1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Vládny návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností v hmotnej núdzi, a to zvýšením ich príjmu.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Zvýšenie príjmov sa predpokladá
u domácnosti v hmotnej núdzi, v dôsledku zvýšenia dávky v hmotnej núdzi, ako aj aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa,
u domácnosti, kde aspoň jeden člen je zamestnaný príjem zo závislej činnosti minimálne na úrovni minimálnej mzdy, a to zvýšením sumy aktivačného príspevku za účelom posilnením motivácie udržaním sa na trhu práce,
u domácnosti, ktorej členom je poberateľ predčasného dôchodku alebo tehotná žena od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu v dôsledku rozšírenie okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou s možnosťou nároku na ochranný príspevok,
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Negatívny vplyv na hospodárenie domácnosti v dôsledku zníženia príjmu,
nárok na pomoc v hmotnej núdzi nevznikne domácnosti, ak sa najmenej jeden z jej členov zdržiava v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní, s výnimkou ak sa člen domácnosti zdržiava v cudzine z dôvodu štúdia,
ak u člena domácnosti posudkový lekár potvrdí, že jeho nepriaznivý zdravotný stav naďalej netrvá, stáva sa disponibilným na vykonávanie činnosti na splnenie podmienok na plnú dávku v hmotnej núdzi,
predĺženie rozsahu kalendárnych rokov počas, ktorých sa napočítava obdobie nepriaznivého zdravotného stavu z 2 rokov na 4 roky, t. j. obdobie nároku na ochranný príspevok môže byť iba dvanásť mesiacov počas 4 rokov,
domácnosť nie je v hmotnej núdzi ak aspoň jeden člen domácností podniká, to neplatí v prípade, že toto podnikanie trvá menej ako jeden rok alebo ho nemožno prerušiť.
Tieto opatrenia boli nastavené na základe poznatkov z aplikačnej praxe.
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Domácnosti v hmotnej núdzi, v prípade, že jeden z členov sa zdržiava v zahraničí viac ako 30 dní, s výnimkou ak sa člen domácnosti zdržiava v cudzine z dôvodu štúdia.
Domácnosti v hmotnej núdzi, v prípade, že posudkový lekár potvrdí u člena domácnosti, že jeho nepriaznivý
2
zdravotný stav netrvá a môže vykonávať aktivity za účelom uplatnenia nároku na plnú dávku v hmotnej núdzi.
Domácnosti v hmotnej núdzi, v prípade, ak ide o člena domácnosti, u ktorého v priebehu štyroch rokoch, trval nepriaznivý zdravotný stav spolu viac ako 12 kalendárnych mesiacov.
Domácnosti, v ktorej aspoň jeden člen podniká, to sa netýka podnikania ktoré trvá menej ako jeden rok alebo sa nedá prerušiť.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Zvýšenie príjmu domácnosti v hmotnej núdzi, či v dôsledku zvýšenia dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa, ale aj u domácnosti, kde aspoň jeden člen je zamestnaný a príjem zo závislej činnosti minimálne na úrovni minimálnej mzdy, ako aj domácnosti, kde je členom poberateľom predčasného dôchodku alebo tehotná žena od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu v dôsledku nároku na ochranný príspevok, taktiež v prípade samostatného posudzovaného okruhu plnoletých rodičov (môžu byť nezaopatrené deti) s nezaopatrenými deťmi.
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Pôjde o zvýšenie príjmu u domácnosti v hmotnej núdzi v dôsledku zvýšenia dávky v hmotnej núdzi, ochranného príspevku, aktivačného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa o 5%, a to nasledovne:
dávka v hmotnej núdzi sa zvýši u jednotlivca bez detí o 3,10 eura mesačne, u jednotlivca s jedným štyrmi deťmi o 5,90 eura mesačne, u jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi o 8,60 eura mesačne, u dvojice bez detí o 5,40 eura mesačne, u dvojice s jedným štyrmi deťmi o 8 eur mesačne a u dvojice s viac ako štyrmi deťmi o 10,80 eura mesačne,
ochranný príspevok sa zvyšuje o 3,13 eura mesačne v prípade, ak ide o člena domácnosti, ktorý dosiahol vek na starobný dôchodok, je invalidný z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, je osamelým rodičom, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do 31 týždňov veku dieťaťa, ktoré sa osobne, každodenne a riadne starajú o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie alebo sa zúčastňujú resocializačných programoch v resocializačnom stredisku formou, o 1,71 eura mesačne v prípade, že ide o člena domácnosti, ktorý nepriaznivý zdravotný stav a o 0,70 eura mesačne v prípade, že ide o člena domácnosti, ktorým je tehotná žena alebo rodič dieťaťa do jedného roku veku dieťaťa,
aktivačný príspevok sa zvyšuje o 3,13 eura mesačne v prípade, že ide o člena domácností, ktorý je uchádzačom o zamestnanie, poberateľom rodičovského príspevku a študuje na strednej alebo
3
vysokej škole alebo vykonáva dobrovoľnú vojenskú prípravu.
príspevok na nezaopatrené dieťa sa zvýši o 0,90 eura mesačne.
