Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Renáta Kaščáková a Martin Klus.
Návrh mení a dopĺňa právnu úpravu týkajúcu sa poskytovania finančných prostriedkov na podporu audiovizuálnej kultúry. Mení úlohu hodnotiacich komisií, ktoré budú môcť buď odporučiť alebo neodporučiť projekt iba ako celok a iba raz, v znení obsahu a rozpočtu tak, ako bol podaný. Eliminuje tým situácie, kedy fondom schvaľované zvyčajne nižšie sumy ako tie, o ktoré sa žiada, čím dochádza k následným vynúteným úpravám pôvodného rozpočtu, koprodukčných vkladov a tým aj k zmenám v pôvodnej koncepcii diela, o ktoré fond záujem. Zavádza úpravu, kedy žiadosť budú hodnotiť dve odborné komisie - umelecká odborná komisia z hľadiska celkového umeleckého hľadiska a ekonomicko-technická odborná komisia z produkčného a finančného hľadiska.
Návrh súčasne výrazne znižuje administratívnu záťaž pre žiadateľov i fond v etape podávania žiadostí a povinnosť predkladať niektoré povinné prílohy presúva do etapy podpisu zmluvy. Ustanovuje zároveň podmienku najneskôr v čase podpisu zmluvy vierohodne preukázať zabezpečenie všetkých deklarovaných koprodukčných vkladov a viesť všetky finančné prostriedky poskytnuté na projekt fondom a všetkými ostatnými koprodukčnými partnermi na osobitnom bankovom účte s tým, že Audiovizuálny fond k účtu zriadený pasívny prístup. Reaguje tým na doterajšiu absenciu krížovej kontroly použitia financií poskytnutých z viacerých verejných zdrojov, ako aj absenciu účinnej kontroly realizácie celkového priebehu produkcie diela podľa schváleného vecného, časového a finančného plánu.
Návrh ustanovuje aj podmienku, aby minimálne pri projektoch s celkovým rozpočtom nad 500 tisíc eur fond v zmluve o poskytnutí dotácie upravil osobitné podmienky o podiele fondu na príjmoch z obchodného zhodnotenia projektu. Reaguje tak na situácie, kedy nie je zabezpečená návratnosť poskytnutých prostriedkov do fondu v prípade, že podporené projekty sú komerčne úspešné.
Dôvodom návrhu problémy s transparentnosťou a efektívnosťou využitia finančných prostriedkov poskytovaných na podporu audiovizuálnej kultúry a ich kontrolou. Návrh zákona neovplyvňuje objemy finančných prostriedkov určených na podporu audiovizuálnej kultúry, ani neznižuje zákonné možnosti podpory pre jednotlivé projekty.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava vnútorného odkazu v nadväznosti na doplnenie § 18.
K bodu 2
Dopĺňa sa rozdelenie odborných komisií na samostatné špecializované umelecké a ekonomicko-technické odborné komisie. Každú žiadosť bude posudzovať umelecká aj ekonomicko-technická.
K bodu 3
Upravuje sa minimálny počet členov odbornej komisie na troch, zároveň sa ustanovuje, že jedna osoba nemôže byť členom umeleckej aj ekonomicko-technickej komisie, preto každý projekt bude posudzovať minimálne 6 osôb.
K bodu 4
Prerozdeľujú sa pôvodné kompetencie jednej odbornej komisie medzi umeleckú odbornú komisiu a ekonomicko-technickú odbornú komisiu. Odoberá sa kompetencia odbornej komisie navrhovať výšku podpory projektu, odporučenie sa bude vzťahovať na sumu uvedenú v žiadosti o podporu. Ustanovuje sa rozhodovanie komisií dvojtretinovou väčšinou.
K bodu 5
Z podporovaných projektov sa vypúšťa scenár alebo iné slovesné dielo použité pre vytvorenie audiovizuálneho diela.
K bodu 6
Dopĺňa sa podmienka, že na realizáciu slovenského audiovizuálneho alebo kinematografického diela môže byť poskytnutá podpora projektu len ako celku a iba raz.
