Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Renáta Kaščáková a Martin Klus.
Návrh mení a dopĺňa právnu úpravu týkajúcu sa poskytovania finančných prostriedkov na podporu audiovizuálnej kultúry. Mení úlohu hodnotiacich komisií, ktoré budú môcť buď odporučiť alebo neodporučiť projekt iba ako celok a iba raz, v znení obsahu a rozpočtu tak, ako bol podaný. Eliminuje tým situácie, kedy sú fondom schvaľované zvyčajne nižšie sumy ako tie, o ktoré sa žiada, čím dochádza k následným vynúteným úpravám pôvodného rozpočtu, koprodukčných vkladov a tým aj k zmenám v pôvodnej koncepcii diela, o ktoré má fond záujem. Zavádza úpravu, kedy žiadosť budú hodnotiť dve odborné komisie - umelecká odborná komisia z hľadiska celkového umeleckého hľadiska a ekonomicko-technická odborná komisia z produkčného a finančného hľadiska.
Návrh súčasne výrazne znižuje administratívnu záťaž pre žiadateľov i fond v etape podávania žiadostí a povinnosť predkladať niektoré povinné prílohy presúva až do etapy podpisu zmluvy. Ustanovuje zároveň podmienku najneskôr v čase podpisu zmluvy vierohodne preukázať zabezpečenie všetkých deklarovaných koprodukčných vkladov a viesť všetky finančné prostriedky poskytnuté na projekt fondom a všetkými ostatnými koprodukčnými partnermi na osobitnom bankovom účte s tým, že Audiovizuálny fond má k účtu zriadený pasívny prístup. Reaguje tým na doterajšiu absenciu krížovej kontroly použitia financií poskytnutých z viacerých verejných zdrojov, ako aj absenciu účinnej kontroly realizácie celkového priebehu produkcie diela podľa schváleného vecného, časového a finančného plánu.
Návrh ustanovuje aj podmienku, aby minimálne pri projektoch s celkovým rozpočtom nad 500 tisíc eur fond v zmluve o poskytnutí dotácie upravil osobitné podmienky o podiele fondu na príjmoch z obchodného zhodnotenia projektu. Reaguje tak na situácie, kedy nie je zabezpečená návratnosť poskytnutých prostriedkov do fondu v prípade, že podporené projekty sú komerčne úspešné.
Dôvodom návrhu sú problémy s transparentnosťou a efektívnosťou využitia finančných prostriedkov poskytovaných na podporu audiovizuálnej kultúry a ich kontrolou. Návrh zákona neovplyvňuje objemy finančných prostriedkov určených na podporu audiovizuálnej kultúry, ani neznižuje zákonné možnosti podpory pre jednotlivé projekty.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.