pozitívnych vplyvoch na rozpočet verejnej správy nie je potrebné vyznačiť „z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy“.
K analýze vplyvov podnikateľské prostredie
Komisia odporúča v bode 3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty uviesť aj veľkoobchodné reťazce napr. podľa subjektov uvedených v bode 3.2.
V rámci Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie absentuje kvalitatívny popis opatrení, ktoré majú mať za následok, ako predkladateľ uvádza v časti 3.4. „vybalansovanie vzťahov medzi dodávateľmi potravín a odberateľmi potravín (najmä s veľkou ekonomickou silou) a zlepšenie resp. nediskriminačné podmienky pre všetkých na trhu obchodu s potravinami“, preto Komisia odporúča predkladateľovi doplniť aspoň kvalitatívny popis opatrení, v dôsledku ktorých takýto efekt na podnikateľské prostredie na Slovenska predpokladá, konkrétne:
a)precizovanie znenia doterajších neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny a zavedenie nových špecifických neprimeraných podmienok a zároveň ustanovenie tzv. generálnej klauzuly neprimeranej podmienky (akékoľvek iné obdobné konanie alebo opomenutie konania, ktorého následkom je priame alebo nepriame znevýhodnenie jedného z účastníkov obchodného vzťahu), čím sa doterajší taxatívny výpočet stáva demonštratívnym (doplnenie slova „najmä“ pred výpočet neprimeraných podmienok),
b)úprava kontrolného procesu, v rámci ktorého sa posilňuje postavenie kontrolórov ministerstva, zjednodušuje postup kontroly a zavedenie možnosti predkladať ministerstvu aj anonymné podnety upozorňujúce na možné porušenie zákona,
c)zvýšenie pokuty z rozmedzia 1000-300 000 eur na „až do výšky 500 000 eur“ bez spodnej hranice, ktorú možno uložiť tomu, kto dohodne/uplatní/požaduje neprimeranú podmienku priamo alebo nepriamo znevýhodňujúcu druhého účastníka obchodného vzťahu.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V predkladacej správe, dôvodovej správe – všeobecná časť a doložke vybraných vplyvov predkladateľ uvádza pozitívny vplyv predmetného materiálu na rozpočet verejnej správy, ktorý podľa analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu má byť v rokoch r až r + 3 v sume 1 200 581 eur ročne. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy má spočívať vo väčšej efektivite kontrol a predpokladanom náraste právoplatne uložených pokút za porušenie predmetného zákona.
V súvislosti s odvádzaním pokút predkladateľ navrhuje, aby poriadkové pokuty uložené MPRV SR kontrolovanému subjektu alebo tretej osobe podľa § 17 zákona boli príjmom rozpočtu MPRV SR, zatiaľ čo výnos pokút uložených MPRV SR účastníkovi obchodného vzťahu za správny delikt podľa § 18 zákona bol príjmom štátneho rozpočtu. Vzhľadom na to, že predkladateľ v dôvodovej správe – osobitná časť neodôvodnil uplatňovanie odlišného postupu pri odvádzaní poriadkových pokút a pokút uložených za správny delikt, Komisia žiada, aby aj v navrhovanom znení § 17 zákona bolo ustanovené, že uložené poriadkové pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
V záhlaví všetkých tabuliek analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu žiada Komisia uviesť konkrétne roky, keďže podľa § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov sa pri materiáloch predkladaných na rokovanie vlády SR uvádzajú finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy na bežný rok a na tri nasledujúce rozpočtové roky. Vzhľadom na to, že návrh zákona má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2018, nemôže byť vyčíslený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v bežnom roku (2017).
Súčasne žiada Komisia v tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu doplniť subjekt verejnej správy (kapitolu) v riadku “Príjmy verejnej správy celkom, v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť“.III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Ing. Rastislav Chovanec, PhD.
predseda Komisie