č. 55/2017 Z. z., zákona č. 217/2018 Z. z., zákona č. 314/2018 Z. z. a zákona č. 318/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 52 ods. 4 sa slovo „Na“ nahrádza slovami „Ak zákon neustanovuje inak, na“.
2.§ 126 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Národná rada alebo výbor sa môže podieľať na voľbe alebo vymenovaní iných funkcionárov aj iným spôsobom, ako je uvedené v odsekoch 1 3, ak tak ustanovuje osobitný predpis.“.“.
Doterajšie čl. III až VII sa označujú ako čl. IV až VIII.
Navrhované doplnenie novely zákona o rokovacom poriadku Národnej rady vychádza zo stanoviska Kancelárie NR SR k predmetnému vládnemu návrhu zákona a jej hlavným účelom je previazať rokovací poriadok ako základný predpis upravujúci činnosť národnej rady a jej výborov vo všeobecnosti so špecifickými činnosťami, ktoré pre národnú radu a jej výbory môžu vyplývať z osobitných zákonov.
V § 52 ods. 4 rokovacieho poriadku je upravené kvórum pri hlasovaniach výborov národnej rady, pričom v súčasnosti výnimky zo štandardnej nadpolovičnej väčšiny prítomných členov naviazané iba na prípady, v ktorých sa podľa Ústavy Slovenskej republiky vyžaduje na platné uznesenie národnej rady súhlas nadpolovičnej alebo trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov. Vzhľadom na navrhované kvórum pri hlasovaní výboru národnej rady o súhlase s odvolaním prezidenta Policajného zboru alebo riaditeľa Úradu inšpekčnej služby, navrhuje sa do
rokovacieho poriadku uviesť blanketný odkaz na osobitný predpis, ktorý môže pre hlasovanie výboru ustanoviť iné kvórum ako vyplýva z rokovacieho poriadku.
V § 126 obsahuje rokovací poriadok odkaz na osobitné zákony, ktoré môžu ustanoviť voľbu a odvolávanie národnou radou aj iných funkcionárov ako uvedení priamo v rokovacom poriadku. Keďže v predmetnom vládnom návrhu zákona sa navrhuje iný spôsob participácie národnej rady (jej výboru) na voľbe a odvolávaní funkcionárov súhlas s vymenovaním alebo odvolaním, navrhuje sa do rokovacieho poriadku uviesť aj odkaz na možnosť národnej rady alebo jej výboru podieľať sa na voľbe a odvolávaní funkcionárov aj iným spôsobom ako samotnou voľbou alebo odvolaním.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. III
4.V čl. III bod 17 § 33a ods. 6 písm. i) sa slová „aspoň trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých členov výboru“ nahrádzajú slovami „nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov výboru“.
Pre odvolanie prezidenta Policajného zboru ministrom vnútra Slovenskej republiky je vo vládnom návrhu dnes stanovená ako jedna z podmienok odporúčanie odvolania výborom NR SR pre obranu a bezpečnosť aspoň trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých členov výboru. Predloženým pozmeňujúcim návrhom sa podmienka trojpätinovej väčšiny nahrádza podmienkou nadpolovičnej väčšiny.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. III bode 17 § 33f ods. 3 písm. d) prvý bod znie:
„1. príslušníka Policajného zboru v inšpekčnej službe alebo v službe kriminálnej polície,“.
Navrhovanou zmenou sa umožňuje uchádzať sa o funkciu riaditeľa Úradu inšpekčnej služby ktorémukoľvek príslušníkovi Policajného zboru, ktorý 10 ročnú prax v inšpekčnej službe alebo službe kriminálnej polície, teda nemusí ísť iba o policajtov, ktorí v týchto službách vykonávali funkciu vyšetrovateľa alebo povereného príslušníka. O funkciu sa teda budú môcť uchádzať aj príslušníci Policajného zboru, ktorí plnia úlohy na úseku odhaľovania trestnej činnosti, čím sa rozšíri okruh potenciálnych uchádzačov výberového konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. III sa za bod 21. vkladá nový bod 22., ktorý znie:
„22. V § 41 ods. 1 písm. b) sa za slovo „úloh“ vkladajú slová, „alebo na plnenie iných úloh10f)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10f znie:
10f Napríklad § 7 ods. 12 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../...Z. z.“.
Doterajšie body 22. až 42. sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje vyslanie príslušníka Policajného zboru na plnenie úloh podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. III 22. bod § 43 ods. 1 písm. f) sa slová „na ktorú“ nahrádzajú slovami „do ktorej“.
Ide o gramatickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. III 38. bod § 287j ods. 4 sa slovo „prvého“ vypúšťa.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje použitá terminológia s čl. III § 33a ods. 1 a § 33f ods. 1, v ktorom použité pojmy „funkcia prezidenta Policajného zboru“ a „funkcia riaditeľa Úradu inšpekčnej služby“ bez slova „prvá“.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. III bod 39 znie:
„39. V prílohe č. 2 prvej časti sa na konci pripájajú tieto slová:
„Úrad inšpekčnej služby
2.01.
riaditeľ úradu
30 % až 90 %
2.02.
zástupca riaditeľa úradu a súčasne riaditeľ útvaru
20 % až 77 %
2.03.
riaditeľ útvaru
15 % až 64 %
2.04.
zástupca riaditeľa útvaru a súčasne riaditeľ odboru
14 % až 55 %
2.05.
riaditeľ odboru
10 % až 51 %
2.06.
zástupca riaditeľa odboru
9 % až 45 %
2.07.
vedúci oddelenia
7 % až 35 %
“.
