1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 27.7.2017Ukončenie: 10.8.2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
september a október 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
november 2017
2. Definícia problému
Na vývoj situácie v rámci systému pomoci v hmotnej núdzi malo vplyv predovšetkým posilnenie princípu zásluhovosti a aktívnej participácie dotknutých osôb na riešení svojej nepriaznivej sociálnej situácie, ako aj zavedenie podmienenosti poskytovania plnej výšky dávky v hmotnej núdzi aktivitou, či zavedenie osobitného príspevku. Prejavilo sa to najmä v klesajúcom počte príjemcov pomoci v hmotnej núdzi, ako aj na klesajúcom čerpaní finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu. K samotnej úprave resp. zvýšeniu súm pomoci v hmotnej núdzi nedošlo niekoľko rokov. Z uvedených dôvodov sa vytvára priestor na zvýšenie súm pomoci v hmotnej núdzi (dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa). Jedným z motivačných prvkov v rámci systému pomoci v hmotnej núdzi je aj aktivačný príspevok. Tento je v súčasnosti poskytovaný v rovnakej sume každému členovi domácnosti, bez ohľadu na to, či vykonáva menšie obecné služby alebo sa vzdeláva alebo príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy, preto pre zvýšenie podpory vo vzťahu k uplatneniu sa na trhu práce, resp. udržaniu si práce aj za nižšiu mzdu, ako aj zvýšenia príjmu sa navrhuje podporiť a motivovať vyššou sumou aktivačného príspevku, tých členov domácnosti, ktorí majú príjem zo závislej činnosti, nakoľko vyvíjajú väčšiu snahu o vymanenie sa z hmotnej núdze najmä vlastnou prácou. Aktuálna právna úprava nezahŕňa určité formy príjmov a majetku na účely posudzovania hmotnej núdze, ktoré však môžu byť použité na zabezpečenie základných životných podmienok domácnosti v hmotnej núdzi, považujeme za opodstatnené ich doplnenie do zákona. Zákon o pomoci v hmotnej núdzi obsahuje ochranný prvok, ktorý vymedzuje aj skupiny osôb, u ktorých sa pri posudzovaní hmotnej núdze neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou. V záujme posilnenia ochranného princípu zákona navrhujeme rozšírenie okruhu týchto skupín.
3. Ciele a výsledný stav
ďalšie posilňovanie princípu motivácie ako aj princípu ochrany zraniteľných príjemcov pomoci v hmotnej núdzi, napr. zvýšenie súm pomoci v hmotnej núdzi (dávky, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa)
rozdelenie aktivačného príspevku na dve úrovne a jeho poskytovanie vo vyššej sume osobám, ktoré majú príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy, zvýšenie hranice, do ktorej sa nebude príjem žiaka strednej školy alebo študenta vysokej školy na účely posudzovania hmotnej núdze považovať za príjem, a to z 1,2- násobku sumy životného minima na 3-násobok, rozšírenie okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou o tehotné ženy od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu a o poberateľov predčasného
2
starobného dôchodku a úprava podmienok poskytovania ochranného príspevku. úprava príjmov a majetku, ktorý sa na účely posudzovania hmotnej núdze bude považovať za príjem a majetok, ktorým si domácnosť v hmotnej núdzi bude môcť zabezpečiť základné životné podmienky. • precizovanie ustanovení vyplývajúce z aplikačnej a interpretačnej praxe.
4. Dotknuté subjekty
Subjekty dotknuté navrhovanou úpravou - príjemcovia pomoci v hmotnej núdzi, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
5. Alternatívne riešenia
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
PhDr. Silvia Gregorcová, silvia.gregorcova@employment.gov.sk, 02/2046 1013 MPSVR SR
12. Zdroje
Administratívne zdroje z informačného systému Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a MPSVR SR (RSD) MIS.
3
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I.Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 27. júla 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie rozpočtovo zabezpečené a pozitívno-negatívne sociálne vplyvy. II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania: K vplyvom na rozpočet verejnej správy V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný rozpočtovo nezabezpečený vplyv v roku 2018 v sume 13,4 mil. eur, v roku 2019 v sume 17,9 mil. eur a v roku 2020 v sume 18,8 mil. eur. V bode 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že „je potrebné dodatočné krytie vzhľadom na objem rozpočtovo nekrytého vplyvu“. Komisia s prihliadnutím na skutočnosť, že: - predkladaný návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo krytý,- uvedené odhadované počty príjemcov jednotlivých dávok a príspevkov považuje aj na základe štatistických údajov uvedených na stránke ÚPSVR (z ktorých vyplýva klesajúci počet poberateľov u daných príspevkoch za posledné roky) za nadhodnotené,- zvýšenie výšky dávky v hmotnej núdzi a príspevkov o cca 5 % považuje za neprimerané (pripomíname, že valorizácia dávok a príspevkov na základe zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podľa § 15 nie je povinná), nesúhlasí s predloženým návrhom. III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Vyjadrenie predkladateľa:
Predkladaným návrhom zákona sa navrhuje zvýšenie dávky v hmotnej núdzi, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa. Okrem toho sa navrhuje zvýšiť aktivačný príspevok v prípade, že člen domácnosti je zamestnaný a príjem zo závislej činnosti minimálne na úrovni minimálnej mzdy a samozrejme sa navrhujú ďalšie zmeny, ktoré majú vplyv na čerpanie finančných prostriedkov na prvok 07C0101 Dávka v hmotnej núdzi. Z uvedených dôvodov sa predpokladá zvýšenie finančných prostriedkov na zabezpečenie financovania týchto zmien. Vzhľadom na súčasný vývoj príjemcov pomoci v hmotnej núdzi a celkovej štruktúry domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi za posledné mesiace v roku 2017 boli prehodnotené počty príjemcov, ktorých sa navrhované zmeny dotknú a upravený rozpočet na roky 2019 2021. S pripomienkou, že zvyšovanie dávky v hmotnej núdzi a príspevkov je neprimerané, nakoľko podľa zákona valorizácia nie je povinná nesúhlasíme. Dôvodom je skutočnosť, že sumy dávky v hmotnej núdzi a jednotlivých príspevkov sa nezvyšovali od roku 2009, a vzhľadom na to, že ide aj o minimálny príjem na úrovni zabezpečenia základných životných podmienok, považujeme ich zvýšenie v súčasnosti za zásadné.