Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Viera Dubačová predkladá na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia o dopĺňajú niektoré zákony.
Návrh novely zákona zlepšuje podmienky financovania neziskových organizácií, občianskych združení, nadácií a neinvestičných fondov.
Cieľom návrhu novely zákona upravuje isté daňové výhody pri poskytovaní sponzorského príspevku, ktoré doteraz bolo možné získať len na základe zmluvy o sponzorstve v športe, ktorá sa však vzťahovala len na určitý okruh subjektov podľa osobitného zákona 50 - §51 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe). Návrh novely zákona podobné podmienky ohľadom sponzorstva ako spomínaný zákon č. 440/2015 Z. z., avšak niektoré podmienky boli upravené tak, aby sa mohli vzťahovať na subjekty uvedené v návrhu novely zákona. Zákon presne stanovuje ako bude sponzorstvo uskutočňované a pre aké typy sponzorských príspevkov budú určené. Návrh zákona upravuje subjekt , pre ktorý je sponzorský príspevok určený, určuje náležitosti zmluvy o sponzorstve a následné legislatívne úpravy v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov tak, aby sa docielil žiadaný efekt tejto novely. Doterajšia prax ukázala, že poskytovanie sponzorského príspevku je pre poskytovateľa nevýhodné a rovnako tak aj pre prijímateľa. Návrh zákona oslobodzuje prijímateľa sponzorského príspevku od dane z príjmov a zároveň pre sponzora sa uvedie sponzorský príspevok ako výdavok v základe dane.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona bude mať dopad na verejné financie, keďže štátny rozpočet stratí niektoré prostriedky z daní z príjmov. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Základným prvkom novely zákona je stanoviť podmienky zmluvy o sponzorstve, ktorá sa pridáva ako nový typ zmluvy do Občianskeho zákonníka. Z logických a legislatívno-technických príčin je preto potrebné uviesť túto časť v Občianskom zákonníku ako novú hlavu.
K bodu 2
K § 55
Tento paragraf upravuje pojmy sponzorstvo, sponzorovaný a sponzorský príspevok na účely zadefinovania týchto pojmov pre nasledujúci § 56
Znenie ods. 1 presne definuje pojem sponzorstvo, a sponzorovaný, ktorým na účely tohto návrhu novely zákona môžu byť len neziskové organizácie, občianske združenia, nadácie a neinvestičné fondy, teda subjekty ktoré neziskové a ktoré vykonávajú činnosť vo verejno-prospešnom záujme na čo kladie dôraz aj ods. 2 tohto paragrafu.
Znenie ods. 3 vymedzuje, že sponzorstvom na účely tohto zákona sa môže rozumieť iba plnenie na základe zmluvy o sponzorstve a na základe podmienok v nej upravených. Ďalej uvádza, že každá zmluva o sponzorstve musí uvádzať aj dobu trvania zmluvy, ktorá nemôže byť dlhšia ako doba jedného roka.
Znenie ods. 4 zamedzuje vzniku konfliktu záujmov medzi sponzorom a sponzorovaným. Ide najmä o to, aby nevznikali podozrivé plnenia na základe zmluvy o sponzorstve, kde by prichádzalo k plneniam na základe zmluvy o sponzorstve medzi subjektami, ktoré by mali medzi sebou isté druhy vzťahov, či úž príbuzenské, pracovno-právne, alebo iné a to z toho dôvodu, aby si neposkytovali plnenia len za účelom získania obojstranných výhod.
Znenie ods. 5 zamedzuje tomu, aby akákoľvek čiastka zo sponzorského príspevku pochádzala z verejných prostriedkov, keďže sponzor aj sponzorovaný súkromnoprávnymi subjektami.
Znenie ods. 6 presne stanovuje maximálnu výšku sponzorského príspevku za jeden kalendárny rok (vo výške 15 000 eur), aby sa zamedzilo prípadnému zneužívaniu tohto návrhu novely zákona na príliš vysoké plnenia medzi subjektami.
Znenie ods. 7 stanovuje, že jeden sponzor môže jednému konkrétnemu sponzorovanému poskytnúť sponzorský príspevok na základe zmluvy o sponzorstve len jedenkrát za jeden kalendárny rok.
K § 56
Tento paragraf stanovuje náležitosti sponzorskej zmluvy, ďalej úkony, ktoré je potrebné učiniť pri vzniku sponzorskej zmluvy, ako aj vzájomné povinnosti sponzora a sponzorovaného, ktoré im zo zmluvy vyplývajú. Na rozdiel od podobných modelov financovania zo súkromných zdrojov v podmienkach Slovenskej republiky (ako napríklad darovacia zmluva, reklama), je sponzorstvo výhodné pre obe strany tohto vzťahu, jednak pre poberateľa prostriedkov, na druhej strane plynú isté výhody aj pre poskytovateľa prostriedkov. Návrh novely zákona sa zameriava hlavne na pozitívnu motiváciu pre sponzorov. Zákon pripúšťa aj uvedenie názvu, obchodného mena, sídla, loga sponzora alebo loga jeho výrobku za predpokladu, že náklady spojené s uvádzaním sponzora nepresiahnu 10% z celkového sponzorského príspevku. Zákon podmieňuje platnosť zmluvy písomnou formou, a následným splnením povinnosti sponzorovaného zaslať túto zmluvu či
v elektronickej alebo písomnej forme Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý ju následne zverejniť v Centrálnom registri zmlúv, aby sa udržala miera transparentnosti.
Aby bol sponzorský príspevok uznateľný za daňový náklad sponzora z pohľadu dane z príjmov, sponzor musí uhradiť plnú sumu sponzorského príspevku sponzorovanému.
K čl. II
K bodom 1 až 7
Ustanovenia Článku II majú za cieľ pozitívne motivovať potencionálnych sponzorov, k finančnej podpore sponzorovaného, keďže v súčasnej právnej úprave táto motivácia chýba. Návrh novely zákona spresňuje podmienky, za ktorých môže byť príjem na základe zmluvy o sponzorstve oslobodený od dane u daňovníkov (u sponzorovaných).
Návrhom novely zákona dopĺňa medzi výdavky uznané do daňových výdavkov po zaplatený výdavok sponzora na sponzorský príspevok poskytnutý podľa § 55 a § 56 Občianskeho zákonníka. Sponzor si môže do daňových výdavkov uplatniť sponzorský príspevok, len ak ho sponzor skutočne zaplatil a len vo výške preukázateľne použitej sponzorovaným v príslušnom zdaňovacom období.
K čl. III
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.