K bodu 7
Dopĺňa sa pravidlo, že pri projektoch s celkovým rozpočtom nad 500 tisíc eur bude mať fond podiel na obchodnom zhodnotení projektu vždy vo výške podielu poskytnutej dotácie na celkovom rozpočte. Pravidlá pre projekty s rozpočtom do 500 tisíc eur zostávajú zachované.
K bodu 8
Nepredloženie povinného vyúčtovania podielu fondu na príjmoch z obchodného zhodnotenia projektu sa dopĺňa medzi dôvody na neposkytnutie podpory audiovizuálnej kultúry.
K bodu 9
Z povinných príloh žiadosti o podporu sa vypúšťajú doklady, ktoré nie nevyhnutné pre posúdenie žiadosti a ich predloženie sa bude požadovať v prípade schválenia podpory projektu.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava vnútorného odkazu v nadväznosti na doplnenie § 18.
K bodu 11
Špecifikujú sa zákonné podmienky poskytovania finančných prostriedkov, ktoré bude uskutočňované v splátkach.
K bodu 12
Dopĺňa sa ustanovenie, že podmienky vyúčtovania podielu fondu na príjmoch z obchodného zhodnotenia projektu súčasťou zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov na podporu audiovizuálnej kultúry.
K bodu 13
Legislatívno-technická úprava vnútorného odkazu v nadväznosti na doplnenie § 22.
K bodu 14
Upravujú sa procesy medzi schválením žiadosť o podporu a podpísaním zmluvy o jej poskytnutí. Ustanovuje sa, že návrh zmluvy bude obsahovať záväzok realizovať projekt v znení schválenom komisiami zo žiadosti o podporu a záväzný rozpočet bude súčasťou zmluvy. Ruší sa možnosť prijímať návrh zmluvy s dodatkami, výhradami, obmedzeniami alebo inými zmenami. Vzhľadom na rozšírené povinnosti žiadateľa sa predlžuje lehota pre prijatie návrhu zmluvy na 90 dní. Dopĺňa sa predloženie dokladov zo strany žiadateľa, ktoré boli pôvodne súčasťou žiadosti, ale na jej posúdenie nie nevyhnutné a postačujú pre uzatvorenie zmluvy. Ďalej sa zavádzajú povinnosti viesť samostatný bankový účet pre podporený projekt, zriadiť pasívny prístup pre fond na možnosť kontroly zo strany fondu, predložiť záväzné doklady o zabezpečení spolufinancovania projektu v celkovej výške, mať minimálne 10% z celkového rozpočtu na projekt disponibilných na bankovom účte projektu a poistiť projekt minimálne na výšku poskytnutej podpory s vinkuláciou prostriedkov vo výške podpory v prospech fondu.
K bodu 15
Dopĺňa sa ustanovenie, že doklady predložené žiadateľom pri prijatí návrhu zmluvy neoddeliteľnou súčasťou uzatvorenej zmluvy, zmluva nadobúda účinnosť po zverejnení.
K bodu 16
Ako súčasť vyúčtovania poskytnutých finančných prostriedkov sa dopĺňa prehľad všetkých príjmov a výdavkov na projekt pokrývajúci celý rozpočet bez ohľadu na zdroj spolufinancovania a vecné výstupy k jednotlivým etapám projektu. Oprávnenými výdavkami budú len výdavky uhradené prostredníctvom bankového účtu zriadeného pre projekt.
K bodu 17
Dopĺňa sa povinnosť mať zriadený bankový účet, ktorý sa bude používať výhradne pre všetky príjmy a výdaje súvisiace s projektom, ktorý získa podporu audiovizuálneho priemyslu. Rozširuje sa čestné vyhlásenie o riadnom predkladaní vyúčtovania o vyúčtovanie podielu fondu na príjmoch z obchodného zhodnotenia projektu, ak mal žiadateľ takúto povinnosť.
K bodu 18
Dopĺňajú sa podiely na obchodnom zhodnotení projektov podporených fondom ako ďalšie relevantné príjmy fondu.
K bodu 19
Dopĺňa sa povinnosť použiť celú sumu podielov na obchodnom zhodnotení projektov podporených fondom na ďalšiu podpornú činnosť.
K bodu 20
Legislatívno-technická úprava vnútorného odkazu v nadväznosti na doplnenie § 23.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. marca 2019.