ministerstvu pre trvalo udržateľný rozvoj a cestovný ruch. Na parlamentnej úrovni prislúcha
osobitnému Výboru pre cestovný ruch.
Každá spolková krajina má svoju osobitnú stratégiu a legislatívu v oblasti cestovného ruchu.
Podľa článku 15 Federálneho ústavného zákona (B-VG, všeobecná doložka) majú rakúske
"Länder" legislatívne a výkonné kompetencie v oblasti cestovného ruchu. Zodpovednosťou
federálnej vlády je koordinovať a zefektívniť všeobecnú politiku cestovného ruchu. "Länder" sú
zodpovedné za prijímanie právnych predpisov v oblasti cestovného ruchu - Rakúsko má deväť
rôznych zákonov týkajúcich sa turistického ruchu v rámci "Länder", pričom každá krajina
implementuje
individuálnu
stratégiu
cestovného
ruchu
vrátane
marketingu
a financovania.
Inštitúcia zodpovedná za jednotnú prezentáciu krajiny v zahraničí je Rakúsky národný úrad pre
cestovný ruch (ANTO). Ide o národnú organizáciu pre marketing cestovného ruchu, financovanú
ministerstvom (75%) a Rakúskou federálnou hospodárskou komorou (25 %). Jej hlavnými
kompetenciami sú prieskum trhu, riadenie značky, inovatívny marketing, vytváranie sietí a
sprostredkovanie informácií. V rámci kompetencií úradu sú pokryté tri hlavné zemepisné oblasti,
v ktorých pôsobia aj ich miestne úrady, a to konkrétne západná Európa, stredná
a východná Európa a zámorie. Portál austria.info slúži ako informačný bod pre návštevníkov
krajiny a je dostupný v 20 rôznych jazykových mutáciách.
V roku 2010 bola prijatá Rakúska národná stratégia cestovného ruchu, ktorej cieľom bolo
v dlhodobom horizonte posilniť spoluprácu, konkurencieschopnosť a udržateľnosť odvetvia
cestovného ruchu. Nový vládny program (od roku 2018 ďalej) predpokladá vytvorenie novej
stratégie cestovného ruchu s každoročným monitorovaním. V roku 2017 sa vypracovala Rakúska
digitalizačná stratégia pre cestovný ruch.
Národné financovanie cestovného ruchu spravované ministerstvom slúži jednak na financovanie
programov pre malé a stredné podniky v oblasti cestovného ruchu, ktoré spravuje Rakúska
banka pre rozvoj cestovného ruchu a na druhej strane je časť rozpočtu smerovaná ako členský
príspevok do ročného rozpočtu ANTO. V roku 2017 bol rozpočet určený do tejto oblasti
v hodnote 62 mil. eur, v roku 2016 rozpočet dosiahol 52 mil. eur.
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 15,6 %,
údaje z predchádzajúcich rokov nie sú k dispozícií. Priame príjmy z cestovného ruchu
na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 5,6 %.
12. Spojené kráľovstvo
V Spojenom kráľovstve zodpovedá za oblasť cestovného ruchu Ministerstvo pre digitalizáciu,
kultúru, médiá a šport. Marketing cestovného ruchu je zabezpečený prostredníctvom dvoch
vládnych agentúr – Visit Britain (propagácia Británie ako turistickej destinácie v zahraničí,
najmä v rozvojových krajinách) a VisitEngland (propagácia Anglicka pre domácich turistov
a určené zámorské trhy). V parlamente pripadá agenda cestovného ruchu Výboru pre
digitalizáciu, kultúru, média a šport.
Zahraničná prezentácia krajiny je zabezpečená prostredníctvom kampane „GREAT Britain“,
ktorú spravuje agentúra Visit Britain. Vládna politika pre turizmus je stanovená v Akčnom pláne
cestovného ruchu. Plán má 5 hlavných oblastí:
-
turistická krajina – posilnenie koordinácie a spolupráce,
14