KANCELÁRIA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY  
P A R L A M E N T N Ý I N Š T I T Ú T  
O d d e l e n i e p a r l a m e n t n é h o v ý s k u m u a v z d e l á v a n i a  
INFORMAČNÝ MATERIÁL  
č. 14/2018  
RIADENIE OBLASTI CESTOVNÉHO RUCHU  
V ČLENSKÝCH ŠTÁTOCH EÚ  
Vypracovala: Mgr. Krisztina Csillag, Odbor Parlamentný inštitút K NR SR  
Supervízor: RNDr. Katarína Kubišová, vedúca Oddelenia parlamentného výskumu a vzdelávania  
Schválil: JUDr. Milan Hodás, PhD., riaditeľ Odboru Parlamentný inštitút K NR SR  
Apríl 2018  
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky,  
Odbor Parlamentný inštitút, Nám. A. Dubčeka 1, 812 80 Bratislava,  
Materiál slúži výlučne pre poslancov Národnej rady SR a zamestnancov Kancelárie NR SR  
a nemôže v plnej miere nahrádzať právne, alebo odborné poradenstvo v danej oblasti.  
Údaje, použité v materiáli, sú aktuálne k dátumu jeho zverejnenia. Zverejňovanie materiálu  
je možné iba so súhlasom Parlamentného inštitútu a autora.  
Anotácia  
Predložený materiál spracúva informácie o spôsobe riadenia cestovného ruchu a jednotnej  
prezentácie krajiny v zahraničí vo vybraných krajinách EÚ. V kontexte ekonomického aspektu  
cestovného ruchu porovnáva rozpočty krajín pridelené cestovnému ruchu a podiely príjmov  
na tvorbe HDP v príslušných krajinách.  
Kľúčové slová  
Cestovný ruch, rozvoj, manažment, stratégia, HDP  
Obsah  
Úvod  
Aktuálna situácia na Slovensku  
Výsledky analýzy  
1. Česká republika  
2. Estónsko  
3. Fínsko  
4. Francúzsko  
5. Grécko  
6. Chorvátsko  
7. Lotyšsko  
8. Maďarsko  
9. Poľsko  
10. Portugalsko  
11. Rakúsko  
12. Spojené kráľovstvo  
13. Španielsko  
14. Švédsko  
Záver (stručné zhrnutie)  
Príloha: Tabuľka  
Použité zdroje  
Úvod  
Cestovný ruch je jedno z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odvetví a tvorí významnú časť  
hospodárstva členských štátov Európskej únie. Podľa štatistík Svetovej organizácie cestovného  
ruchu, z 28 členských štátov EÚ až 14 zaznamenalo dvojciferný nárast návštevnosti počas prvej  
polovice roku 2017, čo viedlo k priemernému nárastu až o 5% oproti roku 2016.1 K tomu, aby  
sa tento pozitívny trend udržal je nevyhnutná aktívna rola štátnych orgánov, a to predovšetkým  
vlády. Napriek tomu, že cestovný ruch sa často považuje za aktivitu v rámci súkromného sektora,  
vlády jednotlivých krajín postupne prijímajú čoraz aktívnejšiu úlohu pri využívaní cestovného  
ruchu ako nástroja rozvoja, formujú ekonomické prostredie pre rozvoj tohto sektora, vytvárajú  
legislatívu a najnovšie tiež zohrávajú významnú pozíciu v marketingu krajiny. Je teda zrejmé, že  
úloha vlády v oblasti cestovného ruchu pokrýva najrôznejšie oblasti riadenia. Treba však  
poznamenať, že vláda by sa nemala vnímať ako jediný aktér, ktorý dokáže vykonávať všetky  
dôležité funkcie pre efektívnu koordináciu cestovného ruchu.  
Odbor Parlamentný inštitút sa v záujme získania potrebných informácií ohľadom spôsobu  
riadenia cestovného ruchu obrátil s požiadavkou2 o odpoveď na 27 národných parlamentov  
v rámci Európskeho centra pre parlamentný výskum a dokumentáciu (ECPRD). Otázky, ktoré  
sme jednotlivým krajinám položili sú nasledovné:  
1. Ktorý vládny rezort je zodpovedný za riadenie cestovného ruchu v príslušnej  
krajine?  
2. Existuje osobitný parlamentný výbor pre oblasť cestovného ruchu? Ak nie,  
do práce ktorého parlamentného výboru je začlenená táto oblasť?  
3. Ako je oblasť turizmu riadená v príslušnej krajine?  
3.1.Zahŕňa oblasť cestovného ruchu v rámci príslušného rezortu jednotnú  
prezentáciu krajiny?  
3.2.Existuje v príslušnej krajine stratégia rozvoja cestovného ruchu? Ak áno,  
ako je zabezpečená jej implementácia?  
3.3.Prijala príslušná krajina legislatívu na rozvoj cestovného ruchu?  
4. Aké bolo finančné zabezpečenie cestovného ruchu za posledné tri roky v %  
v prepočte k HDP?  
5. Aký bol podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP za posledné tri roky?  
V stanovenom termíne nám na otázky odpovedalo 14 národných parlamentov: Česká republika,  
Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Chorvátsko, Lotyšsko, Maďarsko, Poľsko, Portugalsko,  
Rakúsko, Spojené kráľovstvo, Španielsko a Švédsko.  
Nakoľko nám respondenti poskytli neúplné odpovede na otázku týkajúcu sa príjmov  
z cestovného ruchu a z odpovedí nie je jasné, či uviedli priamy, alebo celkový podiel príjmov  
z cestovného ruchu (angl. direct and total contribution of tourism)3, v záujme zjednotenia  
2 ECPRD request no. 3658: Management of tourism in EU countries. [online]. Dostupné na:  
3
Priame príjmy cestovného turizmu na tvorbe HDP sú vytvorené odvetviami, ktoré priamo súvisia s cestovným  
ruchom, akými sú hotelierstvo, cestovné kancelárie, letecké spoločnosti, gastronómia, t.j. odvetvia, ktoré sa priamo  
podieľajú na cestovnom ruchu krajiny. Celkové príjmy cestovného ruchu naopak predstavujú agregát príjmov  
priamych a nepriamych odvetví podieľajúcich sa na rozvoji cestovného ruchu. (In Travel and Tourism: Economic  
5
metodológie získavania informácií sme informácie, ktoré sú súčasťou tejto štúdie čerpali  
zo štatistických údajov World Travel and Tourism Council a z open source databáz4.  
Aktuálna situácia na Slovensku  
V rámci SR je problematika cestovného ruchu začlenená pod Ministerstvo dopravy a výstavby  
SR (MDV SR), kde je zriadená sekcia cestovného ruchu (SCR). V zahraničí má SCR šesť  
zahraničných zastúpení cestovného ruchu, v Ruskej federácií, Českej republike, Poľsku,  
Maďarsku, Rakúsku a Nemecku. Jednotná prezentácia krajiny je však v gescii Ministerstva  
zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Na úrovni parlamentu je oblasť cestovného ruchu  
organizačne začlenená pod Výbor pre hospodárske záležitosti a podrobnejšie sa mu venuje  
Komisia pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch (ako poradný orgán výboru).  
Čo sa týka legislatívneho zabezpečenia, v SR bol prijatý a je platný zákon o podpore cestovného  
ruchu č. 91/2010, ktorý pokrýva činnosť a podporu organizácií destinačného manažmentu, t.j.  
oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu. V súčasnosti je v SR 35 oblastných  
a 5 krajských organizácií cestovného ruchu. Stratégia rozvoja cestovného ruchu do roku 2020  
bola schválená uznesením vlády SR č. 379/2013 z 10.7.2013. Konkrétne úlohy má plniť MDV  
SR buď samotné, alebo v spolupráci s ďalšími subjektmi – inými ministerstvami, vyššími  
územnými celkami, mestami a obcami, krajskými a oblastnými organizáciami cestovného ruchu,  
prípadne aj v spolupráci s profesijnými organizáciami. Cestovný ruch sa financuje zo štátneho  
rozpočtu SR prostredníctvom rozpočtu MDV SR, do ktorého je premietnuté zabezpečenie  
všetkých úloh sekcie vrátane personálnych nákladov a nákladov na zahraničné zastúpenia  
cestovného ruchu, na marketingové a propagačné aktivity a tiež na dotácie pre oblastné a krajské  
organizácie cestovného ruchu. V roku 2018 pôjde o 7,5 mil. €. Ak vezmeme do úvahy verejné  
rozpočty, do oblasti cestovného ruchu plynú aj financie z rozpočtov vyšších územných celkov,  
miest a obcí.  
Okrem toho sa však v segmente cestovného ruchu realizujú aj rozsiahle súkromné zdroje, pretože  
všetky subjekty, pôsobiace v tejto oblasti, patria do sféry súkromného podnikania.  
Celkovo teda sféra cestovného ruchu v SR „pracuje“ s oveľa väčším množstvom finančných  
prostriedkov. Vyčísliť ich presne je problematické, pretože do systému zberu štatistických údajov  
by sa museli zapojiť všetci aktéri.5  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 6,2 %,  
v roku 2015 6 % a v 2014 dosiahol 5,7 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 2,4 %.  
5 Informácie získané zo Sekcie cestovného ruchu Odboru medzinárodnej spolupráce v cestovnom ruchu  
Ministerstva dopravy a výstavby SR.  
6
Výsledky analýzy  
1. Česká republika  
V rámci vládnych rezortov je oblasť cestovného ruchu v Českej republike organizačne začlenená  
pod Ministerstvom pre miestny rozvoj. Ministerstvo je metodickým a koordinačným orgánom  
pre všetky subjekty pôsobiace v oblasti cestovného ruchu. Hlavným nástrojom pre činnosť  
ministerstva v oblasti cestovného ruchu je Koncepcia štátnej politiky cestovného ruchu v ČR na  
obdobie 2014-2020. Ide o základný strednodobý dokument ministerstva, ktorého cieľom je  
zvyšovať konkurencieschopnosť cestovného ruchu na národnej a regionálnej úrovni a udržanie  
jeho ekonomickej výkonnosti a jeho pozitívnych dopadov na socio-kultúrny a environmentálny  
rozvoj Českej republiky. Praktickým výsledkom stratégie by malo byť vytvorenie chýbajúceho  
systému riadenia cestovného ruchu vrátane jeho dlhodobého financovania. Inštitucionálne  
zabezpečenie implementácie Koncepcie má vychádzať zo súčasnej štruktúry nositeľov politiky  
cestovného ruchu, ktoré je však potrebné inovovať z dôvodu roztrieštenosti naprieč jednotlivými  
rezortmi, podpriemernou kooperáciou verejného a súkromného sektora, nerozvinutosti riadenia  
na regionálnej a miestnej úrovni a nedostatočného využívania efektov komerčnej diplomacie.  
Koncepcia je prepojená s realizáciou národného marketingu, ktorý je popísaný a špecifikovaný  
v Marketingovej koncepcií cestovného ruchu agentúry CzechTourism. Hlavným cieľom  
CzechTourism je propagácia Českej republiky v zahraničí, k tomuto cieľu plní v koordinácii  
s ministerstvom destinačný marketing, mediálnu prezentáciu ČR, či výskumné a vzdelávacie  
činnosti. CzechTourism má v súčasnosti zriadených 20 zahraničných zastúpení po celom svete,  
ktoré realizujú širokú škálu propagačných aktivít, ako on-line, printové i outdoorové, press  
a spoznávacie zájazdy, road show, účasť na veľtrhoch a prezentačných akciách.  
K dosiahnutiu marketingového cieľa je Česko jednotne prezentované ako „krajina príbehov“.  
Inými produktovými značkami, ktorými je Česká republika prezentovaná v zahraničí ako  
atraktívna destinácia sú Czech traditions, Czech Specials, Discover Central Europe, či Český  
systém kvality služieb.  
V rámci Poslaneckej snemovne je oblasť turizmu v kompetencií Komisie pre cestovný ruch,  
ktorá je organizačne začlenená pod Výborom pre verejnú správu a regionálny rozvoj.  
V českej legislatíve neexistuje špecifický zákon o podpore cestovného ruchu. Oblasť cestovného  
ruchu je upravená v zákonoch a vyhláškach, ktoré sa tejto oblasti venujú len čiastkovo.  
Cestovný ruch je financovaný zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov miestnych a regionálnych  
samospráv. Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval  
7,8 % a v roku 2015 a 2014 dosiahol 7,7 %. Priame príjmy z cestovného ruchu  
na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 2,5 %  
7
2. Estónsko  
Za oblasť cestovného ruchu v Estónsku je zodpovedné Ministerstvo pre hospodárske záležitosti  
a komunikácie. Útvary, ktoré sa zaoberajú cestovným ruchom v rámci tohto ministerstva sú  
Úrad na ochranu spotrebiteľa a Enterprise Estonia foundation - EEF. Aktivity na podporu  
turizmu vedie Estónska rada cestovného ruchu spadajúca pod EEF, ktorá má tiež na starosti  
jednotnú prezentáciu Estónska v zahraničí. Na parlamentnej úrovni spadá oblasť cestovného  
ruchu do kompetencií Výboru pre hospodárske záležitosti.  
Rozvoj cestovného ruchu sa strategicky riadi podľa Estónskeho národného plánu pre rozvoj  
turizmu do roku 2020. Strategickými cieľmi tejto stratégie sú najmä zvyšovanie povedomia  
o Estónsku ako destinácii cestovného ruchu, rozvoj turistických atrakcií medzinárodného záujmu  
a destinácie regionálneho turizmu. Hlavným merateľným cieľom je zväčšiť sektor cestovného  
ruchu približne o tretinu.  
