Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Návrhom novely zákona o pobyte cudzincov sa vytvárajú efektívnejšie pravidlá prijímania a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí majú záujem zamestnať sa na území Slovenskej republiky.
Ide napr. o skrátenie lehôt na vybavenie žiadostí o pobyt, zníženie počtu prekladaných dokladov k žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania a iné.
Návrh má teda nezanedbateľný pozitívny vplyv na sociálne postavenie týchto skupín štátnych príslušníkov tretích krajín, a to najmä z pohľadu urýchlenia ich nástupu do zamestnania a následného zapojenia do pracovného procesu.
Taktiež sa zavádza možnosť súdneho prieskumu rozhodnutí o zamietnutí udelenia schengenského víza, čím sa umožní aplikácia práva Európskej únie a zabezpečí sa presadzovanie spravodlivejších a transparentnejších pravidiel súvisiacich so vstupom štátnych príslušníkov tretích krajín na naše územie na základe udeleného schengenského víza.
Skupinu štátnych príslušníkov tretej krajiny, nemožno špecifikovať, nakoľko, nedisponujeme informáciami, či ide o zamestnané alebo nezamestnané osoby, aká je ich výška príjmu v čase príchodu na Slovensko. K 12.10.2018 bolo od 25. 6. 2018 (dátumu zverejnenia zoznamu zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily) v zamestnaniach s nedostatkom pracovnej sily zamestnaných 883 štátnych príslušníkov tretej krajiny.
Návrh novely zákona o službách zamestnanosti má pozitívny vplyv na prístup na trh práce pre občanov, ktorí sú na úrade, práce, sociálnych vecí a rodiny v evidencii záujemcov o zamestnanie Títo majú v súčasnosti podľa zákona o službách zamestnanosti nárok na sprostredkovanie zamestnania, poskytovanie informačných a poradenských služieb a odborných poradenských služieb. Navrhovanou zmenou sa umožní úradom práce, sociálnych vecí a rodiny prostredníctvom projektov zabezpečovať záujemcom o zamestnanie vzdelávanie a rekvalifikáciu. K 17.10.2018 bolo na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny evidovaných 4 209 záujemcov o zamestnanie.