Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Irén Sárközy a Andrej Hrnčiar predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predloženého návrhu zákona je nastaviť jasné pravidlá pre dohodovanie cien v prípade, ak jedným z účastníkov (väčšinou ide o osobu kupujúceho) je subjekt vo výhodnejšom hospodárskom postavení. Zároveň sa do zákona zavádza nový pojem „obchodná prirážka“, ktorá súvisí s ďalším predajom nakúpeného tovaru a ktorá je dôležitým pojmom pre porovnanie korektnosti prístupu obchodníka ku svojim dodávateľom. Návrhom zákona sa dáva taktiež kompetencia Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky kontrolovať cenovú disciplínu v oblasti cien potravinárskych výrobkov. Návrh tak reaguje na zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, ktoré sa v obchodných vzťahoch najmä pri predaji potravinárskeho tovaru vyskytuje stále častejšie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Predložený návrh zákona nebude mať sociálny vplyv, vplyv na informatizáciu spoločnosti ani na životné prostredie, avšak bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na verejné financie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa komplexnejšia definícia primeraného zisku na účely zákona.
K bodu 2
Zákon sa dopĺňa o definíciu primeranej obchodnej prirážky, ktorú predstavuje obchodná prirážka, ktorá nepresiahne dvojnásobok obchodnej prirážky, ktorá je uplatňovaná na rovnaký, porovnateľný alebo vzájomne zastupiteľný tovar od iného dodávateľa, ktorý predávajúci ponúka v rovnakom čase. Obchodnou prirážkou sa rozumie pomer medzi rozdielom medzi predajnou a nákupnou cenou, vo vzťahu k nákupnej cene, vyjadrený v percentách.
K bodu 3
Dopĺňa sa, že neprimeranú cenu nemôže dohodnúť predávajúci ani kupujúci, ktorí vo výhodnejšom hospodárskom postavení pri predaji a nákupe potravinárskych výrobkov. Zákon sa dopĺňa o definíciu výhodnejšieho hospodárskeho postavenia a spôsobu posudzovania, či takého postavenie existuje alebo nie.
K bodu 4
§ 12 ods. 2 sa dopĺňa o ustanovenie, že za neprimeranú cenu u predávajúceho podľa § 12 ods. 1 sa považuje aj taká dohodnutá cena, ktorou sa výrazne presahuje primeraná obchodná prirážka, a to v tom prípade, ak ide o predaj potravinárskych výrobkov. Toto ustanovenie sa neuplatní iba v prípade taxatívne vymedzených dôvodov (časovo obmedzený predaj tovaru s vopred oznámenou zníženou cenou, výpredaj skladových zásob a ďalšie).
K bodu 5
Za neprimeranú cenu u kupujúceho podľa § 12 ods. 1 je nutné považovať aj takú cenu, ktorá nedosahuje ekonomicky oprávnené náklady (napr. v prípade potravinárskej prvovýroby takú cenu, ktorá nedosahuje výrobné náklady). Rovnako ako v prípade predchádzajúceho bodu sa toto ustanovenie neuplatní v taxatívne vymedzených prípadoch.
K bodu 6
Súčasťou cenovej evidencie podľa § 13 musí byť okrem kalkulácie nákladov a zisku aj kalkulácia obchodnej prirážky.
K bodom 7 a 8
Dochádza k úprave výšky pokút, ktoré cenové kontrolné orgány môžu uložiť v prípade zistenia porušenia zákona. Účelom je pritom efektívnejšie vymáhanie zákona, pričom sa očakáva i určitý preventívny účinok vo vzťahu k dotknutým subjektom.
K bodom 9 až 11
Definuje sa pôsobnosť Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v oblasti cien, vykonávania cenovej kontroly a uskutočňovania konania vo veciach poručenia cenovej disciplíny v prípade cien potravinárskych výrobkov.
K čl. II
Upravuje sa účinnosť návrhu zákona s ohľadom na lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Irén Sárközy a Andrej Hrnčiar
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Nie sú predkladaným návrhom dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Peter Antal, Irén Sárközy a Andrej Hrnčiar
 Materiál nelegislatívnej povahy
x Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
 Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Návrh reaguje na zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, ktoré sa v obchodných vzťahoch najmä pri predaji potravinárskeho tovaru vyskytuje stále častejšie.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predloženého návrhu zákona je nastaviť jasné pravidlá pre dohodovanie cien v prípade, ak jedným z účastníkov (väčšinou ide o osobu kupujúceho) je subjekt vo výhodnejšom hospodárskom postavení, aj s využitím nového pojmu „obchodná prirážka“, ktorá súvisí s ďalším predajom nakúpeného tovaru a ktorá je dôležitým pojmom pre porovnanie korektnosti prístupu obchodníka ku svojim dodávateľom. Návrhom zákona sa dáva taktiež kompetencia Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky kontrolovať cenovú disciplínu v oblasti cien potravinárskych výrobkov.
4. Dotknuté subjekty
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  Áno  Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
- z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
- z toho vplyvy na MSP
x Áno
 Nie
 Čiastočne
Sociálne vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
V prípade aktívneho uplatňovania zákona cenovými kontrolnými orgánmi sa očakáva nielen pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ale aj na verejné rozpočty v podobe príjmov z uložených pokút. Tento vplyv však nie je možné vopred kvantifikovať.
11. Kontakt na spracovateľa
peter.antal@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK.