ZÁVER (KOMPARÁCIA VÝSLEDKOV A STAV V SLOVENSKEJ
REPUBLIKE)
Skúmali sme päť štátov, v rámci jedného z nich tri regióny. Všetky skúmané krajiny majú
vo verejnom sektore stanovené základné zákonné platy učiteľov, a to prevažne na centrálnej –
štátnej, národnej alebo krajinskej úrovni. Niektoré štáty majú stanovené základné zákonné
mzdy rovnaké pre základné aj stredné školstvo (celá Veľká Británia, Estónsko), medzi nimi je
aj Slovensko.
Vo väčšine skúmaných krajín existuje podľa dostupných údajov rast platov odvíjajúci sa
od počtu odpracovaných rokov, rôzni sa však priemerná dĺžka praxe potrebná na dosiahnutie
maximálnej platovej hranice, a to od 6 rokov v Škótsku, až po 20 rokov vo Fínsku a Poľsku.
Slovensko je v porovnaní s tým extrémom, pretože je tu potrebných odpracovať až 32 rokov.
Naopak, pomerne nedávna reforma platov v školstve Anglicka a Walesu priniesla zásadnú
zmenu: na výkon a výsledky orientovaný rast platov, kde sa počet odpracovaných rokov
nezohľadňuje.
Väčšina súkromných škôl si reguluje platy slobodne, niekde je viazaná pritom štandardmi
vyplývajúcimi z centrálnych dokumentov (Zákonník práce). Na Slovensku sú zákonné mzdy
stanovené pri použití rovnakej metódy pre verejný, ako aj pre súkromný, štátom dotovaný
sektor, podobne je to aj v Estónsku.
Väčšina štátov berie do úvahy geografický faktor, a poskytuje príspevky – stimuly
s cieľom podporiť učiteľov vo výbere pozície v odľahlých alebo vidieckych oblastiach.
Anglicko a Wales kompenzujú učiteľom prácu v hlavnom meste, resp. v oblastiach
s nadpriemernými životnými nákladmi. V Slovenskej republike podobný stimul neexistuje.
Väčšina štátov ponecháva odmeňovanie za zvyšovanie kvalifikácie, dosiahnuté výsledky
či za úlohy navyše na rozhodnutí lokálnych autorít respektíve riaditeľov škôl. V Anglicku
a Walese existuje kategória „popredných odborníkov“, ktorí sú nadpriemerne platovo
ohodnotení (čo je stanovené na centrálnej úrovni). Na Slovensku môže učiteľ získať príplatok
za to, keď je triednym učiteľom alebo zaúča začínajúcich zamestnancov.
Podobne je to tak s príplatkami za vyučovanie žiakov so špeciálnymi potrebami, resp.
za náročných okolností. Na Slovensku sa tento faktor zohľadňuje iba v prípade, keď je v triede
najmenej 30 % tzv. integrovaných žiakov a nemajú asistenta pedagóga, príspevky sú potom
určované v súlade s vnútorným predpisom školy. Vo Veľkej Británii a Estónsku sú v takýchto
prípadoch príplatky centrálne stanovené. Školy ešte môžu poskytnúť ďalšie benefity.
Slovenská republika má spomedzi skúmaných štátov najnižšiu priemernú mzdu
v národnom hospodárstve (tvorí iba zhruba ¼ mzdy v Nemecku). Tesne za ňou je Poľsko,
nasleduje Estónsko. Rádovo vyššie platy sú vo Veľkej Británii, Fínsku a Nemecku. Podobne je
to aj s platmi učiteľov. Slovensko malo v roku 2014/15 zďaleka najnižšie priemerné aktuálne
mzdy vo výške nedosahujúcej 12 000 eur ročne. Nasledovali Estónsko a Poľsko.
Bratislava 3. apríl 2017
18