Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci za politickú stranu Kotleba Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Uhrík, Rastislav Schlosár, Ján Mora a Natália Grausová.
Cieľom legislatívneho návrhu je zlepšenie ochrany práv detí na život v tradičnej heterosexuálnej rodine. Návrh zákona rozširuje zákonné požiadavky pre všetky osoby, ktoré majú záujem vziať si dieťa do osobnej starostlivosti, o požiadavku vylúčenia ich homosexuálnej, pedofilnej alebo zoofilnej orientácie. Prijatím tejto novely sa vytvorí garancia, že deti neskončia v zákonnej starostlivosti u prejavených homosexuálov, pedofilov alebo zoofilov a tým nebude ohrozený ich ďalší mravný a zdravotný vývoj.
Tradičná rodina zložená z muža, ženy a (prípadne) detí predstavuje základnú bunku civilizovanej spoločnosti. Manželstvo, resp. partnerstvo, muža a ženy v skutočnosti dva neoddeliteľné významy, nielen pre manželov a spoločnosť, ale zvlášť pre deti. Prvý význam je v budovaní hlbokého vzťahu lásky medzi manželmi. Druhý význam je vo vytváraní bezpečného prostredia pre privádzanie detí na svet a ich výchovu. Heterosexuálne, monogamné, verné a trváce manželstvá, kde biologickí rodičia vychovávajú svoje deti v harmonickom vzťahu lásky, najlepším prostredím pre vývoj detí. Tento ideálny prípad sa z rôznych dôvodov, žiaľ, nie vždy podarí zrealizovať. Množstvo detí je osirelých alebo opustených a odkázané buď na inštitucionalizovanú starostlivosť zo strany štátu alebo na starostlivosť zo strany rôznych náhradných opatrovateľov.
Podľa súčasne platnej legislatívy je možné zveriť dieťa buď do náhradnej osobnej starostlivosti, do pestúnskej starostlivosti, do poručníctva, opatrovníctva alebo môže byť dieťa formálne plnohodnotne osvojené novým „rodičom“. Každý z týchto úkonov kladie na žiadateľa, ktorý sa chce o dieťa starať, určité zákonné požiadavky. V súčasnosti medzi ne patria najmä spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu a zdravotné, osobnostné a morálne predpoklady.
V zákonom vyžadovaných podmienkach pre zverenie dieťaťa do niektorej z foriem náhradnej starostlivosti však chýba explicitne definovaná požiadavka na heterosexuálnu orientáciu budúcich opatrovateľov dieťaťa. Pri neustále rastúcom tlaku liberálnych lobistov tak môže nastať v blízkej budúcnosti situácia, že deti skončia zákonným spôsobom v rukách homosexuálov, pedofilov alebo zoofilov. Deťom vyrastajúcim v takomto zvrátenom prostredí nebudú nielenže vytvorené podmienky pre zdravý fyzický a duševný rozvoj, ale s veľkou pravdepodobnosťou sa stanú aj obeťami sexuálneho zneužívania. Ich schopnosť vytvárať zdravé partnerské vzťahy bude vážne narušená obrazom zvráteného vzťahu opatrovateľov, ktorý budú vidieť vo svojej domácnosti. Takto vychovávané deti budú
s väčšou pravdepodobnosťou inklinovať k sexuálnym deviáciám, ktoré budú vidieť u svojich opatrovateľov. Okrem toho môže u detí vychovávaných homosexuálmi, pedofilmi alebo zoofilmi vzniknúť aj porucha rodovej identity, ktorá je zaradená v medzinárodnej klasifikácii duševných chorôb.
Preto v rámci zlepšenia ochrany detí pred zvráteným životným štýlom a sexuálnym zneužívaním navrhujeme v legislatívnom znení rozšíriť podmienky na žiadateľov o prevzatie dieťaťa do akejkoľvek formy náhradnej starostlivosti o podmienku vylúčenia homosexuálnej, pedofilnej alebo zoofilnej orientácie žiadateľa, resp. žiadateľov.
Vylúčenie uvedených sexuálnych deviácií bude súčasťou odborného psychologického posudku žiadateľa, resp. žiadateľov. Z dôvodu odľahčenia byrokracie pre pravdepodobne solídnych žiadateľov bude možné vylúčenie uvedených deviácií preukázať aj manželským zväzkom, ktorý nebol ukončený rozvodom.
Predložený návrh zákona je v absolútnom súlade s právnym poriadkom SR. V článku 41 ods. 1) Ústavy SR sa manželstvo definuje ako „jedinečný zväzok medzi mužom a ženou“. Na túto definíciu nadväzuje čl. 1.3 Základných zásad v zákone č. 36/2005 Z. z. o rodine, kde sa uvádza, že „pre všestranný a harmonický vývin dieťaťa je najvhodnejšie stabilné prostredie rodiny tvorenej otcom a matkou dieťaťa“. Slovenská republika si tiež ctí zásadu najlepšieho záujmu dieťaťa, ako je definované v čl. 1.5 zákona o rodine. Vylúčenie homosexuálov, pedofilov a zoofilov spomedzi žiadateľov o prijatie dieťaťa do zákonnej starostlivosti je preto úplne legitímne a len potvrdzuje základné zásady všeobecne akceptovanej spoločenskej morálky v Slovenskej republike.
Predložený návrh zákona je tiež v súlade s článkom 12 ods. 2) Ústavy Slovenskej republiky, v ktorom je definované, že: Základné práva a slobody sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať.“ Právo na osvojenie či inú formu náhradnej starostlivosti o cudzie dieťa nepatrí medzi základné ľudské práva a slobody, a preto vylúčenie možnosti osvojenia si detí pre homosexuálov, pedofilov a zoofilov nie je možné považovať za diskriminačné ani z formálno-právneho hľadiska.
Prijatím preloženého návrhu zákona sa takisto posilní ochrana tradičnej rodiny, ktorá sa stáva terčom čoraz silnejších ideologických a politických útokov. Novela zákona bude mať jednoznačne pozitívny vplyv na výchovu a život detí, na ich duševnú stabilitu od útleho detstva až do dospelosti.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zakazuje sa zveriť maloleté dieťa do náhradnej starostlivosti osobe, u ktorej nie je odborným psychologickým posudkom alebo manželským zväzkom neukončeným rozvodom vylúčená homosexuálna, pedofilná alebo zoofilná sexuálna orientácia.
K bodom 2 až 5
Zakazuje sa zveriť dieťa pestúnovi, poručníkovi, opatrovníkovi alebo osvojiteľovi, u ktorého nie je odborným psychologickým posudkom alebo manželským zväzkom neukončeným rozvodom vylúčená homosexuálna, pedofilná alebo zoofilná sexuálna orientácia.
Čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.