Rozvoj cestovného ruchu je legislatívne zabezpečený Zákonom o cestovnom ruchu z roku 2000,  
ktorý stanovuje všeobecné požiadavky na poskytovanie služieb cestovného ruchu informačnými  
strediskami, dôsledky porušenia tohto zákona a postupy na vykonávanie dozoru.  
Priamo zo štátneho rozpočtu cez EEF vzrástli prostriedky na podporu cestovného ruchu  
za posledné tri roky z 10 na 25 miliónov eur (ročne). K tomu však možno pripočítať niekoľko  
miliónov prostredníctvom nepriameho financovania – cez podporu podnikov a podnikania,  
aktivít regionálneho rozvoja a súm vyhradených na investície (10 miliónov eur ročne)  
prostredníctvom programov na regionálny rozvoj.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 16,1 %,  
v roku 2015 a 2014 dosiahol 15,5 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku  
2016 dosiahli 4 %.  
3. Fínsko  
Oblasť cestovného ruchu spadá vo Fínsku do agendy Ministerstva pre ekonomické záležitosti  
a zamestnanosť, ktoré určuje priority a rozvíja sektor v spolupráci s ďalšími ministerstvami  
a sektorovými aktérmi. Za medzinárodnú propagáciu fínskeho turizmu zodpovedá „Visit  
Finland“. Fínsky parlament nemá výbor, ktorý by sa venoval výlučne cestovnému ruchu. Táto  
oblasť spadá pod Výbor pre obchod.  
Krajina nemá stanovenú jednotnú prezentáciu smerom do zahraničia. Prezentovanie Fínska  
navonok je pokryté publikačnou činnosťou agentúry VisitFinland a vlády pod názvom „This is  
Finland“. Rozvoj turizmu vo Fínsku sa riadi stratégiou „Dosiahnuť viac spolu – plán pre rast  
a obnovu fínskeho turizmu na obdobie 2015 – 2025 („Achieving more together – the roadmap  
for growth and renewal in Finnish tourism for 2015 – 2025“). Cieľom stratégie je posilniť  
tematicky založenú spoluprácu medzi turistickými centrami a sieťou spoločností súvisiacich  
s turizmom; rozvíjanie konkurenčných a všestranných ponúk v oblasti cestovného ruchu, ale aj  
v iných oblastiach; zvyšovanie efektívnosti marketingových aktivít a zjednodušovanie nákupu  
cestovných služieb, či konkurenčné prevádzkové prostredie pre cestovný ruch. Na podporu  
týchto cieľov bolo stanovených 6 podcieľov na roky 2015-2018:  
1. Predstavenie značky Finrelax – Premena Fínska na špičkovú turistickú destináciu,  
2. medzinárodné spopulárnenie fínskeho súostrovia,  
3. značka „fínska zastávka“ – urobiť z Fínska poprednú krajinu zastávok/medzipristátí,  
8
4. zjednodušenie digitálneho vyhľadávania a nákupu služieb cestovného ruchu,  
5. pripravenie strategického programu pre cestovný ruch,  
6. vytvorenie ukážkového projektu zameraného na trvalo udržateľný vodný cestovný ruch  
s využitím bioekonomiky, čistej a digitálnej technológie.  
Čo sa týka legislatívy, neexistuje špeciálny zákon, ktorý by sa venoval podpore turizmu. Daňová  
legislatíva upravuje špeciálne daňové úľavy, zvyšná legislatíva pre túto oblasť je však veľmi  
roztrieštená.  
Priamo z rozpočtu Ministerstva pre ekonomické záležitosti a zamestnanosť bolo na rok 2018  
vyčlenených pre oblasť cestovného ruchu 15,48 miliónov eur, ktoré sú vyhradené pre „Visit  
Finland“. Štát však okrem toho prispieva na rozvoj turizmu formou viacerých dotácií a nepriamo  
aj financovaním dopravných spojení, energetickej efektívnosti či údržbou národných parkov  
a turistických chodníkov.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 a 2015 predstavoval 8,8  
% a v roku 2015 dosiahol 8,9 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016  
dosiahli 2 %  
4. Francúzsko  
Oblasť cestovného ruchu vo Francúzsku spadá v súčasnosti pod Ministerstvo zahraničných vecí.  
Veľká časť dotácii a štatistík je však stále v kompetencii Ministerstva hospodárstva, ktoré  
spravovalo túto agendu do júna 2017 a malo na ňu špeciálne určeného štátneho tajomníka.  
V Národnom zhromaždení spadá oblasť cestovného ruchu do pôsobnosti Výboru pre  
hospodárske záležitosti.  
Od roku 2009 existuje vo Francúzsku agentúra na podporu francúzskeho turizmu v zahraničí –  
ATOUT FRANCE, ktorej rozpočet na rok 2017 bol 32 miliónov eur. Francúzsko má taktiež  
stratégiu na podporu turizmu – Propagácia a investovanie - dve priority ambicióznej politiky  
cestovného ruchu. Táto stratégia má za úlohu propagovať francúzsky turizmus celosvetovo  
s cieľom zvýšiť dopyt a podporiť investovanie do cestovného ruchu. Francúzsko si v rámci  
stratégie určilo cieľ 100 miliónov zahraničných turistov do roku 2020 a príjmy do cestovného  
ruchu v hodnote 50 miliárd EUR. Na dosiahnutie tohto cieľa Francúzsko zvýšilo výdavky na  
podporu turizmu a taktiež vsadilo na dobré meno francúzskej gastronómie – v roku 2019 sa budú  
konať 3 významné medzinárodné udalosti v oblasti gastronómie – „Good France/ Gout de  
France“, „Davos for foodies“ a „Fete de la Gastronomie“.  
Podpora cestovného ruchu je upravená aj v Zákone o cestovnom ruchu.  
Cestovný ruch je významnou zložkou francúzskeho HDP. Celkový podiel príjmov  
z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 8,9%, v roku 2015 9,1 a v 2014  
dosiahol 9,5 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 3,6 %  
5. Grécko  
V Grécku spadá oblasť cestovného ruchu pod Ministerstvo pre cestovný ruch. V rámci  
ministerstva sa nachádza aj Grécka turistická organizácia (EOT), ktorá má kanceláriu vo  
viacerých krajinách sveta. Na parlamentnej úrovni spadá oblasť cestovného ruchu  
do kompetencie Výboru pre výrobu a obchod.  
9
Rozvoj a prezentáciu cestovného ruchu v Grécku má v kompetencii EOT. Hlavné logo, ktoré  
momentálne používa je „Greece, all time classic“, no existujú aj iné propagačné materiály ako  
napríklad „Greece a 365-Day Destination“, ktorá propaguje Grécko vo všetkých štyroch ročných  
obdobiach.  
