členmi tohto výboru ako realistická. NKÚ SR, ktorý pôsobí ako pozorovateľ v tomto výbore, sa s uvedenou prognózou stotožňuje.
Hrubý dlh verejnej správy sa má v roku 2019 zvýšiť o 1 752 mil. eur na úroveň 45 719 mil. eur, čo bude predstavovať zníženie jeho podielu na úroveň 47,3 % HDP. Znamená to, že dlh poklesne pod dolné sankčné pásmo dlhovej brzdy ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
4.Návrh ŠR na rok 2019 je ohraničený východiskovým rámcom návrhu RVS na rok 2019. Schodok ŠR, rozpočtovaný na hotovostnej báze, sa má v roku 2019 medziročne zvýšiť o 165 mil. eur na úroveň 2 138 mil. eur, z toho príjmy ŠR sa majú medziročne zvýšiť o 1 515 mil. eur na úroveň 15 498 mil. eur a výdavky ŠR sa majú medziročne zvýšiť o 1 680 mil. eur na úroveň 17 636 mil. eur.
NKÚ SR kontrolou rozpočtovania výdavkov vo vybraných kapitolách ŠR na rok 2019 a vlastnou analytickou činnosťou identifikoval niekoľko rizík:
−v rozpočte kapitoly Ministerstva obrany SR upozorňuje na dôležitosť prípravy rezortu pre zvládnutie všetkých úloh vyplývajúcich z výrazného navýšenia obranných výdavkov,
−v rezorte Ministerstva vnútra SR vidí riziko v pokračujúcom trende poklesu príslušníkov Policajného zboru SR, ktorý sa nedarí zastaviť, napriek navýšeniu mzdových prostriedkov kapitoly. Naplnenie plánovaných kapitálových príjmov rozpočtu možno označiť za rizikové,
−v rozpočte Ministerstva spravodlivosti SR identifikoval riziko v navýšení počtu sudcov, naďalej ostáva neobsadených 60 pozícií,
−v rozpočte kapitoly Ministerstva financií SR poukazuje na riziká vyplývajúce z nedostatočného finančného zabezpečenia niektorých aktivít, napríklad pokračovanie reformy UNITAS – Implementácia zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov, financovanie nadrezortných licencií, prebiehajúcich a hroziacich arbitráží, požiadavky na osobné výdavky a rozvoj a prevádzku informačných systémov a niektoré legislatívne normy,
−v rozpočte kapitoly Ministerstva životného prostredia SR napriek zvýšeniu výdavkov na podporu vodného hospodárstva, zostáva rizikom riadenie programu vzhľadom na to, že v praxi sa neuplatňuje prioritizácia projektov protipovodňových opatrení. SR naďalej uhrádza pokutu vo výške 5 tis. eur denne, na základe verdiktu Súdneho dvora EÚ, za neuzatvorenie skládky odpadu Považský Chlmec v Žiline a v zonácii TANAPu, kde nedošlo k žiadnemu pokroku,
−v kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR upozorňuje na riziká najmä v oblasti rozpočtovaných výdavkov rozpočtových a príspevkových organizácií regionálneho školstva, ktoré s veľkou pravdepodobnosťou nepokryjú finančné potreby daných organizácií na vykonávanie ich činností a plnenie úloh v plnom rozsahu. Riziko rozpočtu v regionálnom školstve pretrváva aj v súvislosti s financovaním prioritnej osi Vzdelávanie a efektívnom využití týchto prostriedkov na zvýšenie ukazovateľov kvality v regionálnom školstve. V oblasti výskumu a vývoja dochádza k poklesu výdavkov na rok 2019,
−v rozpočte Ministerstva zdravotníctva SR poukazuje na pretrvávajúci nepriaznivý vývoj a zvyšujúce sa záväzky univerzitných a fakultných nemocníc (aj napriek ďalšiemu oddlžovaniu) a s tým súvisiace riziko z dôvodu poklesu príjmu za poistencov štátu. V roku 2019 bude štát za jedného poistenca platiť takmer 4,5-krát menej, ako budú do systému prispievať ekonomicky aktívne osoby. Rovnako pretrváva riziko skutočného čerpania kapitálových výdavkov na rekonštrukcie a modernizácie nemocníc, napriek ich medziročnému navýšeniu,
−v kapitole Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR poukazuje na riziko stagnácie v oblasti politiky zamestnanosti (pomalé odstraňovanie regionálnych rozdielov, zníženie vysokej nezamestnanosti obyvateľov z MRK, slabá podporu pracovnej migrácie, keďže dochádza k poklesu plánovaných zdrojov oproti rozpočtu