Keďže Úrad inšpekčnej služby sa konštituuje ako osobitná súčasť Policajného zboru, je potrebné uvedené zohľadniť aj tabuľke príplatkov za riadenie, ktorá v súčasnosti s takýmto atypickým postavením inšpekcie neráta.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. VI
10.V čl. VI bode 5 § 23a ods. 4 druhá veta znie: „Pri vybavení žiadosti podľa odseku 1 postupuje výbor Národnej rady Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu.11a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
11a) § 45 ods. 3 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.“.
Navrhované preskúmanie postupu pri vybavovaní sťažností proti príslušníkom ozbrojených bezpečnostných zborov príslušným výborom národnej rady nezakladá pre výbor novú pôsobnosť ani nové procesné postupy spočívajúce v prešetrovaní a vybavení sťažnosti. Výbor bude postupovať podľa § 45 ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku, ktorý oprávňuje výbory sledovať, ako sa dodržiavajú a vykonávajú zákony, a či predpisy vydané na ich vykonanie s nimi v súlade. Ak
výbor zistí nedostatky v predchádzajúcom konaní o vybavení sťažnosti, v zmysle súčasnej právnej úpravy na tieto nedostatky upozorní ministra a požiada ho o nápravu; ak nápravu nevykoná, upovedomí o tom národnú radu. Navrhuje sa preto tento postup deklarovať priamo v zákone o sťažnostiach odkazom na príslušné ustanovenie zákona o rokovacom poriadku národnej rady.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. VI 5. bod § 23b sa slovo „výboru“ nahrádza slovami „výboru Národnej rady Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje navrhovaná terminológia s čl. VI 5. bod § 23a.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.Za čl. VI sa vkladá nový čl. VII, ktorý znie:
„Čl. VII
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 334/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z. a zákona č. 318/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.§ 7 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
„(12) Na základe vyslania podľa osobitného predpisu8a) môže úlohy štátneho zamestnanca podľa odseku 2 písm. b) siedmeho bodu plniť aj občan, ktorý vykonáva štátnu službu podľa osobitného predpisu.8b) Na občana podľa prvej vety sa primerane vzťahujú ustanovenia § 20 ods. 1 a 2, § 22 ods. 3, § 54, § 111 113, § 118 ods. 1, § 122, § 123, § 132 ods. 4, § 142 ods. 3, § 162 ods. 6, § 163 ods. 6, 8 a 9 a § 164 ods. 3.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8a a 8b znejú:
8a) § 41 ods. 1 písm. b) zákona č. 73/1998 Z. z. v znení zákona č. .../... Z. z.
8b) Zákon č. 73/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Doterajší čl. VII sa primerane prečísluje.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje vyslanie príslušníka policajného zboru podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov na plnenie úloh podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby vyslaný príslušník policajného zboru mohol plniť úlohy riaditeľa Kancelárie bezpečnostnej rady SR..
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
K čl. VII
13.V čl. VII sa slová „1. januára 2019“ nahrádzajú slovami „1. februára 2019“.
V súvislosti so zmenou účinnosti v čl. VII sa v predkladanom návrhu zákona vykonajú nasledovné zmeny:
- v čl. II 11. bode § 567o v nadpise sa slová „1. januára“ nahrádzajú slovami „1. februára“ a v texte § 567o sa slová „1. januárom“ nahrádzajú slovami „1. februárom“ a slová „31. decembra 2018“ nahrádzajú slovami „31. januára 2019“,
- v čl. III 38. bode § 287j v nadpise sa slová „1. januára“ nahrádzajú slovami „1. februára“, v § 287j ods. 1 sa slová „15. januára“ nahrádzajú slovami „15. februára“, v § 287j ods. 2 sa slová „do 31. decembra 2018“ nahrádzajú slovami „do 31. januára 2019“, v § 287j ods. 3 sa slová „1. januáru“ nahrádzajú slovami „1. februáru“, slová „1. januára“ sa nahrádzajú slovami „1. februára“ a slová „31. decembra 2018“ sa nahrádzajú slovami „31. januára 2019“ a v § 287j ods. 4 sa slová „1. januáru“ nahrádzajú slovami „1. februáru“,
- v čl. VI 6. bode § 26b v nadpise sa slová „1. januára“ nahrádzajú slovami „1. februára“ a v texte § 26b sa slová „1. januárom“ nahrádzajú slovami „1. februárom“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu, zabezpečenia aspoň minimálnej legisvakancie. Z uvedených dôvodov je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané požiadavky a lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)]. Zároveň dochádza k posunu nadväzujúcich účinností v prechodných ustanoveniach.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1 až 13 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Jozefa BUČEKA vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 168 na svojej 60. schôdzi.
V Bratislave 27. novembra 2018
Anton HRNKO v. r.
predseda výboru