Krajina má Stratégiu pre cestovný ruch na roky 2017-2018 aj všeobecný rámec propagačnej  
stratégie EOT. Legislatíva pre cestovný ruch však nie je zjednotená, nachádza sa v rôznych  
zákonoch, prezidentských dekrétoch či ministerských rozhodnutiach. Možno spomenúť  
napríklad zákon 4179/2013 o zjednodušovaní postupov na podporu podnikania v cestovnom  
ruchu, reštrukturalizáciu EOT atď., či zákon 2160/1993 o regulovaní cestovného ruchu.  
Významným je taktiež zákon 4070/2012 o podpore investícií do cestovného ruchu. Článok 148  
tohto zákona uvádza, že existuje Úrad na podporu osobitných investícií a udeľovania licencií  
(EAPAE), ktorý uprednostňuje významné investície do turizmu poskytovaním plnej  
a individuálnej podpory každému investorovi vo všetkých fázach investície.  
V roku 2018 bol Ministerstvu cestovného ruchu pridelený rozpočet vo výške 44,45 miliónov  
EUR (0,0073% štátneho rozpočtu). Do cestovného ruchu však prispievajú aj regióny a miestne  
samosprávy zo svojich rozpočtov, obchodné komory, turistické agentúry a súkromný sektor  
a veľká časť zdrojov pochádza z programov NSRF.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 18,6 %,  
v roku 2015 19 % a v 2014 dosiahol 18,2 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 7,5 %  
6. Chorvátsko  
V Chorvátsku je oblasť cestovného ruchu začlenená pod Ministerstvo pre cestovný ruch, ktoré  
je zodpovedné za vypracovanie stratégií, politík a opatrení na národnej úrovni. Hlavný rozvojový  
dokument chorvátskeho cestovného ruchu "Stratégia rozvoja cestovného ruchu Chorvátskej  
republiky 2013 - 2020" vznikol v očakávaní zo vstupu Chorvátska do EÚ. Stratégia stanovuje  
hlavné priority cestovného ruchu v krajine, ktoré zahŕňajú: zlepšenie kvality ubytovania a  
hľadanie diverzifikácie ponuky, rozvoj nových atrakcií s potenciálom prilákať regionálny a  
medzinárodný  
dopyt,  
branding  
národnej  
a
regionálnej  
ponuky  
potravín  
a vytváranie moderných návštevníckych centier pri kľúčových atrakciách. Implementácia  
stratégie je v kompetencií Ministerstva cestovného ruchu. Nakoľko má však cestovný ruch  
prierezový charakter, jeho rozvoj je závislý na horizontálnej a vertikálnej spolupráci medzi  
jednotlivými zúčastnenými. Očakávanými výsledkami stratégie je zvyšovanie ponuky  
cestovného ruchu v súvislosti s ponukou ubytovacích zariadení a ich obsadenosti, zvyšovanie  
výdavkov zo strany turistov, investícií do cestovného ruchu a nárast pracovných príležitostí  
v danom sektore.6  
Cestovný ruch je v legislatíve upravený Zákonom o radách cestovného ruchu a o podpore  
cestovného ruchu Chorvátska. Rady cestovného ruchu predstavujú základné jednotky riadenia  
cestovného ruchu od lokálnej úrovne až po národnú. Za jednotnú prezentáciu Chorvátska  
6
10  
v zahraničí je zodpovedná Chorvátska národná rada pre cestovný ruch. Jej predsedom je  
minister pre cestovný ruch.7  
Sektor cestovného ruchu v Chorvátsku je financovaný zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov  
miestnych a regionálnych orgánov. V roku 2015 bolo Ministerstvu cestovného ruchu pridelených  
27 mil. EUR, v roku 2016 21 mil. EUR a v roku 2017 bolo pridelených 24 mil. EUR. Celkový  
podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 24,7 %, v roku 2015  
23,6  
%
a v 2014 dosiahol 22,9 %. Priame príjmy z cestovného ruchu  
na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 10,7 %  
7. Lotyšsko  
Za riadenie cestovného ruchu je v rámci jednotlivých vládnych rezortov v Lotyšsku zodpovedné  
Ministerstvo hospodárstva. Postavenie ministerstva a jeho kompetencie v rámci cestovného  
ruchu upravuje Zákon o cestovnom ruchu. Podľa § 6(2) zákona sú hlavnými úlohami  
ministerstva rozvoj štátnej politiky cestovného ruchu a jeho koordinácia, príprava právnych  
predpisov v oblasti cestovného ruchu, poskytnutie štátnej pomoci a zastupovanie záujmov štátu  
v danej oblasti. Štátnu politiku rozvoja cestovného ruchu realizuje oddelenie cestovného ruchu  
Lotyšskej rozvojovej agentúry (LIAAA). Hlavným strategickým dokumentom pre rozvoj  
cestovného ruchu je Smernica pre rozvoj cestovného ruchu v Lotyšsku na roky 2014-2020,  
podľa ktorej sú zodpovednými subjektami v procese implementácie smernice okrem  
Ministerstva hospodárstva aj ďalšie vybrané vládne rezorty.  
V lotyšskom parlamente neexistuje výbor pre cestovný ruch, táto problematika organizačne  
spadá pod Výbor pre hospodársku, poľnohospodársku, environmentálnu a regionálnu  
politiku.  
Cestovný ruch v Lotyšsku je financovaný zo štátneho rozpočtu. V roku 2016 bolo vyčlenených  
pre túto oblasť 751 483 EUR, čo predstavuje 0,003% HDP. Celkový podiel príjmov z cestovného  
ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 a 2015 predstavoval 9 %, a v 2014 dosiahol  
8,6 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 4 %.  
8. Maďarsko  
Na vládnej úrovni spadá cestovný ruch do kompetencií Ministerstva národného rozvoja.  
Maďarská agentúra pre cestovný ruch (HTA) je vládou založená agentúra, ktorá má za úlohu  
definovať stratégie na rozvoj turizmu, dohliadať na využívanie fondov EÚ a domácich  
rozpočtových zdrojov určených pre oblasť cestovného ruchu a spravovať značku cestovného  
ruchu Maďarska, ako aj propagovať krajinu ako turistickú destináciu v zahraničí. Na úrovni  
parlamentu sa otázkami cestovného ruchu zaoberá Hospodársky výbor.  
Maďarská vláda prijala Národnú stratégiu rozvoja cestovného ruchu 2030 v októbri 2017.  
Podľa vízie stratégie je cestovný ruch do roku 2030 vedúcim sektorom ekonomického rastu  
7
11  
Maďarska, ponúka kvalitné zážitky, je dostupný a ľahko prístupný a využívajúci inovatívne  
riešenia, má stabilnú národnú značku a ponúka atraktívne pracovné príležitosti.  
Implementáciu stratégie zabezpečuje Ministerstvo národného rozvoja prostredníctvom HTA. Na  
základe vládneho dekrétu 1747/2017. (X. 18.), Minister vytvorí monitorovací výbor, ktorý  
monitoruje implementáciu stratégie a minister taktiež predloží výročnú správu  
o jej implementácii.  
