3.2 Zákonná úprava postavenia menšinových osôb
Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o
ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(antidiskriminačný zákon)
o Slovenský antidiskriminačný zákon pozná diskrimináciu na základe deviatich
dôvodov - pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k
národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej
orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického
alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu
alebo iného postavenia. Náš zákon teda ide nad rámec smerníc EÚ a poskytuje
ochranu širšieho okruhu dôvodov. Zároveň sa v ňom uvádzajú dôvody ako „iné
postavenia“ a „iné zmýšľanie“. Taxatívny výpočet obsiahnutý v prvej vete čl.
12 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky sa de facto premieňa na demonštratívny,
nakoľko dôvodom zákazu diskriminácie je aj „iné zmýšľanie“ a „iné
postavenie“. Vďaka tomu je možné flexibilne reagovať na nové skutočnosti,
ktoré by nebolo možné zákonodarcom vopred predvídať ako dôvod
diskriminácie a antidiskriminačný zákon poskytuje ochranu širokému okruhu
subjektov za splnenia ostatných podmienok diskriminácie.
Zákon č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v znení
neskorších predpisov36
o „Národná rada Slovenskej republiky, vychádzajúc z Ústavy Slovenskej republiky
a medzinárodných dohôd, ktorými je Slovenská republika viazaná, rešpektujúc
ochranu a rozvoj základných práv a slobôd občanov Slovenskej republiky, ktorí
sú osobami patriacimi k národnostnej menšine, prihliadajúc na doteraz
existujúce platné zákony upravujúce používanie jazykov národnostných menšín,
uznávajúc a oceňujúc význam materinských jazykov občanov Slovenskej
republiky, ktorí sú osobami patriacimi k národnostnej menšine, ako prejav
kultúrneho bohatstva štátu, majúc na zreteli vytvorenie demokratickej,
tolerantnej a prosperujúcej spoločnosti v podmienkach integrujúceho sa
Európskeho spoločenstva, uvedomujúc si, že slovenský jazyk je štátnym jazykom
Slovenskej republiky a je želateľné ustanoviť používanie jazykov občanov
Slovenskej republiky, ktorí sú osobami patriacimi k národnostnej menšine,
uzniesla sa na tomto zákone.“
o Ak občania Slovenskej republiky, ktorí sú osobami patriacimi k národnostnej
menšine a majú trvalý pobyt v danej obci, tvoria podľa dvoch po sebe
nasledujúcich sčítaniach obyvateľov v obci najmenej 15 % obyvateľov, majú
právo v tejto obci používať v úradnom styku jazyk menšiny. V takýchto
13