I.Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 27. júla 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené a pozitívno-negatívne sociálne vplyvy. II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania: K vplyvom na rozpočet verejnej správy V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný rozpočtovo nezabezpečený vplyv v roku 2018 v sume 13,4 mil. eur, v roku 2019 v sume 17,9 mil. eur a v roku 2020 v sume 18,8 mil. eur. V bode 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že „je potrebné dodatočné krytie vzhľadom na objem rozpočtovo nekrytého vplyvu“. Komisia s prihliadnutím na skutočnosť, že: - predkladaný návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo krytý,- uvedené odhadované počty príjemcov jednotlivých dávok a príspevkov považuje aj na základe štatistických údajov uvedených na stránke ÚPSVR (z ktorých vyplýva klesajúci počet poberateľov u daných príspevkoch za posledné roky) za nadhodnotené,- zvýšenie výšky dávky v hmotnej núdzi a príspevkov o cca 5 % považuje za neprimerané (pripomíname, že valorizácia dávok a príspevkov na základe zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podľa § 15 nie je povinná), nesúhlasí s predloženým návrhom. III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Vyjadrenie predkladateľa:
Predkladaným návrhom zákona sa navrhuje zvýšenie dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa. Okrem toho sa navrhuje zvýšiť aktivačný príspevok v prípade, že člen domácnosti je zamestnaný a má príjem zo závislej činnosti minimálne na úrovni minimálnej mzdy a samozrejme sa navrhujú ďalšie zmeny, ktoré majú vplyv na čerpanie finančných prostriedkov na prvok 07C0101 Dávka v hmotnej núdzi. Z uvedených dôvodov sa predpokladá zvýšenie finančných prostriedkov na zabezpečenie financovania týchto zmien. Vzhľadom na súčasný vývoj príjemcov pomoci v hmotnej núdzi a celkovej štruktúry domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi za posledné mesiace v roku 2017 boli prehodnotené počty príjemcov, ktorých sa navrhované zmeny dotknú a upravený rozpočet na roky 2019 až 2021. S pripomienkou, že zvyšovanie dávky v hmotnej núdzi a príspevkov je neprimerané, nakoľko podľa zákona valorizácia nie je povinná nesúhlasíme. Dôvodom je skutočnosť, že sumy dávky v hmotnej núdzi a jednotlivých príspevkov sa nezvyšovali od roku 2009, a vzhľadom na to, že ide aj o minimálny príjem na úrovni zabezpečenia základných životných podmienok, považujeme ich zvýšenie v súčasnosti za zásadné.