Legislatívne je oblasť cestovného ruchu upravená v zákone CLVI o zodpovednosti štátu  
v súvislosti s rozvojom turistických regiónov z roku 2016 a vo vládnom dekréte 1549/2017.  
(VII. 18.) o opatreniach pre implementáciu v oblasti rozvoja cestovného ruchu.  
Cestovný ruch je financovaný zo štátneho rozpočtu. Rozpočet pridelený Ministerstvu národného  
rozvoja, ktorý spravuje oblasť cestovného ruchu v roku 2015 predstavoval 21 mil. EUR, v roku  
2016 to bolo 19 mil. EUR a v roku 2017 73 mil. EUR. Cestovný ruch je však financovaný aj  
z rozpočtov miestnych samospráv a fondov EÚ.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 10,5 %,  
v roku 2015 10,4 % a v 2014 dosiahol 10,1 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 4,1 %.  
9. Poľsko  
V Poľsku existujú dve inštitúcie na vládnej úrovni s priamou zodpovednosťou za politiku  
cestovného ruchu: Odbor cestovného ruchu v rámci Ministerstva športu a cestovného ruchu  
a Organizácia cestovného ruchu Poľska (POT), ktorá je vládnym orgánom zodpovedným  
za propagáciu cestovného ruchu a jednotnej prezentácie Poľska v zahraničí pod heslom „Polska“.  
V súčasnosti má POT zriadenú sieť medzinárodných pobočiek v Európe, Ázii a Severnej  
Amerike, kde publikuje a distribuuje informácie o Poľsku ako atraktívnej turistickej destinácií,  
zúčastňuje sa veľtrhov, organizuje workshopy, semináre a študijné cesty do Poľska. Jedným  
z pododdelení POT-u je Polish Convention Bureau, ktorá sa zameriava na podporu jedinečných  
poľských turistických atrakcií pre podnikateľov zvažujúcich pôsobenie v Poľsku.  
V súlade s Programom rozvoja cestovného ruchu do roku 2020, ktorý prijala Rada ministrov  
18. augusta 2015, je potrebné efektívnejšie využívať potenciál cestovného ruchu v Poľsku  
a posilniť jeho úlohu v sociálno-ekonomickom rozvoji krajiny a jej regiónov. Preto má vláda  
v úmysle vytvoriť proaktívny a komplexný program rozvoja cestovného ruchu, ktorý by bol  
súčasťou celkovej rozvojovej politiky a koordinovaný ministerstvom športu a cestovného ruchu.  
Stratégia cestovného ruchu bola prijatá na základe Zákona zo 6. decembra 2006 o princípoch  
vykonávania rozvojovej politiky, ktorý stanovuje všeobecné pravidlá rozvojovej politiky  
v Poľsku.  
Organizačnú štruktúru na parlamentnej úrovni uzatvára Výbor pre telesnú výchovu, šport  
a cestovný ruch poľského Sejmu.  
Cestovný ruch je financovaný zo štátneho rozpočtu. Alokované zdroje pre tento sektor dosiahli  
v roku 2017 a 2016 12 mil. EUR a v roku 2014 11 mil. EUR.  
12  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 4,5 %,  
v roku 2015 4,4 % a v 2014 dosiahol 4,3 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 1,8 %.  
10. Portugalsko  
Hlavným verejnoprávnym subjektom zodpovedným za propagáciu, rozvoj a udržateľnosť  
cestovného ruchu je Turismo de Portugal IP, ako národný úrad pre cestovný ruch integrovaný  
v rámci Ministerstva hospodárstva majúci všetky inštitucionálne kompetencie súvisiace  
s podporou cestovného ruchu od jeho ponuky až po dopyt. Turismo de Portugal má  
21 pobočiek (Tourism Teams) na strategických trhoch, kde vyvíja svoju činnosť podľa jednotnej  
prezentácie Portugalska v zahraničí. Vo vzťahu k iným inštitúciám je významná spolupráca  
s Agentúrou pre obchod a investície (AICEP), v rámci ktorej Turismo de Portugal poskytuje  
podporu podnikateľom, so Spoločenstvom portugalsky hovoriacich krajín (CPLP), Výborom  
pre cestovný ruch Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, Európskou komisiou pre  
cestovný ruch ako aj so Svetovou organizáciou pre cestovný ruch (WTO).  
Programové vyhlásenie XXI vlády Portugalska si vytýčilo za svoj cieľ dlhodobé plánovanie  
turizmu s cieľom využiť možnosti, ktoré zabezpečujú mobilizáciu potrebných zdrojov  
na implementáciu spoločnej stratégie cestovného ruchu. V tomto zmysle schválila vláda svojím  
uznesením Stratégiu pre cestovný ruch 2027. Implementácia stratégie je založená na účasti  
agentúr cestovného ruchu a občianskej spoločnosti a bola navrhnutá tak, aby sa z Portugalska  
stala konkurencieschopná destinácia so schopnosťou reagovať na medzinárodné zmeny a nové  
technologické prostredie.  
Rozvoj cestovného ruchu je ďalej legislatívne upravený Uznesením Rady ministrov č. 97/2003,  
v ktorom vláda definuje smer politiky cestovného ruchu.  
Na úrovni portugalského parlamentu je za oblasť cestovného ruchu zodpovedná pracovná  
skupina pre cestovný ruch pod Výborom pre inovácie a verejné práce (CEOP). Pracovnú  
skupinu tvorí sedem poslancov.  
Cestovný ruch je financovaný zo štátneho rozpočtu Portugalskej republiky prostredníctvom  
rozpočtu Ministerstva hospodárstva Portugalskej republiky. V roku 2018 získajú regionálne  
subjekty cestovného ruchu 16,4 milióna EUR. Suma uvedená v štátnom rozpočte na rok 2018  
zostáva v porovnaní s rokom 2016 a 2017 nezmenená.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 16,2 %,  
v roku 2015 16,1 % a v 2014 dosiahol 16,2 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 6,4 %.  
11. Rakúsko  
Rakúsko je federatívnou republikou a parlamentnou demokraciou s deviatimi nezávislými  
spolkovými štátmi (Länder), ktoré majú legislatívne a výkonné kompetencie pre záležitosti  
cestovného ruchu. Na národnej úrovni zodpovedá politika cestovného ruchu Spolkovému  
13  
ministerstvu pre trvalo udržateľný rozvoj a cestovný ruch. Na parlamentnej úrovni prislúcha  
osobitnému Výboru pre cestovný ruch.  
Každá spolková krajina má svoju osobitnú stratégiu a legislatívu v oblasti cestovného ruchu.  