Príjem sa zvýši aj u domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, kde aspoň jeden člen domácnosti je zamestnaný a príjem zo závislej činnosti minimálne na úrovni minimálnej mzdy, a to zvýšením aktivačného príspevku z uvedeného dôvodu o 69,33 eura mesačne.
V dôsledku rozšírenia okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou, sa upravia podmienky poskytovania ochranného príspevku, čím sa zvýši príjem u domácnosti, ktorej členom je tehotná žena od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu o 36,40 eura a u domácnosti, ktorej členom je poberateľ predčasného starobného dôchodku o 66,20 eura.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Nie je možné kvantifikovať o aké zníženie pôjde ani presne špecifikovať percento poklesu príjmov, nakoľko môže .
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Predpokladá sa, že zmeny v zákone o pomoci v hmotnej núdzi sa dotknú 71 181 príjemcov (viď súčasný vývoj príjemcov pomoci v hmotnej núdzi), resp. domácností v hmotnej núdzi, a to 39 560 domácnosti jednotlivcov bez detí, 9 105 domácností jednotlivca s jedným štyrmi deťmi,
302 domácností jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi, 6 010 domácností dvojice bez detí, 12 887 domácností dvojíc s jedným štyrmi deťmi, 3 317 domácností dvojice s viac ako štyrmi deťmi v dôsledku zvýšenia dávky v hmotnej núdzi o 5%. V prípade zvýšenia aktivačného príspevku o 5% sa predpokladá, že zmena sa dotkne 32 000 osôb. Zvýšením ochranného príspevku o 5% sa predpokladá, že sa zmena bude týkať 7 904 osôb, v prípade že ide o člena domácnosti, ktorý dosiahol vek na starobný dôchodok, je invalidný z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, je osamelým rodičom, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do 31 týždňov veku dieťaťa alebo sa zúčastňuje resocializačných programov v resocializačnom stredisku pobytovou formou atď. V prípade zvýšenia ochranného príspevku o 5% pre osoby s nepriaznivým zdravotným stavom v hmotnej núdzi sa predpokladá, že zmena sa dotkne 5 267 osôb, v prípade zvýšenia ochranného príspevku o 5% u tehotných žien sa predpokladá, že sa zmena dotkne 578 osôb a v prípade rodiča dieťaťa do jedného roku veku dieťaťa sa predpokladá, že pôjde o 267 osôb.
V prípade zvýšenia príspevku na nezaopatrené dieťa sa predpokladá, že pôjde o 35 969 detí.
Úpravou podmienok nároku na aktivačný príspevok vo výrazne vyššej sume pre členov domácnosti, ktorí zamestnaní a majú príjem zo závislej činnosti minimálne aspoň na úrovni minimálnej mzdy, sa predpokladá, že táto zmena sa dotkne 895 osôb.
V dôsledku rozšírenia okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou sa upravia podmienky poskytovania ochranného príspevku, čím sa zvýši príjem
4
u domácnosti, ktorej členom je tehotná žena od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu, predpokladá, že pôjde o 289 osôb a v prípade domácnosti, ktorej členom je poberateľov predčasného starobného dôchodku sa predpokladá, že ovplyvnených touto zmenou bude 111 osôb.
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
Významný rast príjmov domácností v hmotnej núdzi v dôsledku zvýšenia dávky v hmotnej núdzi, ochranného príspevku, aktivačného príspevku, príspevku na nezaopatrené dieťa, ako aj zvýšenie aktivačného príspevku pre zamestnaných s príjmom na úrovni aspoň minimálnej mzdy, ako aj v dôsledku rozšírenia okruhu osôb, ktorým bude poskytovaný ochranný príspevok.
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Zvýši sa prístup k pomoci v hmotnej núdzi v prípade zvýšenia hranice, do ktorej sa nebude príjem žiaka strednej školy a študenta vysokej školy na účely posudzovania hmotnej núdze považovať za príjem.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším
Vyššie uvedené zmeny budú mať vplyv na skupiny ohrozené rizikom chudoby alebo sociálnym vylúčením a to predovšetkým deti a mladých ľudí, ktorí sa sústavne pripravujú na budúce povolanie.
5
príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Bez vplyvu.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Bez vplyvu.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
6
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“