Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre obranu a bezpečnosť
54. schôdza výboru
CRD-1844/2018
163
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre obranu a bezpečnosť
z 13. novembra 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140) – druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140);
B. odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140) schváliť s pripomienkami uvedenými v prílohe uznesenia;
C. ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania uvedeného návrhu zákona vo výbore.
Anton HRNKO
predseda výboru
Jozef BUČEK
overovateľ výboru
Milan LAURENČÍK
overovateľ výboru
Príloha k uzn. č. 163
Pripomienky
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1140) – druhé čítanie
_________________________________________________________________________________
K čl. I
1.V čl. I bode 2 § 4a odsek 2 znie:
„(2) Úrad inšpekčnej služby plní tiež v rozsahu vymedzenom ministrom úlohy na úseku vnútornej kontroly, finančnej kontroly, ochrany osobných údajov, vybavovania sťažností, vybavovania petícií a úlohy zodpovednej osoby podľa osobitných predpisov5a) v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
5a) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4. 5. 2016), zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práv v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov, zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 125/2016 Z. z., zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. alebo zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
V súčasnosti funguje inšpekčná služba a kontrolný útvar ministerstva vnútra v rámci jedného organizačného celku. Prax ukazuje, že takéto spoločné fungovanie je najvhodnejšou organizačnou formou a je žiaduce tento stav ponechať. Výrazne sa tým zvýšila efektívnosť práce, skvalitnili činnosti jednotlivcov, vytvorili podmienky pre úspešnejšie odhaľovanie protiprávnych konaní z radov jednotlivcov, ale i skupín policajtov, čím sa vytvorili predpoklady aj pre zvýšenie dôveryhodnosti polície vo vzťahu k verejnosti. Táto organizačná forma vytvorila podmienky pre dôslednejšie a efektívnejšie využívanie oprávnení, zvýšenie využitia poznatkov a personálnych kapacít, operatívnejšie presuny zdrojov a prostriedkov pre plnenie úloh, čo
vedie k zvýšeniu pocitu, bezpečia a istoty občanov.
Potreba ponechania týchto dvoch pracovísk v rámci jedného organizačného útvaru vyplýva z ich špecifického a osobitného postavenia a z nevyhnutnosti vzájomnej spolupráce, ktorú je možné najúčinnejšie dosiahnuť koordináciou pod spoločným nadriadeným.
2.V čl. I sa doterajší bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 21 ods. 6 sa slová „Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)“ nahrádzajú slovami „ministerstvu“.“.
Doterajší bod 6 sa označuje ako bod 7.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na doplnenie legislatívnej skratky v § 4a ods. 2 zákona o Policajnom zbore.
K čl. III
3.V čl. III bod 17 § 33a ods. 6 písm. i) sa slová „aspoň trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých členov výboru“ nahrádzajú slovami „nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov výboru“.
Pre odvolanie prezidenta Policajného zboru ministrom vnútra Slovenskej republiky je vo vládnom návrhu dnes stanovená ako jedna z podmienok odporúčanie odvolania výborom NR SR pre obranu a bezpečnosť aspoň trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých členov výboru. Predloženým pozmeňujúcim návrhom sa podmienka trojpätinovej väčšiny nahrádza podmienkou nadpolovičnej väčšiny.
4.V čl. III bode 17 § 33f ods. 3 písm. d) prvý bod znie:
„1. príslušníka Policajného zboru v inšpekčnej službe alebo v službe kriminálnej polície,“.
Navrhovanou zmenou sa umožňuje uchádzať sa o funkciu riaditeľa Úradu inšpekčnej služby ktorémukoľvek príslušníkovi Policajného zboru, ktorý 10 ročnú prax v inšpekčnej službe alebo službe kriminálnej polície, teda nemusí ísť iba o policajtov, ktorí v týchto službách vykonávali funkciu vyšetrovateľa alebo povereného príslušníka. O funkciu sa
teda budú môcť uchádzať aj príslušníci Policajného zboru, ktorí plnia úlohy na úseku odhaľovania trestnej činnosti, čím sa rozšíri okruh potenciálnych uchádzačov výberového konania.
5.V čl. III 22. bod § 43 ods. 1 písm. f) sa slová „na ktorú“ nahrádzajú slovami „do ktorej“.
Ide o gramatickú úpravu.
6.V čl. III 38. bod § 287j ods. 4 sa slovo „prvého“ vypúšťa.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje použitá terminológia s čl. III § 33a ods. 1 a § 33f ods. 1, v ktorom použité pojmy „funkcia prezidenta Policajného zboru“ a „funkcia riaditeľa Úradu inšpekčnej služby“ bez slova „prvá“.
7.V čl. III bod 39 znie:
„39. V prílohe č. 2 prvej časti sa na konci pripájajú tieto slová:
„Úrad inšpekčnej služby
2.01.
riaditeľ úradu
30 % až 90 %
2.02.
zástupca riaditeľa úradu a súčasne riaditeľ útvaru
20 % až 77 %
2.03.
riaditeľ útvaru
15 % až 64 %
2.04.
zástupca riaditeľa útvaru a súčasne riaditeľ odboru
14 % až 55 %
2.05.
riaditeľ odboru
10 % až 51 %
2.06.
zástupca riaditeľa odboru
9 % až 45 %
2.07.
vedúci oddelenia
7 % až 35 %
“.
Keďže Úrad inšpekčnej služby sa konštituuje ako osobitná súčasť Policajného zboru, je potrebné uvedené zohľadniť aj tabuľke príplatkov za riadenie, ktorá v súčasnosti s takýmto atypickým postavením inšpekcie neráta
K čl. VI
8.V čl. VI 5. bod § 23b sa slovo „výboru“ nahrádza slovami „výboru Národnej rady Slovenskej repliky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje navrhovaná terminológia s čl. VI 5. bod § 23a.