Podľa článku 15 Federálneho ústavného zákona (B-VG, všeobecná doložka) majú rakúske  
"Länder" legislatívne a výkonné kompetencie v oblasti cestovného ruchu. Zodpovednosťou  
federálnej vlády je koordinovať a zefektívniť všeobecnú politiku cestovného ruchu. "Länder" sú  
zodpovedné za prijímanie právnych predpisov v oblasti cestovného ruchu - Rakúsko má deväť  
rôznych zákonov týkajúcich sa turistického ruchu v rámci "Länder", pričom každá krajina  
implementuje  
individuálnu  
stratégiu  
cestovného  
ruchu  
vrátane  
marketingu  
a financovania.  
Inštitúcia zodpovedná za jednotnú prezentáciu krajiny v zahraničí je Rakúsky národný úrad pre  
cestovný ruch (ANTO). Ide o národnú organizáciu pre marketing cestovného ruchu, financovanú  
ministerstvom (75%) a Rakúskou federálnou hospodárskou komorou (25 %). Jej hlavnými  
kompetenciami sú prieskum trhu, riadenie značky, inovatívny marketing, vytváranie sietí a  
sprostredkovanie informácií. V rámci kompetencií úradu sú pokryté tri hlavné zemepisné oblasti,  
v ktorých pôsobia aj ich miestne úrady, a to konkrétne západná Európa, stredná  
a východná Európa a zámorie. Portál austria.info slúži ako informačný bod pre návštevníkov  
krajiny a je dostupný v 20 rôznych jazykových mutáciách.  
V roku 2010 bola prijatá Rakúska národná stratégia cestovného ruchu, ktorej cieľom bolo  
v dlhodobom horizonte posilniť spoluprácu, konkurencieschopnosť a udržateľnosť odvetvia  
cestovného ruchu. Nový vládny program (od roku 2018 ďalej) predpokladá vytvorenie novej  
stratégie cestovného ruchu s každoročným monitorovaním. V roku 2017 sa vypracovala Rakúska  
digitalizačná stratégia pre cestovný ruch.  
Národné financovanie cestovného ruchu spravované ministerstvom slúži jednak na financovanie  
programov pre malé a stredné podniky v oblasti cestovného ruchu, ktoré spravuje Rakúska  
banka pre rozvoj cestovného ruchu a na druhej strane je časť rozpočtu smerovaná ako členský  
príspevok do ročného rozpočtu ANTO. V roku 2017 bol rozpočet určený do tejto oblasti  
v hodnote 62 mil. eur, v roku 2016 rozpočet dosiahol 52 mil. eur.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 15,6 %,  
údaje z predchádzajúcich rokov nie sú k dispozícií. Priame príjmy z cestovného ruchu  
na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 5,6 %.  
12. Spojené kráľovstvo  
V Spojenom kráľovstve zodpovedá za oblasť cestovného ruchu Ministerstvo pre digitalizáciu,  
kultúru, médiá a šport. Marketing cestovného ruchu je zabezpečený prostredníctvom dvoch  
vládnych agentúr – Visit Britain (propagácia Británie ako turistickej destinácie v zahraničí,  
najmä v rozvojových krajinách) a VisitEngland (propagácia Anglicka pre domácich turistov  
a určené zámorské trhy). V parlamente pripadá agenda cestovného ruchu Výboru pre  
digitalizáciu, kultúru, média a šport.  
Zahraničná prezentácia krajiny je zabezpečená prostredníctvom kampane „GREAT Britain“,  
ktorú spravuje agentúra Visit Britain. Vládna politika pre turizmus je stanovená v Akčnom pláne  
cestovného ruchu. Plán má 5 hlavných oblastí:  
-
turistická krajina – posilnenie koordinácie a spolupráce,  
14  
-
zručnosti – posilnenie učňovskej prípravy a prilákanie väčšieho počtu ľudí do kariéry  
v cestovnom ruchu,  
-
-
-
regulácia zdravého rozumu – preskúmanie možností deregulácie danej oblasti  
doprava – uľahčiť návštevníkom spoznávanie krajiny vlakom či autobusom  
skvelé privítanie – neustále zlepšovanie vízovej služby.  
Prvá správa o pokroku implementácie vyšla v októbri 2017.  
Najvýznamnejšou legislatívou v oblasti cestovného ruchu je Zákon o rozvoji cestovného ruchu  
z roku 1969, ktorý vytvoril vyššie spomínané národné orgány, no komplexná legislatíva, ktorá  
by upravovala rozvoj turizmu v Spojenom kráľovstve nie je.  
V roku 2016/2017 bol rozpočet pre VisitBritain 51 miliónov libier a rozpočet pre VisitEngland  
17 miliónov libier. Príjmy z cestovného ruchu za posledné tri roky predstavovali 4% HDP.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 10,8 %,  
údaje z predchádzajúcich rokov nie sú k dispozícií. Priame príjmy z cestovného ruchu  
na tvorbe HDP v roku 2016 dosiahli 3,4 %.  
13. Španielsko  
Na vládnej úrovni je za riadenie cestovného ruchu zodpovedné Ministerstvo energie, turizmu  
a digitálnej agendy. V parlamente spadá táto agenda do pôsobnosti Výboru pre energiu,  
turizmus a digitálnu agendu.  
Propagácia turizmu je v Španielsku rozdelená do kompetencií centrálnej vlády, vlád regiónov  
a čiastočne aj miestnych samospráv. Rovnako v Španielsku existujú viaceré orgány  
pre implementáciu Národného plánu pre cestovný ruch (2012-2015). V oblasti cestovného  
ruchu pôsobí Španielska rada pre cestovný ruch, ktorá zoskupuje zástupcov verejného aj  
súkromného sektora. Konferencia o turizme zoskupuje centrálnu vládu a regionálne vlády.  
Medziministerská komisia pre turizmus propaguje a koordinuje aktivity rôznych rezortov  
centrálnej vlády, týkajúce sa cestovného ruchu.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 a 2015 predstavoval  
14,2 %, v 2014 dosiahol 14,1 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016  
dosiahli 5,1 %.  
14. Švédsko  
Záležitosti týkajúce sa cestovného ruchu organizačne spadajú pod Ministerstvo podnikania  
a inovácií. Riadenie cestovného ruchu je okrem uvedeného rezortu čiastočne v kompetencii  
Švédskej agentúry pre hospodársky a regionálny rast. Ide o orgán zodpovedný za rozvoj  
cestovného ruchu a šírenie informácií o rozvoji turizmu vo Švédsku a realizáciu iniciatív  
na podporu podnikania. Švédsko má rozpracovanú stratégiu pre rozvoj cestovného ruchu nielen  
na národnej, ale aj regionálnej úrovni. Za jednotnú prezentáciu v zahraničí je zodpovedná  
komunikačná spoločnosť VisitSweden.  
15  
Švédska legislatíva nemá špeciálny zákon o podpore cestovného ruchu a tiež neexistuje  
individuálny rozpočet pre tento sektor.  
