DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Dohoda o strategickom partnerstve medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Kanadou na strane druhej, podpísaná v Bruseli, 30. októbra 2016 (v mene SR podpísaná v Bruseli, 26. októbra 2016)
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom dohody je prehĺbenie a rozvoj vzájomných vzťahov medzi EÚ, jej členskými štátmi a Kanadou, predovšetkým na základe politického dialógu a užšej spolupráce v rámci širokého okruhu spoločenských vzťahov.
V právnom poriadku Slovenskej republiky je predmet zmluvy upravený v množstve právnych predpisov v príslušných oblastiach spoločenských vzťahov, a to napr. v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, v zákone č. 289/2016 o vykonávaní medzinárodných sankcií a o doplnení zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení zákona č. 52/2018 Z. z., v zákone č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, v zákone č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, či v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Dohoda priamo nezakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve EÚ:
V primárnom práve je predmet medzinárodnej zmluvy upravený najmä v článkoch 31 ods. 1 a 37 Zmluvy o EÚ a v článkoch 91, 100 ods. 2, 207, 209 a 217 Zmluvy o fungovaní EÚ. Predmet medzinárodnej zmluvy je zároveň upravený celým radom právne záväzných aktov EÚ, a to napr. v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Text s významom pre EHP), v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013 z 9. októbra 2013 , ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie, Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES Text s významom pre EHP.
Súlad medzinárodnej zmluvy s právom EÚ: úplná zhoda.
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Z kategórií vymedzených čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú politickú zmluvu.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Z kategórií vymedzených v čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú zmluvu, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Vzhľadom na priamu použiteľnosť niektorých ustanovení medzinárodnej zmluvy a jej prednosť pred zákonmi nie je potrebné zrušiť alebo zmeniť z dôvodu duplicity žiadny právny predpis.