D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky z poslaneckého klubu Sloboda a Solidarita.
Predložený návrh dáva možnosť vyšším územným celkov objednávať regionálnu železničnú dopravu aj na tých tratiach, ktoré presahujú územný obvod daného vyššieho územného celku a zasahujú do územného obvodu susediaceho vyššieho územného celku.
Vyššie územné celky tak získajú možnosť objednávať si regionálnu dopravu nielen v rámci svojho územného obvodu, ale aj mimo neho. Tak, ako to dnes môžu robiť pri objednávaní regionálnej autobusovej dopravy. A tak, ako to zákony umožňujú napríklad aj v Českej republike.
Výhodou bude, že tam, kde bude efektívne využiť železničnú dopravu, objedná si vyšší územný kraj takúto formu namiesto autobusovej dopravy a naopak. Zároveň sa vyšším územným celkom dáva právomoc zladiť si regionálnu železničnú a regionálnu autobusovú dopravu, čím sa vylúčia súbehy týchto liniek a v konečnom dôsledku ušetria finančné prostriedky na financovanie dopravy vo verejnom záujme.
Je predpoklad, že po tejto zmene zákona môže štát delimitovať objednávku regionálnej železničnej dopravy zo štátu na vyššie územné celky a tie sa rozhodnú, akú formu dopravy budú na jednotlivých regionálnych linkách preferovať. A tak efektívne využívať rozpočet na financovanie dopravy vo verejnom záujme.
Predložený návrh ústavného zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy (vyšších územných celkov). pozitívny na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv a pozitívny vplyv na životné prostredie (menej výfukových plynov poloprázdnych spojov). Návrh zákona taktiež pozitívny vplyv na služby pre občana.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa nové znenie písmena b) v § 3 ods. 2, ktoré definuje regionálnu dopravu. Podľa novonavrhovaného znenia sa pod regionálnou dopravou bude rozumieť poskytovanie dopravných služieb na železničných tratiach pre regionálne dopravné potreby v územnom obvode vyššieho územného celku, alebo aj medzi susediacimi vyššími územnými celkami. V porovnaní s dnešnou úpravou sa vypúšťa podmienka, podľa ktorej východisková aj cieľová stanica musí nachádzať na území jedného vyššieho územného celku. Regionálna trať teda bude môcť podľa navrhovanej úpravy prechádzať aj cez územie napr. dvoch krajov.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie § 38 o nový odsek 2, podľa ktorého ak regionálna doprava prechádza cez územie viacerých vyšších územných celkov, pre jej prevádzkovanie sa vyžaduje súhlas všetkých dotknutých územných celkov, v územnom obvode ktorých je regionálna doprava vykonávaná; rozsah úhrady strát si v tomto prípade dohodnú dotknuté vyššie územné celky. Navrhovaná úprava je nevyhnutná z dôvodu presahu územného obvodu vyšších územných celkov a analogicky platí aj v oblasti autobusovej dopravy.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti návrhu ústavného zákona na 1. mája 2019.