Celkový podiel príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP v roku 2016 predstavoval 9,6 %,  
v roku 2015 9,3 % a v 2014 dosiahol 8,9 %. Priame príjmy z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
v roku 2016 dosiahli 2,5 %.  
16  
Záver (stručné zhrnutie)  
Cestovný ruch je uznávaný ako jedno z kľúčových odvetví rozvoja vo všetkých členských  
štátoch EÚ a významným zdrojom príjmov, pracovných miest a bohatstva krajiny. Tento rozsah  
vplyvov predstavuje výzvy pre tvorcov politík na pochopenie predpokladov  
konkurencieschopnosti krajiny a vhodného spôsobu riadenia cestovného ruchu.  
Z odpovedí jednotlivých respondentov možno konštatovať, že každá z krajín, ktorá poskytla  
odpoveď má štandardnú organizačnú štruktúru riadenia cestovného ruchu. Grécko a Chorvátsko  
majú zriadené ministerstvá špeciálne len pre tento sektor, v prípade ostatných krajín je cestovný  
ruch začlenený do spoločného rezortu s inými sektormi (Poľsko, Rakúsko, Španielsko), resp.  
figuruje ako sekcia v rámci konkrétneho rezortu (Česká republika, Estónsko, Fínsko, Lotyšsko,  
Maďarsko, Portugalsko, Spojené kráľovstvo a Švédsko). Rozmanitosť, zložitosť a meniaci sa  
charakter cestovného ruchu vedie k potrebe zmien v organizačnej štruktúre manažmentu  
turizmu. Týmto spôsobom prešiel rezort cestovného ruchu vo Francúzsku z kompetencie  
Ministerstva hospodárstva na Ministerstvo zahraničných vecí, čím sa stáva jediným  
respondentom, kde je toto ministerstvo organizačne zodpovedné za riadenie cestovného ruchu  
na vládnej úrovni. V rámci organizačnej štruktúry riadenia cestovného ruchu je významná  
spolupráca Turismo de Portugal s inými medzinárodnými organizáciami.  
Taktiež má väčšina respondentov vypracovanú stratégiu na rozvoj turizmu. Osobitný zákon pre  
cestovný ruch nemá Česká republika a Grécko. V prípade Rakúska má zákony na rozvoj turizmu  
všetkých 9 spolkových krajín. Spojené kráľovstvo prijalo ešte v roku 1969 Zákon o cestovnom  
ruchu, avšak chýba komplexnejšia legislatíva. Výnimkou je aj Fínsko, kde neexistuje špeciálny  
zákon na podporu turizmu a ktoré nemá rozpracovanú jednotnú prezentáciu krajiny smerom do  
zahraničia, na druhej strane má dobre rozpracovanú stratégiu pre rozvoj turizmu.  
Ekonomický význam medzinárodného cestovného ruchu možno merať pomerom príjmov  
z medzinárodného cestovného ruchu a HDP. Tradične najvyšší podiel príjmov z cestovného  
ruchu na tvorbe HDP majú prímorské krajiny ako Chorvátsko, Grécko, Portugalsko  
a Španielsko. Výrazne vysoký podiel celkových príjmov z cestovného ruchu na tvorbe HDP  
dosahuje napr. Estónsko. So svojou celkovou populáciou okolo 1,3 milióna obyvateľov,  
Estónsko v roku 2017 navštívilo až 2,15 miliónov zahraničných turistov. Tieto výsledky možno  
pripísať predovšetkým skutočnosti, že estónska vláda považuje cestovný ruch za prioritný sektor.  
8
Väčšina krajín financuje oblasť cestovného ruchu nielen zo štátneho rozpočtu, ale aj  
z miestnych a regionálnych zdrojov financií, prípadne zo súkromných zdrojov, preto je  
porovnanie celkových investícií do CR medzi jednotlivými krajinami dosť problematické.  
V prípade Rakúska je financovanie cestovného ruchu zabezpečené na federatívnej úrovni  
a úrovni spolkových krajín. Významným subjektom v rámci spôsobu riadenia cestovného ruchu  
je Rakúska banka pre rozvoj cestovného ruchu. Výnimku v tejto oblasti predstavuje Švédsko, kde  
neexistuje individuálny rozpočet alokovaný pre cestovný ruch.  
8 In 2017, the number of tourists in accommodation establishments increased, [online]. Dostupné na  
17  
Príloha 1: Tabuľka  
Organizačná štruktúra riadenia  
Spôsob riadenia cestovného ruchu  
Ekonomické aspekty cestovného ruchu  
cestovného ruchu  
Vláda  
Parlamen Agentúra/In Legislatíva  
Stratégia  
Jednot  
Rozpočet  
Príjmy (celkové)  
t
štitúcia  
ná  
prezen  
tácia  
2017  
2016  
2015  
2016  
2015  
2014  
Ministerstvo  
pre miestny  
rozvoj  
Komisia  
pre  
cestovný  
ruch  
Czech  
Tourism  
neexistuje  
špecifický  
zákon  
Koncepcia  
štátnej politiky  
cestovného  
ruchu v ČR na  
obdobie 2014-  
2020  
Áno  
Áno  
Nie  
Neuvedené  
7,8%  
HDP  
7,7%  
HDP  
7,7%  
HDP  
Česká  
republika  
Priame  
2,6%  
HDP  
Ministerstvo  
pre  
hospodárske  
záležitosti a  
komunikácie  
Výbor  
pre hospo-  
dárske  
Úrad na  
ochranu  
spotrebiteľa  
Zákon  
o cestovnom  
ruchu  
Estónsky  
národný plán  
pre rozvoj  
turizmu do  
roku 2020  
Za posledné tri roky  
nárast rozpočtu z 10 na 25 HDP  
16,1% 15,5% 15,5%  
Estónsko  
HDP  
HDP  
mil. EUR  
záležitosti a Enterprise  
Priame  
4%  
HDP  
Estonia  
foundation -  
EEF  
Ministerstvo  
pre  
ekonomické  
Výbor pre Visit Finland  
obchod  
neexistuje  
špeciálny  
zákon  
Dosiahnuť  
viac spolu –  
plán pre rast a  
obnovu  
Na rok 2018 vyčlenených 8,8%  
8,8%  
HDP  
8,9%  
HDP  
Fínsko  
15,84 mil. EUR.  
HDP  
18  
záležitosti a  
zamestnanosť  
fínskeho  
turizmu na  
obdobie 2015  
2025  
Priame  
2 %  
HDP  
Ministerstvo  
zahraničných  
vecí  
Výbor pre Atout France Zákon o  
Propagácia a  
Neuve 32 mil. Neuve Neuve 8,9 %  
9,1%  
HDP  
9,5%  
HDP  
Francúzsko  
hospo-  
dárske  
cestovnom  
ruchu  
investovanie - dené  
dve priority  
ambicióznej  
politiky  
cestovného  
ruchu  
EUR  
dené  
dené  
HDP  
záležitosti  
Priame  
3,6%  
HDP  
Ministerstvo  
pre cestovný  
ruch  
Výbor pre Grécka  
Legislatíva  
nie je  
jednotná  
Stratégia pre  
cestovný ruch  
na roky 2017-  
2018  
Áno  
Áno  
44,45 mil. EUR (0,0073% 18,6% 19%  
štátneho rozpočtu) na rok HDP HDP  
18,2%  
HDP  
Grécko  
výrobu a  
obchod  
turistická  
organizácia  
(EOT)  
2018  
Priame  
7,5%  
HDP  
Ministerstvo  
pre cestovný  
ruch  
Výbor pre Chorvátska  
Zákon o  
Stratégia  
rozvoja  
cestovného  
ruchu  
Chorvátskej  
republiky  
2013 - 2020  
27 mil. 21 mil. 24 mil. 24,7% 23,6% 22,9%  
Chorvátsko  
cestovný  
národná rada radách  
EUR  
EUR  
EUR  
HDP  
HDP  
HDP  
ruch  
pre cestovný cestovného  
ruch  
ruchu a o  
podpore  
cestovného  
ruchu  
Priame  
10,7%  
HDP  
Chorvátska  
Ministerstvo  
hospodárstva  
Výbor pre Lotyšská  
Zákon o  
cestovnom  
ruchu  
Smernica pre  
rozvoj  
cestovného  
ruchu v  
Áno  
Neuve 751 48 Neuve 9%  
9%  
HDP  
8,6%  
HDP  
Lotyšsko  
hospo-  
dársku,  
poľno-  
rozvojová  
agentúra  
dené  
3 EUR dené  
HDP  
(0,003  
19  
hospodár-  
sku,  
environ-  
mentálnu  
a regio-  
nálnu  
Lotyšsku na  
roky 2014-  
2020  
%
HDP)  
Priame  
4%  
HDP  
politiku  
Hospo-  
dársky  
výbor  
Ministerstvo  
národného  
rozvoja  
Maďarská  
agentúra pre  
cestovný  
ruch  
Zákon CLVI Národná  
stratégia  
zodpovednos rozvoja  
Áno  
73  
mln.  
EUR  
19  
mln.  
EUR  
21  
mln.  
EUR  
10,5% 10,4% 10,1%  
Maďarsko  
o
HDP  
HDP  
HDP  
ti štátu v  
cestovného  
súvislosti s  
rozvojom  
turistických  
regiónov z  
roku 2016 a  
vládny  
ruchu 2030  
dekrét  
1549/2017 o  
opatreniach  
pre  
implementáci  
u v oblasti  
rozvoja  
Priame  
4,1%  
HDP  
cestovného  
ruchu  
Ministerstvo  
športu a  
Výbor pre Odbor  
Zákon o  
princípoch  
vykonávania cestovného  
Program  
rozvoja  
Áno  
12  
mln.  
EUR  
12  
mln.  
EUR  
11  
mln.  
EUR  
4,5%  
HDP  
4,4%  
HDP  
4,3%  
HDP  
Poľsko  
telesnú  
cestovného  
ruchu a  
výchovu,  
20  
cestovného  
ruchu  
šport a  
cestovný  
ruch  
Organizácia  
cestovného  
ruchu Poľska  
rozvojovej  
politiky,  
ruchu do roku  
2020  
Priame  
1,8%  
HDP  
Ministerstvo  
hospodárstva  
Pracovná  
skupina  
Výboru  
pre  
inovácie a  
verejné  
práce  
Výbor pre  
cestovný  
ruch  
Turismo de Uznesenie  
Portugal IP Rady  
ministrov č.  
Stratégia pre  
cestovný ruch  
2027  
Áno  
Áno  
Za posledné tri roky cca  
16 mil. EUR  
16,2% 16,1% 16,2%  
Portugalsko  
HDP  
HDP  
HDP  
97/2003  
Priame  
6,4 %  
HDP  
Spolkové  
ministerstvo  
pre trvalo  
udržateľný  
rozvoj a  
Rakúsky  
Zákony na  
Rakúska  
digitalizačná  
stratégia pre  
62 mil. 52 mil. 57 mil. 15,6% Údaje Údaje  
Rakúsko  
národný úrad rozvoj  
pre cestovný turizmu  
EUR  
EUR  
(0,01  
%
EUR  
(0,02  
%
HDP  
nezná  
nezná  
me  
me  
ruch  
prijímané na cestovný ruch.  
úrovni  
HDP)  
HDP)  
cestovný ruch  
spolkových  
krajín  
Priame  
5,6%  
HDP  
Ministerstvo  
pre  
digitalizáciu,  
kultúru, médiá kultúru,  
a šport  
Výbor pre Visit Britain Zákon o  
Akčný plán  
cestovného  
ruchu.  
Áno  
Rozpočet pre Visit Britain 10,8% Údaje Údaje  
Spojené  
kráľovstvo  
digitalizá-  
ciu,  
a Great  
Britain  
rozvoji  
cestovného  
ruchu  
v roku 2016/2017 51 mln. HDP  
libier a pre Visit England  
17 mln. libier.  
nezná nezná  
me me  
Priame  
3,4%  
HDP  
média a  
šport.  
Ministerstvo Výbor pre  
Španielska  
rada pre  
cestovný  
ruch  
Neuvedené  
Národný plán Neuve Neuvedené  
14,2% 14,2% 14,1%  
Španielsko  
pre energiu,  
turizmus a  
digitálnu  
agendu  
energiu,  
turizmus a  
digitálnu  
agendu.  
pre cestovný  
dené  
HDP  
HDP  
HDP  
ruch  
Priame  
5,1%  
HDP  
21  
Ministerstvo Výbor pre  
podnikania a podnika-  
Švédska  
Neexistuje  
Áno/neuveden Áno  
ý názov  
Neexistuje individuálny  
rozpočet pre cestovný  
ruch  
9,6%  
HDP  
9,3%  
HDP  
8,9%  
HDP  
Švédsko  
agentúra pre špeciálny  
hospodársky zákon  
a regionálny  
inovácií  
nie  
Priame  
2,5%  
HDP  
rast  
22  
Použité zdroje  
1. Act on tourist boards and the promotion of Croatian tourism. [online]. [cit 2018/02/20].  
Dostupné na:  
<http://digured.srce.hr/arhiva/263/60762/www.mvpei.hr/zakoni/pdf/850.pdf>.  
2. European Centre for Parliamentary Research and Documentation (ECPRD). ECPRD  
4. In 2017, the number of tourists in accommodation establishments increased. [online]. In  
Statistic Estonia. [cit. 2018/02/21]. Dostupné na https://www.stat.ee/news-release-2018-  
5. Proposal for tourism development strategy of the Republic of Croatia until 2020. [online].  
6. Travel and Tourism: Economic Impact 2017 World. World Travel and Tourism  
Bratislava, 28.februára 2018